Studiefællesskaber for alle
Testversion: Værktøjskasse for inkluderende studiemiljøer
Vær med til at styrke studiemiljøet på videregående uddannelser.
Denne værktøjskasse giver inspiration til arbejdet med at skabe inkluderende og fleksible studiemiljøer, hvor studerende – uanset funktionsnedsættelser – kan deltage aktivt.
Undervisere, uddannelsesledere, studievejledere m.fl. kan her finde inspiration, viden og konkrete tiltag til at styrke gruppearbejde og forbedre studiestarten (tema under udvikling) og generelt skabe mere inkluderende rammer.
Værktøjskassen tager udgangspunkt i principperne om universelt design (UD) og universelt design for læring (UDL), som fokuserer på at udvikle fleksible studie- og læringsmiljøer, der imødekommer behovene hos en mangfoldig studentergruppe. Principperne om UD og UDL skal ses som en grundlæggende tilgang og forståelse, der guider arbejdet med at skabe inkluderende undervisning og studieaktiviteter.
Med afsæt i disse principper tilbyder værktøjskassen viden og konkrete redskaber, der viser eksempler på, hvordan man kan omsætte principperne i praksis. Værktøjskassen guider til centrale opmærksomhedspunkter, og viser hvordan man konkret kan planlægge og gennemføre aktiviteter, der fremmer inklusion og tilgængelighed.
Få introduktion til universelt design for læring her
Værktøjskassen er pt. under udvikling, og et kommende tema om studiestart er under udarbejdelse. Værktøjskassen udvikles i et samarbejde med UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole. Du kan læse om samarbejdet her.
Universelt Design for Læring
Mennesker er forskellige, og derfor bør undervisningen tilrettelægges ud fra dette. Universelt design for læring (herefter UDL) er en tilgang, der tager afsæt i dette udgangspunkt. Grundtanken er, at for at skabe lige muligheder kræver det tilpasning til menneskers forskelligheder, og at dette integreres i undervisningen og studiemiljøet.
UDL er således en tilgang, der guider til systematisk at arbejde med at tilrettelægge fleksible og inkluderende læringsmiljøer, der kan reducere barrierer for at deltage og tilpasse undervisningen og studiemiljøet til studerendes forskellige forudsætninger, interesser og behov (Molbæk & Hedegaard-Sørensen, 2023). De forskellige behov bliver på denne måde normaliseret ved, at undervisningen er tilrettelagt, så studerende både med og uden funktionsnedsættelser kan deltage. Studerende med funktionsnedsættelser kan herved indgå både uden at særliggøres, og uden at blive usynliggjort som følge af, at deres behov ikke ses og imødekommes.
Se en kort præsentation af UDL og hør en studerende med funktionsnedsættelse fortælle om, hvorfor hun oplever, det er en vigtig tilgang i videoen nedenunder.
Universal Design for Learning
Nødvendigt for nogle - godt for mange
Tilrettelæggelse af undervisningen ud fra de enkelte studerendes behov og forudsætninger kan være afgørende for, at studerende med funktionsnedsættelser kan deltage og få bedst muligt udbytte af undervisningen. Forskning viser imidlertid, at en tilrettelæggelse af studiemiljøet efter studerendes forudsætninger og behov også kan være til gavn for andre studerende (Molbæk & Hedegaard-Sørensen, 2023).
Inkluderende undervisning er god undervisning
I en UDL tankegang ses inklusion og læring ikke som modsætninger eller adskilte processer, men tværtimod som hinandens forudsætninger. Ved at undervisningen tilrettelæggelses ud fra de studerendes interesser, baggrunde og behov, styrker det mulighed for læring (Molbæk & Hedegaard-Sørensen, 2023).
Universelt design er grundlaget for UDL
UDL udspringer af principper for universelt design udarbejdet indenfor arkitektur og design. Universelt design er defineret som “the design of products and environments to be usable by all people, to the greatest extent possible, without the need for adaptation or specialized design” (Schreffler et al., 2019). I stedet for efterfølgende at overveje, hvordan også mennesker med handicap kan få adgang og evt. tilføje særløsninger, så tænkes det fra start ind, at miljøet skal være tilgængeligt for flest mulige mennesker. Der er ikke nødvendigvis tale om én måde, der skal kunne rumme alt, men snarere fleksible og forskelligartede måder, der kan tilpasses den enkelte. Dette giver en integreret og ligeværdig adgang og tager højde for, at vi alle er forskellige og kan have behov for forskellige løsninger.
Universal Design for Learning
Universal Design for Learning Guidelines
UDL blev oprindeligt udviklet i USA i 1980’erne, hvor organisationen CAST var toneangivende i udviklingen af UDL.
Den amerikanske organisation CAST har udarbejdet UDL Guidelines, der er et redskab til at implementere UDL i praksis. UDL Guidelines bygger på tre gennemgående principper:
- Giv flere muligheder for Engagement – læringens hvorfor
- Giv flere muligheder for Præsentation – læringens hvad
- Giv flere muligheder for Handling og udtryk – læringens hvordan.
Engagement
Det er forskelligt, hvad vi finder meningsfuldt, og hvad der motiverer os. Nogle motiveres af spontanitet og nye måder at gøre ting på, mens andre foretrækker rutiner. Nogle finder det inspirerende at arbejde sammen, mens andre foretrækker selv at kunne fordybe sig. Vi motiveres af forskellige ting på forskellige tidspunkter. Det er derfor vigtigt at åbne op for flere forskellige muligheder for, at den enkelte kan motiveres og engagere sig.
CAST peger på, at det er væsentligt at give muligheder for at opnå interesse, bl.a. ved at optimere valgmuligheder og relevans, at understøtte en vedvarende indsats, bl.a. gennem fokus på klare formål, samarbejde og fællesskab og at give muligheder for udvikle kapacitet til at håndtere følelser.
Præsentation
Vi lærer på forskellige måder og har forskellige præferencer og forudsætninger for at opfatte og forstå den information, vi får. Nogle har nedsat syn, og nogle lærer bare hurtigere gennem fx visuelle fremstillinger. Ved at give forskellige veje til information og viden understøttes mulighederne for, at den enkelte kan tilegne sig stoffet.
Det er derfor vigtigt, at der gives adgang gennem forskellige og fleksible formater (visuelle, auditive, mulighed for oplæsning mv.), at der kommunikeres tydeligt og forståeligt, eksempelvis ved at forklare centrale begreber og symboler på forskellige måder, samt give flere muligheder for forståelse fx ved at give baggrundsviden og fremhæve mønstre og nøgleelementer.
Handling og udtryk

Vi har også forskellige præferencer og forudsætninger for selv at kunne formidle vores viden. Her er opmærksomheden på at give forskellige muligheder for at kunne udtrykke sig og udvikle kompetencer og strategier til at kunne planlægge, justere og gennemføre sine opgaver.
Det kan understøttes gennem bl.a. variation i svarmuligheder, adgang til hjælpemidler og redskaber, mulighed for brug af flere medier til kommunikation samt at vejlede og støtte ift. målsætning, planlægning og håndtering af information og evne til at vurdere egne fremskridt.
Se model med guidelines fra CAST til venstre. Klik på knappen nedenunder for at læse mere om modellen.
Universal Design for Learning
UDL i praksis
Som det fremgår af ovenstående er UDL en opgave for hele uddannelsesinstitutionen. Alle dele af indsatsen kan ikke løses alene af den enkelte underviser. Læs mere om det tværgående samarbejde i værktøj 5.3 i værktøjskassens tema om gruppearbejde.
Det kan virke overvældende at skulle implementere UDL, men det handler ikke om at skulle alt på en gang eller at ‘nå i mål’. Brug UDL som afsæt til at reflektere over tilrettelæggelsen af undervisningen og studiemiljøet. Udvælg områder eller tiltag hvor du/uddannelsen vil starte, udveksl erfaringer med kolleger og vid, at små greb kan gøre en forskel for mange.