Alle børn har brug for en aktiv og varieret skoledag

FIIBL har i samarbejde med UCL, UC SYD og Videnscenter om handicap udviklet viden og værktøjer, der skal hjælpe lærere og pædagoger til at inkludere alle elever i skolens idræt- og bevægelsesfællesskaber. De nyudviklede værktøjer, der bl.a. består af et helt nyt e-læringsforløb, er netop nu tilgængelige på www.tibis.dk.

Med støtte fra Børne- og Undervisningsministeriet gik projektet ”Styrket læring gennem bevægelse for børn og unge med særlige behov” i luften i september 2020. Siden da har partnerne i projektet samarbejdet tæt om at udvikle, samle og formidle viden og værktøjer, der kan styrke og kvalificere læreres og pædagogers kompetencer i at arbejde inkluderende med idræt og bevægelse i skolen.

Bliv klædt på med e-læring og e-bog

Et af de nye værktøjer er et helt nyt e-læringsforløb, der gennem otte specialdesignede moduler klæder lærere og pædagoger på – ikke bare med viden, men også med konkrete didaktiske og pædagogiske værktøjer, der kan afprøves direkte i egen praksis. E-læringsforløbet, der henvender sig både til nuværende og kommende lærere og pædagoger, kan tilgås fra www.tibis.dk. Forløbet er designet med en åben struktur, der gør det muligt for brugeren at skræddersy sit helt eget forløb.

Med e-læringsforløbet følger også en helt ny e-bog, der samler al den viden, der også er tilgængelig i modulerne. Dermed bliver det muligt for lærere og pædagoger at dykke endnu mere ned i vigtige emner vedrørende inklusion i idræt og bevægelse i skolen.

Inklusion i idræt og bevægelse samlet ét sted 

Hjemmesiden www.tibis.dk har eksisteret siden 2019, hvor den indeholdt vejledninger og materialer til at understøtte inklusion i idrætsundervisningen. På det ’nye’ tibis.dk er der tilføjet en ekstra og meget vigtig dimension til det univers – nemlig viden og værktøjer til, hvordan skolens pædagogiske personale kan udvikle og forberede inkluderende bevægelsesaktiviteter for alle elever.