Movia tilslutter sig Solsikkeporgrammet som den første danske kollektive transportudbyder, og i virksomheden er man glade for at vise vejen. ”Med vores indtræden i Solsikkeprogrammet kan vi bidrage til at synliggøre de usynlige handicap og hjælpe dem, der har brug for en ekstra hånd eller lidt ekstra tid,” lyder det.

Hvad er Solsikkeprogrammet?

Solsikkesnoren er for personer med usynlige handicap. Den bæres når du har brug for at gøre det usynlige synligt.

Medarbejdere i virksomheder, der deltager i Solsikkeprogrammet ved, at du kan have brug for mere tid, tålmodighed eller hjælp.

Det er frivilligt, om man vil bære Solsikkesnoren. Den kan købes fra Solsikkeprogrammet.dk og fra Hjerneskadeforeningens webshop.

 

Movia bliver en del af Solsikkeprogrammet som den første danske kollektive transportudbyder. Virksomheden sætter sig dermed i førersædet i branchen, når det handler om at ville bidrage til at gøre usynlige handicap mere synlige i den kollektive trafik.

Movia arbejder systematisk med inklusion og tilgængelighed. Vi oplever, at personale og medrejsende er hjælpsomme og forstående, men at det også nogle gange kan være svært at afkode, om man har at gøre med et særligt sårbart menneske”, siger Camilla Struckmann, som er direktør for Kommerciel og Kunder i Movia.

I handicapmiljøet er vi også rigtig glade for, at Movia bliver en del af Solsikkeprogrammet.

Martin Moxness, som lever med autisme og tourettes syndrom og ADHD, fortæller:

Den udfordring, jeg har ved offentlig transport, er nok mest det sociale. Det, at der lige pludselig er mange mennesker omkring en. Det er en utryg situation for mig”, siger han og fortsætter: ”Her er det godt at have snoren, som kan give noget mere tryghed.”

Her er Camilla Struckmann helt på linje med Martin Moxness:

Det er trygt for vores kunder, og det er trygt for chauffører og kontrollører”, siger hun, og fortæller, at Movia som en del af deres indtræden i Solsikkeprogrammet planlægger at iværksætte en informationskampagne, som skal udbrede kendskabet til Solsikkeprogrammet og oplyse busoperatører, chauffører, billetkontrollører og medrejsende om, hvad Solsikkesnoren betyder, og hvad man signalerer ved at bære den. Eksempelvis at bærere af Solsikkesnoren kan have brug for en hånd, ekstra tid eller ekstra tålmodighed, men at snoren ikke giver særlige fordele.

Hos Videnscenter om Handicap, der står for at udbrede Solsikkesnoren til forskellige patientforeninger, er begejstringen også til at få øje på:

At Movia slutter sig til Solsikkeprogrammet er et stærkt signal. Både til transportbranchen, men også til de mange mennesker med usynlige handicap, for hvem det at tage offentlig transport ikke altid er lige så ligetil, som det er for mange andre,” siger chef for Videnscenter om Handicap, Dorte Nørregaard.

”Det er en stor fordel, at man nu uden at skulle forklare sig kan signalere til chauffører og kontrollører, at der kan være behov for ekstra tid, tålmodighed eller hjælp. Det vil skabe tryghed og give flere mod på rejsen. Vi håber, flere transportaktører vil følge trop,” afslutter hun.