Testversion: Værktøjer til inkluderende studiestart
På denne side kan du finde inspiration og konkrete værktøjer til at fremme en inkluderende studiestart på videregående uddannelser. En god studiestart lægger fundamentet for både faglig udvikling og social trivsel, og ses i dette tema som en proces, der strækker sig udover de første dage og uger – en ‘first year experience’, hvor fokus på introduktion og fællesskabende aktiviteter følger den studerende over længere tid.
Når studiestarten tilrettelægges med fokus på inklusion, kan den være med til at skabe et studiemiljø, hvor studerende med forskellige forudsætninger føler sig velkomne og støttes i mødet med de nye rammer, mennesker og studieformer. En god studiestart kan bidrage til at styrke alle studerendes mulighed for at deltage aktivt, opbygge netværk og få en tryg overgang til de nye krav og forventninger på deres uddannelse.
Temaet består af fire centrale fokusområder, hvor du finder værktøjer til at tilrettelægge og gennemføre en inkluderende studiestart. Værktøjerne består af:
- Tjeklister ✔- til at skabe refleksion og opmærksomhed på centrale områder. Flere af tjeklisterne indeholder også ressourcer (links til gode eksempler) til undervisere og i mange tilfælde også til studerende, som kan bruges i undervisningen og gruppearbejdet.
- Redskaber 🛠 – der kan anvendes direkte i arbejdet med at skabe inkluderende gruppearbejder
Gå direkte til de enkelte tjeklister og redskaber via knapperne herunder:
1.1 Information om studie og studiestart ✔
1.2 Tydelige rammer, mål og forventninger ✔
1.3 Fysisk og digital tilgængelighed ✔
2. Inkluderende introaktiviteter
2.1 Variation i introaktiviteter ✔
2.2 Planlægning af introaktiviteter ✔
3.2 Indsigt i studerendes behov ✔
1. Information og struktur
Klar og overskuelig information og tydelig struktur er centralt for at give en tryg studiestart, når de studerende træder ind i et nyt og for mange ukendt land. Det gælder både relevant og overskuelig information inden studiestart, og ifm. med aktiviteter og undervisning på studiet.
Tydelige forventninger, formål og klare beskrivelser af undervisningens indhold og forløb giver også studerende bedre mulighed for at forberede og engagere sig i undervisningen.
Samtidig er det for mange studerende afgørende, at de fysiske omgivelser, undervisningsmaterialer mv. er tilgængelige for at kunne deltage.
Information og struktur
1.1 Information om studie og studiestart
Det er vigtigt med overskuelig og tydelig kommunikation og information om studiet og studiestart. Dette skal give de studerende gode forudsætninger for at navigere i det nye miljø, når de træder ind på det nye studie. Dette er ikke mindst vigtigt for studerende, hvor støtteordninger, viden om tilgængelighed, hvad der skal ske mv., er centralt for at kunne forberede sig og have større overskud til at deltage i studiestartsaktiviteterne.
Samtidig er der også en risiko for overload, og at de vigtigste informationer ikke bliver taget ind. Der ligger derfor en væsentlig opgave i at sortere i, hvad der er relevant information for de studerende at få fra start, og hvad der kan vente samt at samle informationen, så den er nem af finde.
Herudover er det en god ide, at central information, som fx om støttemuligheder, bliver stillet til rådighed ad flere omgange og på flere måder, herunder både mundtligt og skriftligt. Fx kan information om støttemuligheder både gives via brev inden studiestart, på informationsmøder og rundvisning inden studiestart, på hjemmesiden, ved informationsborde de første dage og ved besøg af studievejledere/SPS i løbet af det første semester.
Formål
Give studerende overskuelig og relevant information om deres første tid på studiet, så de kan føle sig trygge, får den nødvendige viden og har mulighed for at forberede sig.
Tjekliste med vigtige overvejelser
- – Kan kommende studerende let finde frem til relevant information ifm. studiestart?
Det er en god idé at samle relevant information for nye studerende på et sted, så det er overskueligt, og de ved, hvor de kan finde det. Det vil typisk være hensigtsmæssigt på læringsplatformen. Der er dog også gode erfaringer med andre formater. Se ressourcerne 1.1 A-C.
- – Hvornår skal de studerende informeres?
Overvej her fx hvilke informationer, der skal prioriteres i optagelsesbrevet, hvilke informationer de studerende skal have de første dage, og hvilke informationer, der kan vente. Overvej også hvilke informationer, der skal gives på flere tidspunkter og måder. Det er en balance at informere tilstrækkeligt uden at overloade, og dermed nøje overveje, hvilke informationer, der er nødvendige på hvilke tidspunkter.
- – Er det synligt og overskueligt at finde information, der er relevant for studerende med særlige behov?
Og hvordan får de studerende kendskab til støttemuligheder? Det er vigtigt for studerende med støttebehov, at støtten er på plads inden studiestart, og derfor at der er søgt i god tid inden. Allerede i informationsbrev om SPS inden studiestart kan man lægge et direkte ansøgningslink, så de nye studerende tidligt bliver opmærksomme på muligheden og nemt kan søge med det samme. Det er en god idé at samle relevant viden, der vedrører (kommende) studerende med særlige behov, på uddannelsesinstitutionens hjemmeside og lægge det let tilgængeligt og synligt på siden. Siden kan fx indeholde information om tidligt optag, støttemuligheder, information om tilgængelighed samt kontaktoplysninger. Der kan fx også ligge videoer med studerende, der fortæller om at modtage SPS og studere. Se ressource 1.1.D. Informer desuden om støttemuligheder på forskellige måder og ad flere gange.
- – Skal det være muligt at hente information om studiet og studiestart fra erfarne studerende?
SDU har fx en ordning, hvor interesserede online kan spørge erfarne studerende om deres studieliv, fx hvordan studiestarten foregår, hvordan skemaet ser ud mv. Se ressource 1.1.E. Mange uddannelser har også ordninger, hvor interesserede kan blive studerende for en dag.
- – Er det relevant at give mulighed for at besøge uddannelsesstedet for studerende med særlige behov?
For nogle studerende med særlige behov kan den være en fordel at have set uddannelsesstedet inden studiestart. Nogle uddannelsessteder tilbyder en guidet rundvisning, hvor studerende i rolige omgivelser kan få overblik over faciliteter og har mulighed for at høre om støttemuligheder mv. Se ressource 1.1.F. Flere uddannelser har også udarbejdet videoer med virtuelle rundvisninger på campus, som viser og giver et indtryk af stedet. Se ressource 1.1.G.
- – Er der mulighed for tidligt optag?
En række videregående uddannelser giver mulighed for tidligt optag for studerende med funktionsnedsættelser. Dette giver de studerende bedre muligheder for at få deres støtte på plads inden studiestart, hvilket for mange er afgørende for en god studiestart. Se ressource 1.1.H.
- – Er der kendskab til, hvem der har ansvar for hvilke opgaver ift. at skabe en inkluderende studiestart?
Hvilke opgaver ligger hos underviserne, hvilke hos tutorerne, og hvem skal have besked, hvis der er behov for hjælpemidler mv.? Det er bare nogle af de spørgsmål, som det er vigtigt, at der er klarhed om. DPU har udarbejdet et generelt overblik over, hvor forskellige opgaver vedr. tilgængelighed er placeret i organisationen. Se ressource 1.1.I.
Ressourcer
Til underviser
- 1.1.H Tidligt optag – KU
Information og struktur
1.2 Tydelige rammer, mål og forventninger
Det er vigtigt, at de studerende forstår formålet med undervisningen/aktiviteten, ser dens relevans og ved, hvad der forventes af dem. Eksplicitte mål og forventninger kan være med til at øge engagement, styrke fokus på læringsmål og skabe større tryghed. Ved at give tydelig information om undervisningens indhold, forberedelse, pensum og undervisningsmaterialer – og give det i god tid – får de studerende desuden bedre mulighed for at planlægge og tid til at forberede sig. Dette mindsker usikkerhed og bekymringer og er særligt vigtigt for dem, der bruger ekstra mange ressourcer på forberedelse og på at deltage fuldt ud. Herudover er opmærksomhed på at hjælpe med at skabe sammenhæng, overblik og forståelse i den enkelte undervisning/aktivitet og på tværs af undervisningselementerne/aktiviteterne også væsentligt for at understøtte læring og reducere forvirring og frustration.
Formål
Understøtte engagement, forståelse, tryghed og mulighed for planlægning gennem tydelige mål, forventninger og informationer om indhold og forløb af undervisningen/aktiviteten.
Tjekliste med vigtige overvejelser
- – Er det tydeligt for den studerende, hvad (lærings)målene for undervisningen/aktiviteten er? Og hvorfor dette er væsentligt ift. uddannelsen og det uddannelsen kvalificerer til?
- – Er det klart for den studerende, hvad der forventes, og hvad den studerende skal gøre for at leve op til forventningerne?
Giv gerne konkrete eksempler på det, der forventes, og angiv hvordan de studerende vil få feedback på deres arbejde.
- – Hvis forløbet indeholder eksamen, er det så tydeligt for de studerende, hvad der lægges vægt på i bedømmelsen af deres arbejde? Og er der skabt sammenhæng mellem mål og det, der bedømmes?
Der kan fx udarbejdes en rubric til de studerende. En rubric er et redskab, underviseren kan bruge til at tydeliggøre de faglige mål og forventninger, og den kan også bruges af studerende ifm. feedback. Se ressource 1.2.A.
- – Hvornår får de studerende adgang til undervisnings-/lektionsplan, pensumlister og undervisningsmaterialer?
For mange studerende er det en fordel at få pensumlister og undervisningsplaner i god tid, så de har så god tid som muligt til at forberede sig. Der er også for mange hjælpsomt at få undervisningsmaterialer (fx powerpoints) inden undervisningen, da det gør det lettere at forberede sig og få overblik over indholdet og kan også hjælpe ift. notetagning. Personer med synsnedsættelse kan herved også tilgå materialet.
- – Hvilken information skal undervisnings-/lektionsplanen indeholde?
Ved at give et overskueligt overblik over, hvad de studerende skal, hvornår, hvor og hvorfor, får de studerende mulighed for at forberede sig bedst muligt, og vide hvad de kan forvente. Planen kan fx indeholde beskrivelse af formål, temaer, pensum og forberedelse, øvelser i undervisning, beskrivelse af undervisningsformer, krav til eksamen, oplysninger om lokaler mv. For inspiration og eksempel se ressource 1.2.B.
- – Hvordan struktureres pensumlisten?
Er den overskuelig og tydelig? Skal den kunne bruges til at prioritere læsning? Fx ved at angive centrale tekster, eller ved at skrive korte noter om, hvorfor teksten er med og tekstens hovedfokus.
- – Hvordan gøres indholdet i undervisningen overskueligt?
Det kan fx være hjælpsomt ved start af undervisningen at tydeliggøre mål, indhold og forløbet for undervisningen/aktiviteten. Det kan også være en god idé at visualisere dagsordenen (inkl. pauser), og at angive, hvornår der samles op, hvis dagsordenen ikke nås.
- – Hvordan kan de studerendes forberedelse yderligere understøttes?
Er det fx relevant at give de studerende et fokus for deres læsning, hjælpespørgsmål til teksterne mv.
- – Se desuden tema om gruppearbejdes tjeklister 1.2 Variation i opgaveløsning, 3.1 Klare mål og forventninger og 3.2 Tydelige rammer og information for overvejelser i relation til gruppearbejde.
Ressourcer
Til underviser
Information og struktur
1.3 Fysisk og digital tilgængelighed
Tilgængelige fysiske rammer, adgangsforhold og undervisningsmaterialer kan være afgørende for, om nogle studerende kan være med, og i hvilket omfang de kan deltage. For studerende med fx hørenedsættelse eller koncentrationsbesvær kan rolige omgivelser, være væsentligt for, at de kan bidrage. For studerende med fx ordblindhed og synsnedsættelse kan det være afgørende, at undervisningsmaterialet kan læses op. Herudover vil fysisk og digital tilgængelighed også være til gavn for mange andre studerende, fx ved at det kan give en mere fleksibel brug af materialerne ved mulighed for oplæsning eller tekst af videoer mv.
Udover at rammer og materialer er tilgængelige, er det også vigtigt at præsentere og give mulighed for at arbejde med stoffet på forskellige måder. Studerende har forskellige læringsstile, præferencer og forudsætninger. Variation i formater og forskellige muligheder for læring kan understøtte deltagelse og forståelse, fx variation mellem tekst, oplæg, visuelt, dialog, video osv.
Formål
Understøtte at de fysiske rammer, adgangsforhold og undervisningsmaterialer er tilgængelige for alle studerende.
Tjekliste med vigtige overvejelser
- – Oplyses de studerende om tilgængelighed på uddannelsesstedet?
Fx niveaufri adgang, teleslynge, placering af handicaptoiletter mv. Se eksempel på oplysning om tilgængelighed i ressourcerne 1.3.A-C
- – Hvordan hjælpes de studerende med at finde vej?
Nogle uddannelsessteder har fx udarbejdet interaktive kort, hvor man kan søge på specifikke lokaler og få vejvisning. Se eksempel i ressource 1.3.D.
- – Er der åbenhed overfor optagelse af undervisningen?
For mange studerende, og særligt for studerende, hvor det fx er vigtigt at kunne genhøre hele eller dele af undervisningen i sit eget tempo og i rolige omgivelser, eller som ikke har mulighed for at være til stede, fx pga. sygdom, kan det være vigtigt med optagelse af undervisningen. Der er en række GDPR–mæssige forhold vedr. optagelse af undervisningen, og det er derfor hensigtsmæssigt, at uddannelsesstedet har udarbejdet retningslinjer for optagelser. Se eksempel i ressource 1.3.E.
- – Understøttes behov for tilpasninger og brug af hjælpemidler?
Fx brug af mikrofon, fast plads mv.
- – Er undervisningsmaterialerne til de studerende udarbejdet i tilgængelige formater?
Dette gælder fx tekster, der kan oplæses af skærmlæser og tekstede videoer. Se ressourcerne 1.3.F-K.
- – Er de studerende blevet gjort opmærksom på, at de kan henvende sig, hvis de oplever, at materialerne er utilgængelige?
Ofte har de studerende selv en løsning.
- – Er der på uddannelsen mulighed for og kendskab til, hvor man kan hente hjælp og vejledning ift. at tilgængeliggøre undervisningsmaterialer?
- – Se desuden tema om gruppearbejdes tjekliste 1.1 Fysiske rammer og materialer.
Ressourcer
Til underviser
- 1.3.A Tilgængelighedskort – AU
- 1.3.B Tilgængelighed – ITU
- 1.3.D Mazemap – DTU
2. Inkluderende introaktiviteter
De inkluderende introaktiviteter kan indgå som del af studiestarten de første dage og uger. Et fokuseret forløb i starten med et stærkt socialt fokus har betydning for en god studiestart. Herudover er det en pointe, at studiestarten også tænkes langt bredere, og ses som det, der også kaldes ’first year experience’, hvor introduktionen og fokus på fællesskabet følger den studerende over længere tid. Dette gælder også for inkluderende introaktiviteter, der både kan anvendes i de første dage og uger og herefter. Introaktiviteterne kan have et fagligt, praktisk (fx overblik over campus) eller socialt sigte – eller en kombination heraf – og har til formål at give de nye studerende et solidt grundlag for deres videre studieliv.
For at understøtte inkluderende introaktiviteter er det væsentligt, at der er tænkt over, at de studerende kan deltage på forskellige måder og i forskellige typer af aktiviteter. Det er også hensigtsmæssigt, at aktiviteterne ikke alene ligger de første dage og uger, så der er mulighed for introduktion og understøttelse af relationer over længere tid. Tutorer spiller ofte en væsentlig rolle i planlægningen og afholdelse af introaktiviteter. Det er derfor også vigtigt, at tutorerne er klædt på til opgaven, og har en bevidsthed om, at imødekomme forskellige behov og ønsker, se bl.a. tjekliste 2.3. Redskaberne i dette fokusområde samt redskab 3.8 Trygge hænder, med konkrete handlinger til en tryg studiestart, kan ligeledes anvendes af tutorer.
Inkluderende introaktiviteter
2.1 Variation i introaktiviteter
De studerende vil have mange forskellige baggrunde og forudsætninger. Det er derfor vigtigt, at der er variation i de aktiviteter, de nye studerende tilbydes, og man i tilrettelæggelsen sigter mod forskellige typer aktiviteter. Herved kan der både være aktiviteter, der imødekommer dem, der fx foretrækker at mødes om noget fagligt, dem der er til mere rolige aktiviteter, befinder sig bedst uden så mange mennesker eller hvor sociale aktiviteter med mange deltagere er motiverende. For nogle studerende vil det være særligt udfordrende med fx aktiviteter præget af meget støj, uformelle sociale arrangementer uden fast struktur, alkoholdominerede aktiviteter mv. Opmærksomhed på variation i de aktiviteter, der tilbydes, kan understøtte, at en bredere gruppe af studerende deltager og indgår aktivt i aktiviteterne.
Variation kan for eksempel betyde, at der tilbydes forskellige former for sociale aktiviteter. Samtidig er det væsentligt at integrere fællesskabende elementer i de faglige aktiviteter i studiestarten. Det faglige udgør en fælles interesse og en naturlig anledning til samvær blandt de studerende. Også praktiske gøremål, som de studerende skal finde ud af i starten, kan bruges som afsæt for fællesskabende aktiviteter.
Derudover er det en fordel, at undervisere og studerende får mulighed for at lære hinanden at kende. Det kan derfor være en god idé at kombinere faglige eller praktiske aktiviteter med fællesskabende formål, hvor der ikke er fokus på præstation, men på at styrke relationer, kendskab og tryghed.
Overvej også hvilke aktiviteter, der med fordel kan laves i mindre grupper, da samvær i mindre grupper kan virke mindre overvældende og give bedre mulighed for at lære hinanden at kende. Aktiviteter, der kan udføres individuelt, kan også være hensigtsmæssige, da de giver mulighed for pauser fra det sociale i løbet af dagen.
Formål
Styrke deltagelse i introaktiviteter gennem tilrettelæggelse af et varieret udbud af aktiviteter.
Tjekliste med vigtige overvejelser
- – Hvordan skabes variation mellem forskellige type af aktiviteter?
Fx ift. intensitet (konkurrence/walk and talk), sted (klasserum/udenfor klassen/online), deltagere (kun studerende, studerende og undervisere/tutorer). Eksempler på forskellige sociale aktiviteter kan være brætspilscafé, kreaværksted, gåtur i nærområdet, morgenmad, quizarrangementer, morgensang, fredagsmotion mm.
- – Hvordan understøttes en fordeling mellem sociale aktiviteter, aktiviteter, der introducerer til praktiske forhold og faglige aktiviteter?
Vær opmærksom på muligheder for at integrere et fællesskabsfremmende sigte i fx faglige aktiviteter. Fx kan rundvisningen på campus være i form af et orienteringsløb, kendskab til bibliotekets funktioner gennem en quiz med QR-koder oppe på biblioteket, digital skattejagt på jeres læringsplatform, en lektiecafé hvor erfarne studerende kan hjælpe nye studerende mv.
- – Hvordan skal fordelingen af fælles, gruppe og individuelle aktiviteter være?
Varier gerne og hav for øje at særligt mindre grupper er velegnede til at lære hinanden at kende.
- – Indeholder aktiviteterne fleksibilitet og tilpasningsmuligheder?
Tilpas gerne aktiviteterne så alle så vidt muligt kan deltage. Se også redskab 2.4 Tilpasningshjul og 2.5 Aktivitetskatalog, hvor der er beskrevet tilpasningsvariationer. Giv også mulighed for at trække sig, hvis man ikke er komfortabel ved aktiviteten.
- – Er der udarbejdet en alkoholpolitik, som tutorer og andre kan anvende i planlægningen af introaktiviteter?
Dette kan bidrage til, at der sikres alkoholfri aktiviteter.
- – Hvordan støttes tutorer i at skabe variation i introaktiviteterne?
Se også tjekliste 2.3
Inkluderende introaktiviteter
2.2 Planlægning af introaktiviteter
Der er mange måder at stykke et forløb sammen til de nye studerende. Først og fremmest er det væsentligt at tænke introaktiviteterne som noget, der strækker sig over en længere periode end blot den første uge. I praksis kan enhver aktivitet, hvor de studerende introduceres til noget nyt, betragtes som en del af studiestarten. Det er oplagt at have et mere intenst introforløb helt i starten, men derudover kan det være en fordel at sprede aktiviteterne ud over en længere periode. Dette kan gavne mange nye studerende, da det kan være svært og uoverskueligt at modtage store mængder information på en gang. Ved en løbende introduktion efterhånden, som det bliver aktuelt skabes bedre forudsætninger for, at de studerende kan tage det til sig. For eksempel kan aktiviteter om studieteknik eller biblioteksbesøg godt vente til et senere tidspunkt. Samtidig er det vigtigt også efter de første uger at prioritere fællesskabsfremmende aktiviteter. I planlægningen af introaktiviteter er det derudover vigtigt at have variation i aktiviteterne for øje jf. tjekliste 2.1.
Overvej også, hvordan den enkelte aktivitet kan tilrettelægges, så flest muligt kan deltage. Det kan fx ske ved at sikre tydelig information om, hvad der skal ske, indlægge pauser og mulighed for at trække sig til mere rolige omgivelser, give mulighed for forskellige måder at deltage på, lade underviser/tutor sørge for gruppedannelser mv.
Vær opmærksom på, at deltagelse i frivillige sociale aktiviteter ikke må være afgørende for, om man bliver en del af det sociale fællesskab, bl.a. ved at integrere fællesskabsfremmende aktiviteter i obligatoriske og faglige aktiviteter.
Formål
At fremme planlægningen af introaktiviteter, så de imødekommer flere studerende.
Tjekliste med vigtige overvejelser
- – Hvornår i forløbet skal introaktiviteterne lægges?
Overvej hvilke aktiviteter, der med fordel kan ligge senere på semesteret, og hvilke der skal ligge de første dage.
- – Hvornår på dagen skal sociale arrangementer ligge?
Det er en fordel, der er spredning, så de ligger på forskellige tidspunkter. Fx kan et morgenmadsarrangement imødekomme nogle og en fredagscafé andre. Vær dog opmærksom på at deltagelse i aktiviteter uden for ordinær studietid er en barriere for flere studerende. For nogle studerende er det en fordel, at enkelte arrangementer går igen, fx morgenmad med tutorer hver anden onsdag morgen de første tre måneder.
- – Er der indlagt tilstrækkeligt med pauser, så der er mulighed for at trække sig eller have uformelle snakke?
Det er en god idé at italesætte, at det er okay, hvis man har brug for pauser, og at det er fint at trække sig.
- – Har de studerende fået udførlig besked om programmet for introaktiviteterne/introdagene i god tid inden afholdelse?
Udarbejd gerne et udspecificeret program for de første dage, så de studerende ved, hvad de kan forvente, hvad de skal medbringe, hvornår de evt. kan trække sig mv.
- – Skal det være obligatorisk at deltage i dele af de sociale aktiviteter i studiestarten?
Det kan for nogle være en hjælp i prioritering af deres energi, at nogle af aktiviteterne er obligatoriske og dermed udvalgt for en.
- – Er det tydeligt, hvordan rollefordelingen er mellem koordinatorer, tutorer, undervisere og studievejledning?
Se eksempel på beskrivelse af rollefordeling i ressource 2.2.A. Og er det faglige studiestartprogram og tutorernes program koordineret?
Ressourcer
Til underviser
Inkluderende introaktiviteter
2.3 Tutorrollen
Tutorerne (også kaldet introvejledere, frivillige studerende mv.) er ofte de første, som de nye studerende møder, og de er med til at give et væsentligt første billede af uddannelsesinstitutionen og den kultur, der præger stedet. Desuden står tutorerne for mange af introaktiviteterne de første dage/uger. Det er derfor vigtigt, at tutorerne er bevidste om deres rolle, og ved hvad de konkret kan gøre for at tilrettelægge et program og aktiviteter, der tilgodeser studerende med forskellige forudsætninger og præferencer. Desuden kan tutorer ved at fortælle om egne oplevelser og være åbne omkring, at det er naturligt at være i tvivl, spørge om hjælp eller have brug for tid til at falde til, bidrage til at normalisere de tanker, mange nye studerende gør sig.
Formål
Styrke tutorernes mulighed for at tilrettelægge og gennemføre introaktiviteter, der understøtter deltagelse af alle studerende, og har blik for studerendes forskellige forudsætninger og præferencer.
Tjekliste med vigtige overvejelser
- – Hvordan sikres, at tutorrollen er klart defineret?
Overvej om den skal defineres i fællesskab mellem tidligere tutorer og/eller mulige nye tutorer, undervisere, studievejledningen mfl., og om der skal ligge tydelige retningslinjer for, hvad der forventes af tutorerne og hvilken rolle, de skal udfylde. Se eksempler på beskrivelse af tutorrollen i ressourcerne 2.3.A-B
- – Hvordan kan tutorer rekrutteres?
Det er en fordel, hvis tutorerne i nogen grad afspejler sammensætningen af studerende, sådan at forskellige studerende kan spejle sig i dem, og at de kan bidrage med forskellige perspektiver, erfaringer og præferencer. Overvej om undervisere eller studievejledningen skal indgå i rekrutteringen, så den bliver tilstrækkelig bred.
- – Hvordan støttes tutorerne undervejs?
Ved tutorerne, hvem de kan henvende sig til ved spørgsmål eller udfordringer?
- – Hvem er ansvarlig for at uddanne tutorerne?
Og hvordan skal tutorerne klædes på til opgaven? Fx kan forberedelse af tutorer indeholde temaer som forventninger og retningslinjer, tutorrollen, bevidsthed om diversitet, tryghed og grænser, deling af erfaringer, inkluderende studiestart og tilrettelæggelse af varieret program, konflikthåndtering mv. Der er udviklet et e-læringskursus til tutorer, som kan anvendes i denne sammenhæng – se ressource 2.3.C.
Se også redskaberne 2.4 Tilpasningshjul og 2.5 Aktivitetskatalog, der kan anvendes af tutorer i planlægningen af aktiviteter, og 3.8 Trygge hænder med råd vedr. tilrettelæggelse af en tryg studiestart bl.a. til tutorer.
- – Hvordan kan tutorerne være rollemodeller for nye studerende?
Overvej hvordan tutorer kan støtte nye studerende ved at dele egne erfaringer med studiestarten og vise, at det er naturligt at opleve tvivl eller udfordringer. Se ressource 2.5.D med videoer, hvor studerende fortæller, om deres studiestart.
Ressourcer
Til underviser
- 2.3.A Tutorrolle – AU
Inkluderende introaktiviteter
2.4 Tilpasningshjulet
For mange nye studerende kan det være afgørende, at aktiviteterne i studiestarten er så inkluderende som muligt, og at der er forskellige måder at deltage på. For at skabe de rette forudsætninger for, at de studerende kan deltage, kan det være nødvendigt at foretage tilpasninger af aktiviteterne og af omgivelserne.
Formål
Skabe en bevidsthed om væsentlige elementer i en aktivitet, man i planlægningen eller gennemførelsen kan justere på for at imødekomme de studerendes behov og øge deltagelsesmulighederne.
Redskab
Tilpasningshjulet hjælper til systematisk at vurdere, hvilke tilpasninger, der kan være relevante ved planlægningen og gennemførelsen af aktiviteter i studiestarten.
Ved brug af hjulet tages der stilling til:
- 1. Hvad er aktivitetens formål?
- 2. Hvilke tilpasninger af aktiviteten vil være hensigtsmæssige at foretage for at imødekomme de studerendes deltagelsesforudsætninger? Det er både i forhold til:
- – Omgivelserne og indretningen
- – Om de studerende kan deltage aktivt på forskellige måder
- – Om der er behov for støtte og redskaber
- – Sammensætningen af gruppen
- – Aktivitetens omfang og tid
- – Hvilke rammer og regler, der gælder
Her kan du downloade Tilpasningshjulet og tilhørende refleksionsspørgsmål.
Inkluderende introaktiviteter
2.5 Aktivitetskatalog
Aktiviteter, der understøtter samarbejde og dialog, er relevante både i de første dage og løbende i studiestarten. I dette katalog med inkluderende introaktiviteter er der inspiration til en række forskellige aktiviteter og øvelser, der skal fremme fællesskabet, dialoger i og omkring undervisningen og samarbejde.
Fællesskabende aktiviteter er vigtige for at understøtte relationer i gruppen, hvor en styret proces fremmer, at alle deltager, og at der er fokus på relationer og samarbejde ud over fx uformelle sociale sammenhænge eller arrangementer, der for nogle studerende kan være vanskelige at begå sig i, overkomme eller prioritere. Undervisere kan understøtte relationer og samarbejde ved at lave fællesskabende aktiviteter med de studerende fx i forbindelse med ny gruppedannelse, ved introduktion af sig selv som ny underviser, ved introduktion af et nyt fag eller blot for at styrke samarbejde og fællesskab på holdet/årgangen. Derudover kan flere af aktiviteterne bruges til at reflektere eller gå i dialog om fagligt indhold.
Formål
At styrke fællesskab, samarbejde og den fælles dialog blandt studerende og i relationen mellem underviser og de studerende.
Redskab
Dette er et katalog med aktiviteter til at styrke fællesskabet, både mellem de studerende og i relationen mellem underviseren og de studerende. Der er aktiviteter indenfor fire forskellige kategorier – Icebreaker, aktiv dialog, samarbejde og fællesskab. Udover en kort beskrivelse af aktivitetens formål, og hvordan aktiviteten afholdes, er der angivet, hvad der er relevant at overveje, for at flere kan deltage. Kataloget kan desuden introduceres for tutorer, som inspiration til inkluderende aktiviteter.
Her kan du downloade Katalog med inkluderende introaktiviteter.
3. Trygt studiemiljø
Trygt studiemiljø handler ikke kun om relationen til de andre studerende, men også om at skabe lærings- og udviklingsfællesskaber, hvor de studerende oplever, at de hører til, at der er plads til forskellighed, og at deres behov kan deles og imødekommes.
Det handler blandt andet om at synliggøre og værdsætte diversitet og skabe rammer, hvor det er naturligt og legitimt at bede om hjælp og dele behov for tilpasninger mv. En inviterende tilgang, hvor der aktivt opfordres til dialog, og hvor kontaktveje er tydelige og tilgængelige, kan være med til at øge trygheden for de studerende.
Derudover kan mentorordninger, hvor nye studerende kobles med mere erfarne medstuderende eller undervisere, styrke både den faglige og sociale integration.
Trygt studiemiljø
3.1 Plads til forskellighed
Mange studerende kan være bekymrede for, om de bliver accepteret i de sociale og faglige fællesskaber. Det er derfor vigtigt at signalere, at forskellighed er både forventet og værdsat. Når forskellighed ses som en styrke, kan det bidrage til et rigere læringsmiljø, hvor flere føler sig trygge ved og har mulighed for at bidrage og deltage, og hvor forskellige perspektiver og erfaringer kan få plads.
Det kan være hensigtsmæssigt at synliggøre og drøfte diversitet med de studerende for at understøtte en normalisering og accept af dette samt en refleksion om egne veje til læring. Derudover kan det også være en hjælp at arbejde med fælles værdier og forventninger og drøfte, hvordan de kan omsættes i praksis. Samtidig er det vigtigt at skabe mulighed for forskellige måder at deltage på – både mundtligt, skriftligt, anonymt, individuelt og i grupper, og at sprogbrug og eksempler i undervisningen afspejler mangfoldighed.
Formål
Understøtte at forskellighed ses som et vilkår og styrke, og at studerende føler sig trygge ved og har mulighed for at deltage på forskellige måder.
Tjekliste med vigtige overvejelser
- – Hvordan understøttes diversitet som en del af studiestarten?
Dette kan bl.a. gøres ved at italesætte, at forskellighed er et vilkår og en styrke, og ved at lade de studerende drøfte dette. Til dette kan bl.a. anvendes redskab 3.4 Diversitetsøvelse.
- – Hvordan kan der skabes et miljø, hvor alle føler sig trygge ved at bidrage og deltage?
Nogle uddannelser har udarbejdet et værdisæt/kodeks, der tydeliggør forventninger vedr. et trygt studiemiljø, der kan understøtte drøftelse af dette. Se ressourcerne 3.1.A-C.
Aftaler og drøftelse af forventninger til værdier og rammer kan også foretages på holdniveau med udarbejdelse af holdkontrakter. Herved kan de studerende drøfte, hvordan de ønsker at være sammen som hold, både fagligt og socialt, og relatere evt. generelle regler og værdier til dem selv og deres eget hold, fx ift. at bidrage til et inkluderende studiemiljø. Der kan også foretages egentlig undervisning i samarbejdsprocesser. Se tema om gruppearbejdes redskab 4.5. Undervisning i gruppesamarbejde. Eksemplet heri om POP-undervisning viser også arbejde med en holdkontrakt.
- – Hvordan italesættes forskellige deltagelsesformer?
Fx ved at anerkende og normalisere forskellige tilgange og tale med studerende om, hvad aktiv deltagelse kan være og skabe refleksioner over, hvordan deltager den enkelte bedst, og hvad vil de gerne øve sig på. Vær opmærksom på implicitte forventninger, der favoriserer bestemte deltagelsesformer eller typer studerende. Til dette kan bl.a. anvendes redskab 3.7 Veje til læring, der synliggør forskellige måder at lære og være studerende på.
- Er der mulighed for at deltage på forskellige måder?
Fx i plenum, individuelle refleksioner og i mindre grupper, mundtligt, skriftligt og anonymt.
- – Er der opmærksomhed på at sprogbrug og eksempler ikke er stereotype?
Ressourcer
Trygt studiemiljø
3.2 Indsigt i studerendes behov
Når studerende begynder på uddannelsen, har de forskellige erfaringer og forudsætninger. Det er derfor vigtigt at understøtte en praksis, hvor studerendes forskellige behov ikke alene respekteres, men aktivt imødekommes. Dialog med de studerende er centralt for at understøtte, at undervisning og aktiviteter så vidt muligt tager højde for forskellige behov, og at de studerende får støtte, hvis de har brug for hjælp.
Mange studerende kan finde det svært at række ud – særligt i starten. Det er derfor vigtigt at synliggøre og invitere til, at studerende kan henvende sig, og signalere, at man er positiv over for at foretage tilpasninger. Den måde, undervisere møder de studerende på, har stor betydning. Bare det at få at vide, at man er velkommen til at henvende sig ved behov eller tvivl, kan bidrage til tryghed – også selvom man ikke benytter sig af muligheden.
Viden om behov og input fra studerende til, hvordan undervisningen og tilrettelæggelse af aktiviteter kan imødekomme disse, er desuden væsentligt for udvikling af de faglige og sociale aktiviteter. Derfor er det vigtigt at skabe rammer, hvor det er trygt og legitimt at gøre opmærksom på behov og bede om hjælp – og at dette normaliseres som en naturlig del af læringen.
Input fra studerende kan indhentes på forskellige måder, afhængigt af fx holdstørrelse. På flere uddannelser har hvert hold en udpeget underviser/kontaktperson, som studerende kan henvende sig til. En kendt og udpeget person kan bidrage til at skabe øget tydelighed og tillid. Samarbejde med SPS-vejledere, studievejledningen, læsevejledere ol. kan desuden bidrage med indsigt både ift. konkrete studerende og mere generelle problemstillinger.
Formål
Opnå indsigt i de studerendes behov, så det i højere grad bliver muligt at skabe mere inkluderende undervisning og aktiviteter og at de studerende oplever åbenhed for at kunne tage kontakt ved behov for støtte, tilpasninger ol.
Tjekliste over vigtige overvejelser
- – Hvordan skabes et inviterende miljø?
Dette kan bl.a. understøttes ved at være imødekommende og opsøgende, fx ved eksplicit at give udtryk for, at de studerende er velkomne til at henvende sig, hvis de har brug for det, og at man er åben for at foretage justeringer og tilpasninger. Det kan også være hjælpsomt at blive i pausen eller efter afslutning af undervisning. Ser man, at nogle studerende har et særligt behov, kan man også spørge, om der er noget, man kan gøre for at imødekomme deres behov.
- – Hvordan synliggøres muligheder for kontakt?
Skab gerne tydelige kanaler for kontakt og feedback til underviseren og andre relevante personer, fx ved at oplyse om kontakt via e-mail, Teams, personligt, evt. kontortider og tilbyd alternative tidspunkter, hvis nødvendigt. Overvej om det også skal være muligt at henvende sig anonymt, fx gennem en postkasse.
- – Hvordan skabes trygge rammer for at gøre opmærksom på behov?
Fx ved at normalisere at have brug for hjælp og pointere vigtigheden af at bede om hjælp ved behov. Overvej også hvordan kan studerende bedst give indsigt i behov uden, at de oplever, at de skal dele ting de ikke har lyst til eller finder nødvendigt? Det kan fx være ved at være opmærksom på at give mulighed for personlig eller anonym henvendelse. Er det relevant at udpege en underviser/kontaktperson, som er knyttet til holdet?
- – Hvordan inddrages de studerende i udviklingen af de faglige og sociale aktiviteter?
De studerendes input og behov ift. tilrettelæggelsen af undervisningen eller aktiviteterne kan indhentes på forskellige måder og vil være afhængig af bl.a. holdstørrelsen. Fx kan anvendes løbende dialoger i plenum eller grupper, korte surveys eller skriftlige tilbagemeldinger, formaliserede evalueringer og semesterrapporteringer mv. Overvej også, hvornår det er relevant at inddrage de studerende – ved opstart, løbende og/eller ved afslutningen.
- – Hvordan bruges SPS-vejledere, studievejledningen, læsevejledere ol. bedst muligt?
Har studerende og ansatte kendskab til, hvordan de kan bidrage og kontaktes? Hvilke samarbejder er relevante ift. konkrete studerendes behov? Og hvordan bruges støttepersoners generelle viden om særlige behov og løsninger, der kan understøtte deltagelse i undervisning og aktiviteter ved tilrettelæggelse af studiestarten?
Trygt studiemiljø
3.3 Mentorer
Ved at koble studerende med mere erfarne medstuderende eller undervisere kan det styrke den faglige og sociale integration, hvor mentorerne vejleder og støtter de nye studerende i deres i indtræden studielivet. Mentorordninger kan både være 1:1 eller mentorgrupper, hvor en mentor er tilknyttet en gruppe studerende. Ved studerende som mentorer, vil mentorerne ligeledes være rollemodeller, som de nye studerende kan spejle sig i, samtidig med at mentorerne selv udvikler værdifulde kompetencer.
En mentorordning vil kunne strække sig over et længere forløb end de første dage/uger og dermed støtte og vejlede de studerende også efter den allerførste tid. Støtte og vejledning kan være særligt vigtigt for studerende, som føler sig usikre og oplever, at starten er vanskelig. Det er dog langt fra kun studerende med sådanne oplevelser, der kan have glæde af en mentorordning, og ved at udbyde ordningen til alle, understøttes deltagelsen, da man ikke skal gøre noget aktivt for at melde sig til, og det undgås, at studerende undlader at melde sig for ikke at fremstå, som en med særlige behov.
Studerende og deres mentorer kan bl.a. drøfte spørgsmål vedrørende at gå fra at være elev til at være studerende (se desuden tjekliste 4.1 Fra Elev til studerende), tackling af udfordringer, læringsstrategier og planlægning, mod og usikkerhed i forhold til deltagelse i undervisningen, disponering af tid og indhold i skriftlige opgaver mv.
Formål
Fremme vejledning, støtte, spejling og tilhørsforhold gennem mentorordninger.
Tjekliste med vigtige overvejelser
- – Hvordan kan rekruttering af mentorer fremmes?
Det er fx vigtigt i rekrutteringsprocessen at være tydelig på, hvad mentorerne siger ja til, og hvad de kan få ud af mentorforholdet. Udbyttet kan udover at gøre en væsentlig forskel for nye studerende være, at mentorerne får en anbefaling, styrket vejlednings- og formidlingskompetencer, bliver klogere på sig selv og på studiefærdigheder, opbygger et stærkere netværk mv. Overvej hvordan forskellige typer af studerende kan rekrutteres for at fremme mulighed for at kunne spejle sig, og mentorer med forskellige erfaringer og baggrunde, der kan understøtte gode match.
- – Hvordan skal mentorer klædes på til opgaven?
Fx kan forberedelse af mentorer indeholde information om mentorrollen, træning af samtaleteknikker samt viden om, grænser for deres rolle og hvor der kan hentes støtte. Se ressourcerne 3.3.A-B
- – Er der en ramme for mentorforløbet?
Og er denne tydeligt kommunikeret ud? Fx ca. hvor ofte det forventes, at mentor og mentees mødes, hvor lang tid forløbet varer, formålet med forløbet og typisk indhold?
- – Hvad er formålet med møderne?
Og hvilke temaer kan mentor og mentees med fordel drøfte? Eksempler kan være overgang fra elev til studerende, læringsstrategier, tidsplanlægning, deltagelse i undervisning, tvivl og trivsel. Se ressource 3.3.C for inspiration samt tjekliste 4.1. Fra elev til studerende.
- – Hvordan støttes mentorer undervejs?
Ved mentorerne, hvem de kan henvende sig til ved spørgsmål eller udfordringer? Fx en kontaktperson. Er der behov for fx supervision eller fælles møder blandt mentorerne?
- – Hvordan organiseres deltagelse i ordningen?
Overvej om ordningen automatisk skal gælde alle studerende på holdet/årgangen, da tilmelding herved ikke kræver en ekstra indsats for den studerende, og man peges ikke ud ved at bruge ordningen. Begge dele elementer, der kan være betydningsfulde for deltagelse for studerende, som måske vil have særligt gavn af ordningen.
Ressourcer
Til underviser
- 3.3.A Mentortrainingbook – AAU
Trygt studiemiljø
3.4 Diversitetsøvelse
Forskellighed er et grundvilkår, alle er forskellige og dette kan være en styrke. Studerende bringer forskellige perspektiver, erfaringer, præferencer og kompetencer med sig, og selvom det nogle gange også kan være svært, så giver det mulighed for at lære af hinanden, udfordre egne forståelser og berige fælles diskussioner og opgaveløsninger. Diversitetsøvelsen skal tydeliggøre, at holdet er et fællesskab, og at dette består af mennesker, hvor diversitet viser sig på mange måder, samt at forskellighederne kan være en ressource.
Øvelsen rammesætter først, hvorfor det er vigtigt at tale om diversitet, hvorefter en række spørgsmål illustrerer diversitet blandt deltagerne på holdet. Afslutningsvis inviteres til samtaler i grupper, hvor de studerende får mulighed for at drøfte, hvordan diversitet kan styrke samarbejdet.
Formål
Understøtte bevidsthed om mangfoldigheden i gruppen og styrken ved dette.
Redskab
Dette er en øvelse, som er velegnet ved studiestart eller opstart af nyt hold. Øvelsen indebærer en introduktion og rammesætning fra underviseren, en fælles quiz og gruppedrøftelser.
Trygt studiemiljø
3.5 Kære holdkammerater
Når man starter på en ny uddannelse, er det normalt at bekymre sig om, hvorvidt man er god nok, om man kan finde nogle at tale med og arbejde sammen med, om man passer ind på studiet mv. Disse bekymringer kan hurtigt føre til tanker om at være en af de eneste, der ikke kan finde ud af det, alle de andre har venner osv. Dette gælder ikke mindst for studerende, som i forvejen har negative erfaringer med at være del af fx klassefællesskaber.
Dette redskab skal give studerende mulighed for anonymt at dele deres tanker om studiestarten med deres studiekammerater og reflektere over disse ift. deres egne oplevelser. Dette skal bidrage til, at de studerende forholder sig til deres egne tanker om studiestarten og ikke mindst synliggøre, at de ikke står alene med bekymringer. Måske de kan spejle sig i hinandens forestillinger og tanker. Afslutningsvis bedes de studerende om at skrive et råd til kommende studerende, der bl.a. aktualiserer tanker om, hvad der er godt at gøre for at opnå positiv forandring, og sætter deltagerne i en hjælperrolle. Målet med redskabet er, at det bidrager til, at de studerende i lavere grad tilskriver vanskeligheder i studiestarten dem selv, og i højere grad ser det som et vilkår som ny studerende.
Formål
Synliggøre og dermed bidrage til at normalisere bekymringer ifm. studiestart.
Redskab
Redskabet guider til tilrettelæggelse af en øvelse, hvor de studerende deler anonyme små breve/beskeder med hinanden om deres tanker ifm. studiestart, samt hver især reflekterer over dette, og forholder det til deres egne forestillinger og tanker.
I øvelsen bedes de studerende færdiggøre disse sætninger:
- – Kære nye holdkammerater. I forbindelse med studiestarten har jeg glædet mig til at…
- – I forbindelse med studiestarten har jeg bekymret mig for…
- – I forbindelse med studiestarten har det overrasket mig at…
- – Mit bedste råd til en kommende ny studerende er…
Trygt studiemiljø
3.6 Styrkekort
I nye fællesskaber er det oftest visse styrker, der er i fokus og bedømmes, fx initiativrig og optimistisk. Men der er mange andre styrker, der udgør et vellykket fællesskab, og deltagerne bidrager med forskellige styrker. Styrkekortene beskriver forskellige former for styrker og guider til en samtale i fællesskabet eller små grupper, der kan bidrage til at identificere og anerkende styrker både i det samlede fællesskab og individuelle styrker. Kortene skal altså bruges til at anerkende forskelligheder og se dem som styrker, der kan understøtte fællesskabet og studiemiljøet. Med et positivt blik på det, der lykkes, kan hver enkelt få øget tro på egne evner og bidrage til at styrke fællesskabet. Kortene giver også mulighed for at reflektere over, hvordan styrkerne bedst kan anvendes i fx et gruppearbejde, planlægning af studietur, fremlæggelser eller andet, og hvilke styrker gruppen eller den enkelte gerne vil udvikle.
Formål
Identificere, anerkende og anvende forskellige styrker på holdet og hos den enkelte for at fremme forståelse, engagement og samarbejde.
Redskab
Styrkekortene indeholder korte beskrivelser af forskellige styrker. I vejledningen fremgår, hvordan kortene kan bruges sammen med de studerende, og hvordan processen kan rammesættes. Kortene bruges både ved studiestart og løbende fx ved gruppearbejde (find styrkekort målrettet gruppearbejde her). Rammesætningen er vigtig for at opnå en god proces, fx ved at fremhæve styrker som dynamiske og kontekstafhængige og ikke iboende karakterer.
Trygt studiemiljø
3.7 Veje til læring
Der er på uddannelser – nogle ofte uudtalte – forestillinger om og forventninger til den ’gode’ studerende, og hvordan denne agerer, som både undervisere og studerende kan have med sig. Fx at man har læst pensum, lytter opmærksomt, rækker hånden op mv. Forventningerne indgår også implicit i de strukturelle rammer, den måde uddannelserne er bygget op på og altså i de kulturer, opfattelser og normer, der hersker ift. den enkelte uddannelse. Forventningerne kan være svære at leve op til og kan udgøre nogle snævre rammer for, hvordan ’god’ deltagelse forstås på.
Redskabet skal bidrage til at synliggøre, at der er mange forskellige måder at være studerende og lære på, og til en refleksion over, hvilke måder der fungerer godt for den enkelte. Dette vil samtidige give underviseren brugbar viden om, hvilke præferencer og ønsker, de studerende har til undervisningen og deltagelsesmuligheder.
Redskabet guider således til, hvordan underviseren kan facilitere en øvelse, der skal hjælpe de studerende med at reflektere over deres egne læringspræferencer og deltagelsesformer og synliggøre forskellige strategier. Den kan desuden give underviseren et anonymt indblik i behov og ønsker, som kan bruges til at understøtte tilrettelæggelsen af undervisningen.
Formål
Synliggøre og understøtte refleksion om forskellige måder at lære og være studerende på. Øvelsen kan desuden bidrage til indsigt i studerendes læringspræferencer og deltagelsesformer.
Redskab
Øvelsen består af introduktion, gruppeøvelse, individuel refleksion med fælles indblik og samlet opsamling, og er velegnet ved studiestart eller i opstart af nyt hold. Der gøres brug af Mentimeter eller anden lignende platform, der kan bruges til interaktive præsentationer, hvor de studerende kan svare via smartphones eller pc. Spørgsmålene, der drøftes i øvelsen, er:
- – Hvordan engagerer jeg mig bedst i undervisningen?
- – Hvordan tilegner jeg mig bedst fagligt stof?
- – Hvordan kommer jeg bedst med mine input og spørgsmål i undervisningen?
- – Hvilke måder vil jeg gerne prøve (mere) af?
Trygt studiemiljø
3.8 Trygge hænder
Der findes mange metoder og handlinger til at sikre en tryg studiestart for nye studerende, og det kan være svært at overskue, hvor man skal starte. Trygge hænder er et redskab, der giver et overblik, og beskriver to gange fem forskellige fokuspunkter, som er vigtige at have for øje for at sikre henholdsvis en tryg studiestart og et forsat trygt studieliv for nye studerende. Til hvert fokuspunkt hører forslag til konkrete handlinger, den enkelte underviser, tutor eller studievejleder kan gøre for at styrke tryghed.
Den ene hånd har fokus på studiestart, og er et redskab til dem, der står for at planlægge og afholde studiestart de første dage og uger, uanset om der er tale om tutorer, undervisere, studievejledere m.fl. Den anden hånd er primært målrettet undervisere og fokuserer bredere på studielivet på den længere bane. De to hænder kan bruges i forlængelse af hinanden, for at sikre et gennemgående fokus på et trygt studieliv for de nye studerende.
Formål
Give en oversigt over vigtige fokuspunkter og konkrete handlinger til at sikre en tryg studiestart og et trygt studieliv for de studerende.
Redskab
Redskaber præsenterer to hænder – studieSTART og studieLIVET, med hver 5 fokuspunkter– et for hver finger. Til hvert fokuspunkt præsenteres forslag til konkrete handlinger.
Studie –
Spejling
Tag imod
Afveksling
Rammesætning
Tag ansvar
Studie –
Lydhørhed
Information
Variation
Engagement
Tilhør
4. Studiekompetence
Studiekompetencer betegner både de faglige og almene kompetencer, de studerende har behov for at tilegne sig for at kunne gennemføre og komme godt igennem deres videregående uddannelse. I dette fokusområde er der særligt vægt på de almene studiekompetencer, som fx evnen til at tilegne sig viden på egen hånd, strukturere sin tid, vurdering af relevans, samarbejde, formidle og anvende forskellige studieteknikker, som læsestrategier, informationssøgning mv.
For mange studerende markerer starten på uddannelsen et væsentligt skift, både i rolle og ansvar. Det kan være en spændende, men også krævende proces at vænne sig til nye forventninger, en anderledes studiekultur og større krav til selvstændighed. Her kan uddannelsen støtte op ved at gøre overgangens udfordringer synlige og hjælpe de studerende til gradvist at opbygge gode studievaner og realistiske forventninger til sig selv.
Da det ofte er de studerende med de største behov, der i mindre grad deltager i undervisning om studieteknikker, er det vigtigt at overveje, hvordan man bedst muligt kan understøtte udviklingen af studiekompetencer hos alle studerende, og have fokus på motivation og relevans. Derfor er det bl.a. også hensigtsmæssigt at sprede undervisningen i studiekompetencer over tid, da det giver mulighed for, at de studerende kan afprøve og se relevansen af kompetencerne, efterhånden som de får brug for det ift. deres aktuelle arbejde. På den måde bliver studiekompetencerne en naturlig del af de studerendes faglige udvikling.
Studiekompetence
4.1 Fra elev til studerende
Overgangen fra elev til studerende indebærer et skifte i rolle, ansvar og identitet. Det er en proces, hvis betydning ikke nødvendigvis er tydelig for alle, og som kan opleves både spændende og overvældende. Mange oplever udfordringer fx ift. større krav til at strukturere hverdagen, prioritere opgaver, håndtere mængden af selvstudie, opbygge netværk og navigere i en studiekultur med ofte uskrevne regler og forventninger.
Uddannelsen spiller en vigtig rolle i at understøtte denne proces ved bl.a. at tydeliggøre og skabe rum for at drøfte forventninger og gode studievaner, ligesom det er vigtigt at adressere nogle af de typiske bekymringer, som knytter sig til at starte på et studie. Det er vigtigt at formidle, at det tager tid at falde til, at man ikke skal kunne det hele fra begyndelsen, det er normalt at være i tvivl – og at der er støtte at hente.
Formål
Støtte overgang til videregående uddannelse ved at understøtte forståelse af rolle, forventninger og gode studievaner.
Tjekliste med vigtige overvejelser
- – Hvordan introduceres de studerende til udvikling fra at være elev og studerende?
Hvordan understøttes gode studievaner, herunder strukturering af hverdagen? Drøft gerne dette med de studerende. Flere uddannelser har udarbejdet online materialer til studerende, der bidrager til at informerer om dette – se fx ressourcerne 4.1.A-C. Studenterrådgivningen har desuden udarbejdet et digitalt studiestartskursus, der fx kan sendes til de studerende inden studiestart og bruges videre i studiestarten. Materialet har fokus på at gå fra elev til studerende, studievaner, motivation og faglige fællesskaber. Se ressource 4.1.D. Studenterrådgivningen har også udarbejdet et studiestartskursus målrettet studerende med psykiske og kognitive udfordringer, der skal hjælpe med at udvikle mestringsstrategier. Se ressource 4.1.E
- – Hvordan skabes åbenhed om bekymringer?
Hvordan italesættes og synliggøres typiske bekymringer om fx at passe ind og tvivl på egne evner? Se fx ressource 4.1.F, der adresserer typiske bekymringer og gode råd ift. disse, samt redskab 3.5 Kære holdkammerater, der kan anvendes til at synliggøre og normalisere bekymringer ved studiestart.
- – Er der et fælles mindset?
Er der en fælles forståelse på studiet om, hvad der forventes i udviklingen fra elev til studerende? DTU har udarbejdet et fælles mindset for, hvad det indebære at udvikle sig fra elev til studerende på DTU – se ressource 4.1.G
- – Hvordan skal studerende lære studiekulturen at kende?
Hvordan hjælpes de studerende til at forstå og navigere i studiekulturen og afkode de ’uskrevne regler’? Overvej fx hvordan forventninger og krav til de studerende kan ekspliciteres og konkretiseres. Det er desuden væsentligt at have fokus på at introducere til undervisningsformer samt at læse og kommunikere i overensstemmelse med den faglighed, de studerende forventes at anvende.
- – Hvordan tydeliggøres det, at udviklingen netop er en læringsproces?
Italesæt gerne, at det tager tid at falde til, og at man ikke skal kunne det hele fra start.
Ressourcer
Til studerende
- 4.1.B Ny studerende – AU
- 4.1.E StudielivPlus. Digitalt studiestartskursus mål studerende med psykiske og kognitive udfordringer – Studenterrådgivningen Information om StudielivPlus, herunder infofilm til studerende
- 4.1.F Kom godt i gang med studiet. Gode råd om studiestart og kort animationsfilm, der adresserer bekymringer om at passe ind – Studenterrådgivningen
Til undervisere
Studiekompetence
4.2 Motivation for studiekompetencer
Gode studiekompetencer er vigtige for, at studerende kan udvikle effektive studievaner og -teknikker, få størst muligt udbytte af undervisningen og tage ansvar for egen læring. Mange af disse kompetencer er desuden vigtige i et efterfølgende arbejdsliv. Imidlertid kan man se ift. undervisning i studieteknikker, at det i høj grad er studerende med de svageste kompetencer, som udebliver fra undervisning i dette. Det er derfor væsentligt at se på, hvordan alle studerende kan støttes i at opbygge gode studiekompetencer. Det kan bl.a. ske ved at integrere undervisning i studiekompetencer i den faglige undervisning eller andre obligatoriske studieaktiviteter, ved at styrke motivation for at deltage i undervisningen, fx gennem tydeliggørelse af gevinsten for de studerende, og ved at gøre det muligt at tilegne sig studiekompetencer via forskellige kanaler og former, herunder kurser, mentorer og e-læring/portal. Fokus på relevans og mulighed for at øve sig på, afprøve og reflektere over egne studiestrategier kan desuden styrke motivation og udbyttet.
Formål
Understøtte, at alle studerende får opbygget gode studiekompetencer.
Tjekliste med vigtige overvejelser
- – I hvor høj grad skal undervisning i studiekompetencer integreres i undervisningen eller andre obligatoriske studieaktiviteter?
- – Hvordan kan undervisning i studiekompetencer indgå som del af den faglige undervisning?
Se afsnit 4.3 Studieteknikker.
- – Hvordan understøttes de studerendes motivation for at deltage i undervisning om studiekompetencer?
Fx er det vigtigt at tydeliggøre relevans, og hvad de studerende får ud af undervisningen samt give mulighed for afprøve færdighederne.
- – Er der mulighed for forskellige måder at få viden om studiekompetencer på?
Fx gennem mundtlig, visuelle, skriftlige formidlingsformer, e-læring, gruppearbejde.
- – Skal der gøres brug af peer-to-peer?
Se afsnit 3.4. om mentorer
Studiekompetence
4.3 Undervisning i studiekompetencer
Kravene til de studerendes studiekompetencer stiger i løbet af studiet, og der kommer løbende nye og mere komplekse opgaver, de studerende skal løse. Det er derfor væsentligt både at se på, hvilke studiekompetencer de studerende har brug for, og hvornår, sådan at der bliver en progression af kompetencer over tid. Det betyder også, at det er hensigtsmæssigt at sprede undervisningen i studiekompetencer over tid. Det giver også mulighed for, at de studerende kan afprøve, det lærte og se relevansen ift. deres aktuelle studiearbejde. Det er lettere for de studerende at tage de gode råd til sig, når de har oplevet, at de mangler kompetencerne. På Det Samfundsvidenskabelige Fakultet på KU har de eksempelvis udarbejdet en oversigt over alle fag i et forløb og herefter tilrettelagt undervisningen, så studerende har de kompetencer, der skal til i hvert fag.
Udover undervisning i konkrete studiekompetencer, som fx læseteknik, så er der også behov for, at de studerende guides løbende og konkret ift. undervisningen. Der kan fx være ved at guide de studerendes læsning, ved at tydeliggøre formålet med teksterne, give spørgsmål til teksterne og beskrive hvilke tekster, der er mere introducerende, og hvilke der er mere avancerede, så de studerende kan tilpasse deres læsning ift. de aktuelle tekster. Det kan også være ved, at de kan se eksempler på opgaveløsninger eller arbejde med, hvordan man argumenterer eller skriver i den aktuelle sammenhæng. Og ved at introducere til fagets kendetegn og normer for kvalitet.
Formål
Understøtte tilrettelæggelse af undervisning i studiekompetencer.
Tjekliste med vigtige overvejelser
- – Hvordan skal undervisning i studiekompetencer tilrettelægges og fordeles over studiestarten og studiet? Det er en god idé at sprede undervisningen ud, så den følger progressionen i de studerendes opgaver.
- – Hvordan kan undervisning i studiekompetencer gennemføres?
Se eksempler på undervisningsforløb i ressource 4.3.A.
- – Er der mulighed for, at studerende kan øve, afprøve og reflektere over egne studiekompetencer?
Ved at give de studerende mulighed for selv af få erfaring med at afprøve forskellige studiekompetencer og måder at håndtere studiearbejdet på kan de få mulighed for at blive fortrolige med dem og finde ud af, hvad der virker for dem.
- – Hvordan guides de studerende i undervisningen, så de understøttes i at anvende hensigtsmæssige studiekompetencer og -strategier?
Fx ved at give hjælp til prioritering af det væsentlige samt tydeliggøre formålet og udarbejde læsespørgsmål til bl.a. tekster.