Unge med handicap har brug for uddannelse: ``De mestrer deres liv bedre``
Bedre uddannelsesmuligheder for unge med handicap, der ikke kan tage en ordinær uddannelse, vil give store gevinster både samfundsmæssigt, for virksomheder og ikke mindst for de unge, skriver direktører for fond og videnscenter.
Af centerchef for Videnscenter om handicap Dorte Nørregaard og direktør for Uddannelse og Beskæftigelse i Glad Fonden Per Fruerled.
Udgivet i Socialmonitor 30. maj 2024.
Uddannelse er vigtigt i et ungeliv og et afgørende skridt til at blive en del af et arbejdsfællesskab.
Derfor er det positivt, at det i den netop indgåede politiske rammeaftale om udvikling på handicapområdet fremgår, at der skal udarbejdes en handlingsplan med fokus på, hvordan flere med handicap får mulighed for at bidrage på arbejdsmarkedet og mere fleksible uddannelsesveje for unge med handicap.
I Videnscenter om handicap ved vi, at uddannelse øger sandsynligheden for beskæftigelse, særligt for mennesker med handicap.
En vigtig dagsorden
I en rapport fra Vive fremgår det, at et stigende uddannelsesniveau forklarer 30 procent af stigningen i beskæftigelse fra 2008 til 2021 for mennesker med handicap mod kun 19 procent for mennesker uden handicap. Samtidig ved vi fra en undersøgelse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, at 40 procent af de 46.000 unge, der står uden for uddannelse og beskæftigelse, har et handicap.
Hvordan unge med handicap får adgang til uddannelse, er derfor en vigtig dagsorden. Både for de unge og for samfundsøkonomien. Der er imidlertid en gruppe unge, hvor greb som forlænget studietid, hjælpemidler eller mentorstøtte ikke rækker ift. inklusion i eksisterende uddannelser.
En stor del af de unge, der afslutter en Særligt Tilrettelagt Ungdomsuddannelse (STU) har efter den tre-årige ungdomsuddannelse behov for yderligere erhvervsrettet uddannelse, hvis de skal ind på arbejdsmarkedet. En undersøgelse fra HBS Economics viser, at efter 4 år er blot 24 procent i uddannelse eller i arbejde efter STU.
I dag er der ikke et landsdækkende uddannelsestilbud efter endt ungdomsuddannelse for denne gruppe, og dermed mangler der uddannelsesmuligheder, hvor unge med handicap, i lighed med andre unge, kan opnå erhvervsrettede kompetencer, der kan kvalificere dem til et job. Dette oplever Videnscenter om handicap blandt andet ved henvendelser fra pårørende, der efterspørger uddannelsesmuligheder for deres børn, der ønsker at tage en uddannelse efter endt STU.
Gevinster for mange
Erfaringen fra Glad Fondens 2-årige erhvervsrettede forsøgsuddannelse, Flexuddannelsen, viser lovende resultater. Som en ung, der afsluttede Flexuddannelsen i 2023, og nu er ansat i et fleksjob indenfor detail, fortæller:
»Jeg har fået et arbejde, og det har jeg fået, fordi jeg har gået på Flex og alt det, jeg har lært der (…). Jeg har lært en masse om mig selv og fundet ud af, at jeg kan meget mere, end jeg troede.«
Udover et job har vedkommende også taget skridtet ud i voksenlivet og er flyttet fra et bosted til egen lejlighed.
Det er langt fra det eneste eksempel på en ung, der med en uddannelse på egne præmisser og den rette støtte har fået kompetencer til at arbejde i et fleksjob og øget selvtillid. 80 procent af de unge, der har gennemført Flexuddannelsen har efterfølgende fået et fleksjob inden for det erhverv, hvor de er uddannet.
Evalueringen af forsøgsuddannelsen viser, at de unge udover jobbet oplever, at de gennem uddannelsen har fået selvtillid og redskaber, der gør, at de mestrer deres liv bedre end tidligere.
Uddannelsen sker i tæt samspil mellem den unge, jobcenter, virksomheder og uddannelsens faglærere og vejledere, der med specialpædagogisk viden tilrettelægger uddannelsen praksisnært, både hvad angår oplæring og teori. Flexuddannelsen foregår virksomhedsforlagt på mindre hold, hvor de unge lærer i udviklende uddannelses- og arbejdsfællesskaber.
Bedre uddannelsesmuligheder for unge med handicap, der ikke kan tage en ordinær uddannelse, vil både samfundsmæssigt, for virksomheder og ikke mindst for de unge med handicap give store gevinster.
Der er brug for at give de unge med handicap, der ofte bliver overset, når der tales om unge uden uddannelse og job, en mulighed for at tage en erhvervsrettet uddannelse, så de kan komme i job og få selvværd til at til at deltage i samfundets fællesskaber.