Videnscenter om handicap: Når vi taler om inklusion i skolen, må vi ikke glemme bevægelse

Børn med særlige behov er ofte ekskluderede fra bevægelsesaktiviteter i skolen. Derfor er der brug for nye initiativer, der kan hjælpe skoleklasser i hele landet med at inkludere flere i skolens bevægelsesaktiviteter.

Af  Videnscenter om handicaps projektmedarbejder Louise Brøns Spillum og konsulent Karla Borup Jonsen.
Udgivet i Socialmonitor 11. oktober 2024. 

I dag er det skolernes motionsdag. En dag, hvor der er fokus på glæde, fællesskab og gode oplevelser med bevægelse.

Bevægelsesaktiviteter kan være en god indgang til klassefællesskabet – men desværre oplever mange børn med særlige behov at stå udenfor, når klassen laver bevægelsesaktiviteter.

Det kan påvirke barnets selvbillede negativt og kan yderligere have negative konsekvenser senere i livet med risiko for at udvikle livsstilssygdomme, svær overvægt, ensomhed og mistrivsel.

Så hvordan sikrer vi, at alle elever uanset om de for eksempel har ADHD, nedsat syn eller sidder i kørestol, får muligheden for deltage og blive inkluderet i bevægelsesaktiviteter i skolen?

Et muligt svar kan ligge i niårige Jakob Steen Højberg Brandts historie.

Skolerne skal have nyt mindset

Niårige Jakob Steen Højberg Brandt, som går i 3. klasse på Tommerup Skole, har nedsat syn og hørelse.

Tidligere blev Jakob hurtigt træt og trak sig, når støjniveauet i klassen blev for højt, hvilket betød, at han ikke indgik i bevægelsesaktiviteter med klassen.

Men noget ændrede sig, da hans skole blev en af testskolerne for ’Bevægelse for alle’-projektet. Et projekt, der skal give skolerne et mindset, hvor de i højere grad tilpasser bevægelsesaktiviteter og tænker alle børn – herunder børn med særlige behov – ind i fællesskabet.

Projektet består blandt andet af den nye database aktiviteterforalle.dk med tilpassede aktiviteter til børn i skolen. I databasen kan lærere og pædagoger hente viden og redskaber til at inkludere børn og unge med særlige behov i idræt og bevægelse – en målgruppe som ofte er ekskluderede fra bevægelsesaktiviteter i skolen.

Jakob har blandt andet prøvet kræfter med aktiviteten ’Mågelort’ og været med til at udvikle aktiviteten ’Den vilde tømmerflåde’ og generelt oplever Jakob i dag at have langt bedre forudsætninger for at deltage på sine egne præmisser.

For klasselæreren Frederik Leth Rehn er en af de største fordele ved det nye initiativ, at det er let at igangsætte og gennemføre et bredt udvalg aktiviteter direkte i undervisningen. Det giver ham frie hænder til at gå rundt i klassen under en aktivitet og frigiver dermed tid til, at han kan fokusere på de elever, der har brug for ekstra støtte.

Største barriere

Så hvad står i vejen for, at lærere implementere nye tiltag, der kan inkludere børn med særlige behov i bevægelsesaktiviteter?

Manglende tid er en udfordring. Lærerne har begrænsede ressourcer og har ofte ikke tid eller mulighed for at tilpasse aktiviteter til børn med særlige behov.

Klasselæreren Frederik Leth Rehn oplever, at det kan være svært at tilgodese alles behov i en travl hverdag. Dette træder også frem i evalueringen af projektet, hvor 52 procent af lærere og pædagoger på projektskolerne peger på ’manglende tid’ som den største barriere for at implementere nye tiltag i undervisningen.

For at skabe en mere inkluderende folkeskole skal alle redskaber i værktøjskassen tages i brug. Vi ved allerede, at muligheden for tolærerordninger, flere ressourcer og bedre specialpædagogiske kompetencer er væsentlige elementer.

Når vi taler om inklusion i skolen, må vi ikke glemme bevægelse som en vigtig del af børns trivsel og fællesskab. Med tilgængelige plug-and-play-løsninger, som aktiviteterforalle.dk er det muligt at tilpasse aktiviteterne ouden at øge presset på lærernes tid.

Det viser, at inklusion ikke behøver at være en stor opgave, men kan være en del af skolens daglige praksis, hvor alle elever får mulighed for at deltage på deres egne præmisser.

Kontakt

Louise Brøns Spillum

Projektmedarbejder

44 14 48 19

Portrætbillede af Karla Borup Jonsen

Karla Borup Jonsen

Konsulent

60 18 65 85