Størstedelen af elever på specialskoler holdes uden for vigtigt fællesskab
Foreningsliv skaber fællesskab på tværs af sociale skel, men over 80 procent af børn og unge på specialskoler bliver desværre holdt udenfor.
Af Videnscenter om handicaps konsulent Mads Brix Monggaard og stifter og leder for Specialsport.dk Trine Ravn.
Udgivet i Politiken 15. oktober 2024.
Foreningslivet har en lang og stolt tradition i Danmark, hvor mennesker af forskellige aldre, køn og herkomst kan mødes og deltage sammen på tværs af sociale skel, ophav og vilkår. Og selv om fra Vive i 2023 viste, at færre er medlem af en forening efter covid-19-pandemien end før, så er langt de fleste børn og unge stadig aktive i foreningslivet. For én gruppe er billedet dog et ganske andet, for de deltager langt, langt mindre i foreningslivet end andre børn og unge.
Elever på specialskoler deltager i ekstremt lav grad i foreningslivet set i relation til andre børn og unge. Generelt deltager næsten 80 pct. af alle børn og unge nemlig i idrætsaktiviteter – og 44 pct. deltager i fritidsaktiviteter som spejder, musik, kulturelle tilbud m.fl. i en forening. Tallene vendes dog stort set på hovedet for børn og unge i specialskoler. I en rundspørge, som har foretaget på specialskoler i hele landet, viser det sig, at hele 82,5 pct. af eleverne ikke er medlem af en forening, Og heraf har mere end to tredjedele aldrig være medlem af en forening på noget tidspunkt i deres liv. Rundspørgen er gennemført hos lærere og pædagoger på specialskoler og dækker svar fra 1.034 elever.