Tværgående modeller

Deltagelsesspiralen

Deltagelsesspiralens grundelementer
Modellens fire cirkler repræsenterer selvstændige delelementer, der er forbundet i en cyklus:

Et menneskes motivation kan føre til deltagelse i en konkret situation.

På baggrund af deltagelsen vil man få en erfaring, der vil påvirke ens selvopfattelse.

En opfattelse der igen vil medføre en motivation for deltagelse i en enten gentagende eller ny situation.

På denne måde vil deltagelsen bevæge sig i en spiral med flere og nye deltagelsesbaner.

Læs mere om de enkelte elementer ved at trykke på info-cirklerne på modellen herover

Motivation
Motivation omhandler menneskets drivkraft til at handle. Motivationen kan både være drevet af følelser som fx lyst, skam, nysgerrighed eller frygt, men kan også være påvirket af ydre faktorer som eksempelvis lovgivning, økonomi, fagprofessionelles rådgivning og støtte, kollegaers blikke eller familiens håb og ønsker.

Bag alle handlinger ligger der således en motivation. Motivation skal derfor heller ikke kun forstås som noget positivt.

Fx kan man både være motiveret til at gå i skole, tage til spejder eller køre på arbejde. Men man kan også være motiveret til at blive hjemme, melde sig syg eller sige op. At understøtte skabelsen af deltagelsesfremmende motivation anses for at være et nøgleelement i forhold til at starte en meningsfuld deltagelsesproces.

Deltagelse
Deltagelse er den aktive proces, hvor mennesket sætter sin motivation i spil og vælger at møde op og aktivt involvere sig selv i en social aktivitet eller situation.

At deltage er således mere end et fremmøde og en tilstedeværelse.

Det er en engageret involvering i en social situation.

Sagt med andre ord; det ikke deltagelse, hvis man blot dukker op til festen og sidder passivt alene i hjørnet – man skal billedligt talt enten med ud på dansegulvet, op i baren, eller på anden måde engagere sig og opleve at man er involveret.

Erfaring
Erfaring er betydningen af den oplevelse, som mennesket har med den pågældende deltagelsessituation.

En erfaring der altid vil tage afsæt i de forudgående forventninger den enkelte har til deltagelsen.

Forventninger, som bygger på menneskets tidligere erfaringer eller mangel på selv samme.

Såfremt deltagelsesoplevelsen er i overensstemmelse med forventningen, da vil erfaringen blot være en gentagelse og bekræftelse af den
nuværende livssituation

Selvopfattelse
Selvopfattelse kan betegnes som det blik, mennesket får på sig selv på baggrund af erfaringen.

Det kan være at se sig selv som et menneske, der er sjovt, kedeligt, en god ven, modigt, stædigt, altid mislykkes eller som et menneske, der typisk lykkes, hvis man kæmper for det.

Selvopfattelsen har derfor stor betydning for, hvor motiveret man er for at påbegynde en ny deltagelsesbane i spiralen med nye hensigtsmæssige eller uhensigtsmæssige handlinger.

Læs, hvordan deltagelsesspiralen kan bruges på dit fagområde:

Skole  Uddannelse  Beskæftigelse Fritid

Deltagelsesspiralens grundelementer
Modellens fire cirkler repræsenterer selvstændige delelementer, der er forbundet i en cyklus:

Et menneskes motivation kan føre til deltagelse i en konkret situation.

På baggrund af deltagelsen vil man få en erfaring, der vil påvirke ens selvopfattelse.

En opfattelse der igen vil medføre en motivation for deltagelse i en enten gentagende eller ny situation.

På denne måde vil deltagelsen bevæge sig i en spiral med flere og nye deltagelsesbaner.

Læs mere om de enkelte elementer ved at trykke på info-cirklerne på modellen herover

Inden deltagelsen
Inden du kan støtte et andet menneske i deres deltagelsesproces, er der særligt tre perspektiver, du skal have for øje.

Aladdin rækker sin hånd ud til Jasmin og spørger, “stoler du på mig?”. I rollen som Aladdin har du øje for at skabe tillid imellem dig og den deltagende ved at vise opmærksomhed, nærhed og autentisitet.

Sherlock Holmes opklarer mysterier. I rollen som Sherlock Holmes gør du dig umage med at opklare og forstå, hvorfor den deltagende kan have en nervøsitet over for deltagelsessituationen.

Frodo er hovedansvarlig for at ringen bliver tilintetgjort. Præcis som Frodo, så er det vigtigt at være bevidst om, at du ikke kan eller skal klare alt alene. I mange tilfælde vil det kræve et samarbejde, hvor personer med forskellige kompetencer er med til at støtte den deltagende.

Motivation
Motivation omhandler menneskets drivkraft til at handle, og kan være  drevet af følelser, men kan også være påvirket af ydre faktorer som eksempelvis lovgivning, økonomi, fagprofessionelles rådgivning og støtte, kollegaers blikke eller familiens håb og ønsker.

Genie opfylder ønsker. I rollen som Genie er du god til at tage udgangspunkt i den deltagendes drømme og ønsker, og dit fokus er rettet mod, at støtte den deltagende i retningen af deres drøm.

Peter Pan guider Wendy i, hvordan man flyver. I rollen som Peter Pan opstiller du sammen med den deltagende klare rammer for, hvordan den deltagende kan opnå deres mål.

Motivation og deltagelse
Rollerne som Peter Plys og Egon Olsen er centrale roller i krydsfeltet mellem motivation og deltagelse. De er begge en af de vigtigste roller, fordi de skaber tryghed – men på to meget forskellige måder.

Peter Plys er et symbol på tryghed. I rollen som Peter Plys er du et stabilt, omsorgsfuldt menneske, og du forsikrer den deltagende om, at du er med dem hele vejen på sidelinjen.

Egon Olsen har en plan. I rollen som Egon Olsen er du god til at skabe tydelig stuktur, klare forventninger og forudsigelighed for den deltagende, som derigennem skaber et overblik og en tryghed hos dem.

Deltagelse
Deltagelse er den aktive proces, hvor mennesket sætter sin motivation i spil og vælger at møde op og aktivt involvere sig selv i en social aktivitet eller situation.

Den omvendte kamæleon tilpasser omstændighederne, ikke sig selv. Som omvendt kamæleon er du god til at lave tilpasninger til aktiviteten, så flere kan deltage på lige fod.

Stampe forsikrer Bambi om, at isen er sikker at gå på. Som Stampe agerer du frontløber i deltagelsessituationen. Du vil og tør gå forrest i de fleste situationer, og dermed skaber tryghed og motivation hos andre til at deltage.

Benny er kendt for at rose Egon for sine planer. Som Benny er du skarp i at anerkende andre for deres gode indsats, og herved hjælper du den deltagende i at vokse med opgaven og blive mere selvsikker.

Erfaring
Erfaring er betydningen af den oplevelse, som mennesket har med den pågældende deltagelsessituation og tager afsæt i de forudgående forventninger den enkelte har til deltagelsen.

Dumbo har store ører. Som Dumbo slår du ørene godt ud, lytter efter og spørger ind til, hvad det er den deltagende udtrykker på bagkant af deres deltagelse.

Transformer transformerer sig. Som Transformer transformerer du erfaringsdannelsen i de tilfælde, hvor den umiddelbart ikke falder godt ud, og du støtter dermed den deltagende i at skabe god og realistisk erfaring.

Selvopfattelse
Selvopfattelse kan betegnes som det blik, mennesket får på sig selv på baggrund af erfaringen.

Det kan være at se sig selv som et menneske, der er sjovt, kedeligt, en god ven, modigt, stædigt, altid mislykkes eller som et menneske, der typisk lykkes, hvis man kæmper for det.

Selvopfattelsen har derfor stor betydning for, hvor motiveret man er for at påbegynde en ny deltagelsesbane i spiralen med nye hensigtsmæssige eller uhensigtsmæssige handlinger.

Deltagelsesstjernen

Deltagelsesstjernens grundelementer

Deltagelsesstjernen er udviklet med afsæt i de omgivende miljøfaktorer, som international deltagelsesforskning fremhæver som afgørende (Maxwell et al., 2012; Imms et al., 2016).

Deltagelsesstjernen beskriver således de omgivende miljøfaktorer, der er afgørende i en deltagelsesproces.

Stjernens fem hjørner er ikke direkte forbundet i modellen, men fremstår som selvstændige enheder.

I modsætning til deltagelsesspiralen er de som udgangspunkt ikke er indbyrdes afhængige.

Til gengæld samler alle fem hjørner sig om mennesket i midten, da alle fem grundelementer vil kunne påvirke den enkeltes oplevelse af at kunne, turde og ville deltage.

Læs mere om de enkelte elementer ved at trykke på info-cirklerne i modellen til højre.

Læs mere om Deltagelsesstjernen her.

Synlighed

Synlighed henviser til, at det skal være tydeligt og til at se, at forskellige deltagelsesmuligheder er til stede.

Det handler således først og fremmest om, at tilbuddet overhovedet eksisterer og hernæst om, at de etablerede tilbud bliver bedre til at synliggøre deres tilstedeværelse og åbenhed overfor forskellige målgrupper.

Såfremt der eksempelvis ikke findes fritidstilbud, hvor mennesker med handicap kan deltage, eller at det ikke bliver synliggjort, at de fritidstilbud, der findes også er for mennesker med handicap, så er resultatet med stor sandsynlighed stort set det samme: Ingen deltagelse af mennesker med handicap.

Et andet eksempel er når virksomheder søger nye medarbejdere. Her skal det tydeliggøres, at mennesker med handicap også kan søge job hos dem. Ofte er dette en helt central mangel.

Læs, hvordan deltagelsestjernen kan bruges på dit fagområde:

Skole  Uddannelse  Beskæftigelse Fritid

Deltagelsesspiralen

Motivation Motivation omhandler menneskets drivkraft til at handle.  Motivationen kan både være drevet af følelser som fx nysgerrighed eller frygt, men kan også være påvirket af ydre faktorer som fx lovgivning eller økonomi. Bag alle handlinger ligger der således en motivation. Motivation skal derfor heller ikke kun forstås som noget positivt. Fx kan man både være motiveret til at gå i skole eller tage til spejder. Men man kan også være motiveret til at blive hjemme eller melde sig syg.  At understøtte skabelsen af deltagelsesfremmende motivation anses for at være et nøgleelement for at starte en meningsfuld deltagelsesproces. Motivation Motivation omhandler menneskets drivkraft til at handle.  Motivationen kan både være drevet af følelser som fx nysgerrighed eller frygt, men kan også være påvirket af ydre faktorer som fx lovgivning eller økonomi. Bag alle handlinger ligger der således en motivation. Motivation skal derfor heller ikke kun forstås som noget positivt. Fx kan man både være motiveret til at gå i skole eller tage til spejder. Men man kan også være motiveret til at blive hjemme eller melde sig syg.  At understøtte skabelsen af deltagelsesfremmende motivation anses for at være et nøgleelement for at starte en meningsfuld deltagelsesproces.
Deltagelse Deltagelse er den aktive proces, hvor mennesket sætter sin motivation i spil og vælger at møde op og aktivt involvere sig selv i en social aktivitet eller situation. At deltage er således mere end et fremmøde og en tilstedeværelse. Det er en engageret involvering i en social situation.  Sagt med andre ord; det er ikke deltagelse, hvis man blot dukker op til festen og sidder passivt alene i hjørnet – man skal billedligt talt enten med ud på dansegulvet, op i baren, eller på anden måde engagere sig og opleve at man er involveret. Deltagelse Deltagelse er den aktive proces, hvor mennesket sætter sin motivation i spil og vælger at møde op og aktivt involvere sig selv i en social aktivitet eller situation. At deltage er således mere end et fremmøde og en tilstedeværelse. Det er en engageret involvering i en social situation.  Sagt med andre ord; det er ikke deltagelse, hvis man blot dukker op til festen og sidder passivt alene i hjørnet – man skal billedligt talt enten med ud på dansegulvet, op i baren, eller på anden måde engagere sig og opleve at man er involveret.
Erfaring Erfaring er betydningen af den oplevelse, som mennesket har med den pågældende deltagelsessituation. En erfaring der altid vil tage afsæt i de forudgående forventninger til deltagelsen, som bygger på tidligere erfaringer eller mangel på samme.  I fest-eksemplet vil en forventning om en hyggelig aften kunne resultere i en negativ erfaring, såfremt aftenen gik dårligt. Derimod vil forventning om en dårlig fest resultere i en positiv erfaring, såfremt aftenen gik godt.   Personer, der har tendens til at tolke situationer negativt, vil typisk have mange negative erfaringer med sig og har derfor brug for gentagende succesfulde oplevelser, før de begynder at forstå dem som positive erfaringer.  Erfaring Erfaring er betydningen af den oplevelse, som mennesket har med den pågældende deltagelsessituation. En erfaring der altid vil tage afsæt i de forudgående forventninger til deltagelsen, som bygger på tidligere erfaringer eller mangel på samme.  I fest-eksemplet vil en forventning om en hyggelig aften kunne resultere i en negativ erfaring, såfremt aftenen gik dårligt. Derimod vil forventning om en dårlig fest resultere i en positiv erfaring, såfremt aftenen gik godt.   Personer, der har tendens til at tolke situationer negativt, vil typisk have mange negative erfaringer med sig og har derfor brug for gentagende succesfulde oplevelser, før de begynder at forstå dem som positive erfaringer. 
Selvopfattelse Selvopfattelse kan betegnes som det blik, mennesket får på sig selv på baggrund af erfaringen.  Det kan være at se sig selv som et menneske, der er sjovt, kedeligt, en god ven, modigt, stædigt, altid mislykkes eller som et menneske, der typisk lykkes, hvis man kæmper for det.  Selvopfattelsen har derfor stor betydning for, hvor motiveret man er for at påbegynde en ny deltagelsesbane i spiralen med nye hensigtsmæssige eller uhensigtsmæssige handlinger. Selvopfattelse Selvopfattelse kan betegnes som det blik, mennesket får på sig selv på baggrund af erfaringen.  Det kan være at se sig selv som et menneske, der er sjovt, kedeligt, en god ven, modigt, stædigt, altid mislykkes eller som et menneske, der typisk lykkes, hvis man kæmper for det.  Selvopfattelsen har derfor stor betydning for, hvor motiveret man er for at påbegynde en ny deltagelsesbane i spiralen med nye hensigtsmæssige eller uhensigtsmæssige handlinger.
Mennesketi centrum Mennesket i centrum af modellen er den pågældende person, der tages udgangspunkt i. Som følge af baggrund og livsvilkår vil personen altid have nogle særegne forudsætninger, ressourcer, ønsker, drømme og behov.  Fx vil handicap, køn, seksualitet, socialøkonomisk status, etnicitet, religion, opdragelse eller alder give et bestemt udgangspunkt, hvorfra man anskuer sig selv og verden.   Det vil således være et referencepunkt og ståsted, som den enkelte altid mere eller mindre bevidst eller ubevidst vil tage afsæt i, når denne bevæger sig ud i verden. Mennesketi centrum Mennesket i centrum af modellen er den pågældende person, der tages udgangspunkt i. Som følge af baggrund og livsvilkår vil personen altid have nogle særegne forudsætninger, ressourcer, ønsker, drømme og behov.  Fx vil handicap, køn, seksualitet, socialøkonomisk status, etnicitet, religion, opdragelse eller alder give et bestemt udgangspunkt, hvorfra man anskuer sig selv og verden.   Det vil således være et referencepunkt og ståsted, som den enkelte altid mere eller mindre bevidst eller ubevidst vil tage afsæt i, når denne bevæger sig ud i verden.
Mennesker i spiralens periferi Det enkelte menneske i centrum vil altid være en del af en større verden, hvilket i modellen er illustreret med mennesker i spiralens periferi.  Dette betyder, at det enkelte menneske altid vil blive påvirket af de erfaringer, perspektiver, holdninger og attituder, som det omgivende miljø (familie, venner, fagprofessionelle, kollegaer, klassekammerater osv.) både direkte og indirekte kommunikerer.  Den enkeltes perspektiver er således altid til forhandling i sam- og modspil med omverdenen. Fx kan en umiddelbar god oplevelse i skolen ændres fuldstændig, hvis en klassekammerat efterfølgende rynker på brynene eller kommer med en negativ kommentar. Modsat kan en umiddelbar dårlig oplevelse, ændres hvis man efterfølgende får meget ros og anderkendelse. Mennesker i spiralens periferi Det enkelte menneske i centrum vil altid være en del af en større verden, hvilket i modellen er illustreret med mennesker i spiralens periferi.  Dette betyder, at det enkelte menneske altid vil blive påvirket af de erfaringer, perspektiver, holdninger og attituder, som det omgivende miljø (familie, venner, fagprofessionelle, kollegaer, klassekammerater osv.) både direkte og indirekte kommunikerer.  Den enkeltes perspektiver er således altid til forhandling i sam- og modspil med omverdenen. Fx kan en umiddelbar god oplevelse i skolen ændres fuldstændig, hvis en klassekammerat efterfølgende rynker på brynene eller kommer med en negativ kommentar. Modsat kan en umiddelbar dårlig oplevelse, ændres hvis man efterfølgende får meget ros og anderkendelse.

Deltagelsesspiralens grundelementer
Modellens fire cirkler repræsenterer selvstændige delelementer, der er forbundet i en cyklus:

Et menneskes motivation kan føre til deltagelse i en konkret situation.

På baggrund af deltagelsen vil man få en erfaring, der vil påvirke ens selvopfattelse.

En opfattelse der igen vil medføre en motivation for deltagelse i en enten gentagende eller ny situation.

På denne måde vil deltagelsen bevæge sig i en spiral med flere og nye deltagelsesbaner.

Læs mere om de enkelte elementer ved at trykke på info-cirklerne på modellen herover

Læs, hvordan deltagelsesspiralen kan bruges på dit fagområde:

Skole  Uddannelse  Beskæftigelse Fritid