Guide: Sådan tiltrækker du medarbejdere med handicap

Videnscenter om handicap har gennemført en række fokusgruppeinterviews sammen med virksomheder og mennesker med handicap. Her har mennesker med handicap på tværs af handicaptyper, uddannelsesniveau og alder givet virksomheder konkret input på, hvordan de oplever virksomhedernes stillingsopslag og rekrutteringsrettede kommunikation. På baggrund af disse fokusgrupper har vi her samlet 6 råd til jer, der ønsker at tilpasse stillingsopslag og kommunikation, så potentielle medarbejdere med handicap oplever det tiltrækkende at søge job hos jer.

 

Videnscenter om handicap har gennem en målrettet fokusgruppe hjulpet os til konkrete indsigter omkring rekruttering og arbejdsliv fra mennesker med handicap.
De input, vi fik, har vi arbejdet konkret videre med, hvilket har medført ændringer i vores processer og tilgang til mødet med jobkandidater med handicap.
– Magnus Kristensen – Talent Acquisition Partner, ISS Facility Services A/S

Billede af medarbejder fra ISS
  • 1 Undgå floskler og hensigtserklæringer

    Jobansøgere med handicap har ofte oplevet forskelle mellem virksomheders udtalte hensigter og deres faktiske praksis. Derfor er det vigtigt at være konkret, når man beskriver virksomhedskulturen og fleksibiliteten på arbejdspladsen. Beskriv, hvordan denne fleksibilitet udmøntes i praksis. Eksempelvis, hvis der er mulighed for at arbejde deltid eller i fleksjob, bør det kommunikeres klart i jobopslagene.

  • 2 Skab identifikation – vis det, frem for at sige det

    Rekrutteringskommunikation bør designes til at skabe genkendelse hos potentielle medarbejdere med handicap. Det kan være effektivt at inkludere medarbejdercases, fx gennem historier med video- og billedmateriale, hvor virksomhedens rummelighed og mangfoldighed bliver tydeligere – gerne med cases af medarbejdere med handicap. Dette kan give ansøgerne en bedre fornemmelse af, hvad de kan forvente af arbejdspladsen.

  • 3 Vis mulighederne for udvikling

    Det er vigtigt at kommunikere, at der i jobbet er plads til grundig oplæring, og at nye medarbejdere har mulighed for at vokse med opgaven. Jobannoncer bør undgå at virke afskrækkende ved at liste mange krav uden at vise, hvordan virksomheden understøtter nyansatte i deres udvikling. Vær opmærksom på at nogle ord som “erfaring” kan afskrække potentielle kandidater, og brug derfor sådanne krav bevidst.

  • 4 Gør jeres holdninger og politikker tydelige

    Virksomheder bør tydeligere kommunikere deres politikker omkring socialt ansvar og ansættelse af medarbejdere med udfordringer og handicap. Information om diversitetspolitik bør ikke gemmes væk, men være let tilgængelig på virksomhedens hjemmeside og nævnes i stillingsopslag. Det kan også være en fordel at inkludere testimonials fra nuværende medarbejdere med handicap for at skabe et bedre indtryk af virksomhedens reelle mangfoldighed.

  • 5 Overvej arbejdstidens fleksibilitet

    Virksomheder bør være mere bevidste om arbejdstid og timetal i rekrutteringsprocessen. Mange mennesker med handicap oplever, at fastlagte arbejdstider kan være en barriere, især hvis de ikke kan arbejde fuldtid. Hvis der er mulighed for fleksible arbejdstider eller fleksjobstillinger, er det vigtigt at kommunikere dette klart i stillingsopslaget. Tydelighed omkring, hvornår der er ansøgningsfrist, og undgåelse af “løbende ansøgningsfrist” kan også reducere stress for ansøgere.

  • 6 Sprogbrug og forventninger

    Vær opmærksom på, at et for højt sprogligt niveau eller brug af branche-jargon i jobopslag kan virke afskrækkende. Overvej nøje ordvalget og hvilke kvalifikationer der prioriteres i opslaget. I stedet for at opliste mange krav bør virksomheder fokusere på de tre vigtigste kompetencer, der lægges vægt på i ansøgningen, så kandidaterne ikke føler, at de umuligt kan leve op til alle krav.

Vil du have sparring på jeres rekruttering?

Tag kontakt til vores konsulenter på området

Billede af Cathrine Christoffersen på blå baggrund.

Cathrine Christophersen

Cathrine Christophersen

44 14 28 27

Portrætbillede af Rasmus Duus

Rasmus Duus

Udviklingsleder og konsulent

51 86 82 00