Litteraturliste
Vi har her samlet noget af den allerbedste, aktuelle litteratur om fritidsliv for mennesker med handicap. Du kan altid henvende dig til os for mere viden om litteratur.
Hjemmesider
Socialstyrelsens vidensportal
Fritidsfællesskaber for børn og unge med handicap — Vidensportalen på det sociale område.
Besøg vidensportalen hertibis.dk har fokus på inklusion af børn og unge med handicap i idrætsundervisningen og til idrætsprøven. På siden er samlet en række materialer, både teoretiske e-læringsmoduler og praksis-eksempler.
Litteratur
Deltakelse for barn og unge med funksjonsnedsettelser, med særskilt vekt på deltakelse i fysisk aktivitet: En systematisert kunnskapsoversikt: Forskningslitteratur fra 1995-2019
3. Kissow, A. M. & Klasson, L. (2021). Valnesfjord: Nasjonal kompetansetjeneste for barn og unge med funksjonsnedsettelser/Aktiv Ung.
Idræt for mennesker med funktionsnedsættelser I Danmark
Pilgaard, M et al. (2022). Idrættens Analyseinstitut.
Idræt, fritid og helbred for mennesker med funktionsnedsættelse
Østerlund, K. et al. (2014). (Movements 2014:9). Center for Handicap og Bevægelsesfremme, Institut for Idræt og Biomekanik, Syddansk Universitet.
Vejledningen har til formål at inspirere idrætslærere til den praktiske tilrettelæggelse af undervisningen, der skal understøtte, at elever med synsnedsættelse kan deltage aktivt i undervisningen og have de bedste forudsætninger for at aflægge prøve som afslutning af 9. klasse.
Læs mere og køb bogen herDeterminants of Participation in Leisure Activities in Children and Youth with Cerebral Palsy: Systematic Review.
Shikako-Thomas, K., Majnemer, A., Law, M. & Lach, L. (2008). Physical and Occupational Therapy in Pediatrics, Vol. 28(2): 155-169
An international comparison of patterns of participation in leisure activities for children with and without disabilities in Sweden, Norway and the Netherlands
Ullenhag, A., Bult, M. K., Nyquist, A., Ketelaar, M., Jahnsen, R., Krumlinde-Sundholm, L., Almqvist, L. & Granlund, M. (2012). Developmental Neurorehabilitation. 15(5): 369-385
What influences participation in leisure activities of children and youth with physical disabilities? A systematic review
Bult, M. K., Verschuren, O., Jongmans, M. J., Lindeman, E., Ketelaar, M. (2011). Res Dev Disabil. 32(5):1521-9.
Quality of life and leisure participation in children with neurodevelopmental disabilities: a thematic analysis of the literature.
Dahan-Oliel, N., Shikako-Thomas, K., Majnemer, A. (2012). Qual Life Res. 21(3):427-39.
The meaning of leisure for children and young people with physical disabilities: a systematic evidence synthesis
Powrie, B., Kolehmainen, N., Turpin, M., Ziviani, J. & Copley, J. (2015). Developmental Medicine & Child Neurology. 57: 993–1010
Perceived facilitators and barriers for participation in leisure activities in children with disabilities: perspectives of children, parents and professionals
Steinhard, F., Ullenhag, A., Jahnsen, R. & Dolva, A. (2019). Scandinavian Journal of Occupational Therapy
Idræt handicap og social deltagelse
Kissow, AM (2013). Ph.d. Syddansk Universitet
Mennesker med handicap – Hverdagsliv og levevilkår 2020
Vive (2021). Mennesker med handicap - hverdagsliv og levevilkår
Handicap og frivillighed – en analyse af handicappedes deltagelse i foreninger og frivillige sociale organisationer
Martin Sandø & Thomas Gruber (2003). Formidlingscenter Øst.
Frivillighed i handicaporganisationerne
Videnscenter om handicap (2020)
Tag kontakt
Tag kontakt til vores konsulenter og projektledere hvis du har spørgsmål, har brug for vejledning eller gerne vil samarbejde om et projekt