Litteraturliste
Vi har her samlet noget af den allerbedste, aktuelle litteratur om uddannelse og unge med handicap. Du kan altid henvende dig til os for mere viden om litteratur.
Litteratur
Bedre vilkår for studerende med funktionsnedsættelser - Afrapportering fra Arbejdsgruppen for studerende med funktionsnedsættelser
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen, 2022
Læs mere om undersøgelsenEn uafhængig arbejdsgruppe under Uddannelses- og Forskningsstyrelsen præsenterer en databaseret kortlægning og fælles erfaringsopsamling, som identificerer udfordringer og initiativforslag ift. at skabe øget lighed for mennesker med handicap på videregående uddannelser.
Evaluering af specialpædagogisk støtte på ungdomsuddannelserne. Hovedrapport.
Danmarks Evalueringsinstitut, 2021
Læs mere om evalueringenDenne særudgave af MOV:E handler om projektet Tilpasset Idræt og Bevægelse i Skolen. Projektet har til formål at sikre alle elevers deltagelse i grundskolens idrætsundervisning og til prøven i idræt
Ligebehandling af elever med handicap på erhvervsskoler
Institut for Menneskerettigheder, 2020
Læs mere om undersøgelsenVejledningen har til formål at inspirere idrætslærere til den praktiske tilrettelæggelse af undervisningen, der skal understøtte, at elever med synsnedsættelse kan deltage aktivt i undervisningen og have de bedste forudsætninger for at aflægge prøve som afslutning af 9. klasse.
Læs mere og køb bogen herNødvendigt for nogle, godt for alle - en undersøgelse af vilkår for studerende med funktionsnedsættelser på lange og mellemlange videregående uddannelse
Tænketanken Perspektiv, 2019
Læs mere om undersøgelsenUndersøgelsen viser, hvordan unge med handicap på mellemlange- og lange videregående uddannelser oplever at være studerende, og den bygger på såvel en spørgeskemaundersøgelse samt interviews.
STU Benchmarkanalyse
Epinion, 2019
Læs mere om analysenDenne analyse har fokus på kommunernes arbejde med at fastholde elever på STU og understøtte, at de kommer godt videre. I tillæg til analysen er der desuden udarbejdet et best practice katalog.
Uddannelsesresultater og -mønstre for børn og unge med funktionsnedsættelser
VIVE, 2020
Læs mere om undersøgelsenRapporten har fokus på at udvikle en metode til at afgrænse grupper af børn og unge med funktionsnedsættelser og følge deres uddannelsesresultater og –mønstre, herunder overgang til ungdomsuddannelse. Rapporten bygger bl.a. på en registerbaseret undersøgelse.
Ungdomsuddannelser – Skal være for alle
Sammenslutningen af Unge Med Handicap (SUMH), 2020
Læs mere om undersøgelsenUndersøgelsen viser, hvordan unge med handicap oplever livet på ungdomsuddannelser. Resultaterne bygger på en spørgeskemaundersøgelse blandt unge med handicap.
Unge med diagnoser har svær start på uddannelseslivet
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, 2021
Læs mere om analysenAnalysen viser med udgangspunkt i registerdata sammenhænge mellem diagnoser, og hvordan man klarer sig i forhold til at opnå en uddannelse.
Vidensafdækning overgange ifm. ungdomsuddannelser for unge med handicap
Pluss Leadership, Realize og VIA University, 2020
Læs mere om undersøgelsenUndersøgelsen identificerer fem kerneelementer, der er centrale ift. at give støtte til unge med handicap i overgangen til ungdomsuddannelser, på baggrund af et litteraturstudie og en praksisafdækning.
Tag kontakt
Tag kontakt til vores videns- og analysekonsulent, hvis du har spørgsmål, har brug for vejledning eller gerne vil samarbejde om et projekt