Majbritt om hendes usynlige handicap: ”Nogle gange ville jeg ønske at høreapparater var gigantisk store”

Majbritt lever med et stort høretab. Hvis ikke hun går med sine høreapparater, er hun helt døv. Vi har mødt hende til en snak om, hvordan Solsikken gør en forskel i hendes hverdag. ”Den er en kæmpe hjælp,” siger hun.

Når man som Majbritt har et stort høretab, er samtaler og kommunikation med andre en udfordring i hverdagen. Det kan være svært at høre, hvis folk råber til hende på afstand, hvis hun er en del af en gruppe eller til et møde. Selv en-til-en kan samtaler med andre være svære – især hvis hun ikke kan mundaflæse eller har øjenkontakt med folk. Det er ikke, fordi hun ikke vil svare. Hun kan simpelthen bare sjældent høre, hvad der bliver sagt. ”Så nogle gange ville jeg ønske, at høreapparater var gigantisk store, så folk kunne se dem,” siger hun. Det er de bare ikke, og derfor er Majbritt også glad for, at Solsikken eksisterer som symbol på usynlige handicap.

 

Solsikken har slået rod i Danmark

Solsikken, der skal gøre usynlige handicap synlige, blev introduceret i Danmark i 2020. Det var Stine Ringvig Marsal, der fik den til Danmark, da hun arbejdede i Københavns Lufthavn med kundeoplevelser. Det er ikke tilfældigt, at Solsikken kom til Danmark via en lufthavn.

”Samlet set var det et behov for ekstra tid, ekstra tålmodighed og ekstra hjælp, når folk kom igennem lufthavnen,” fortæller Stine, som i dag arbejder som Nordic and German Reginal Director i Solsikkeprogrammet.

Siden har Solsikken spredt sig, og i dag er den at finde i alt fra supermarkeder og kulturinstitutioner til kommuner og transportaktører. Som en del af deres medlemskab af Solsikkeprogrammet forpligter virksomhederne sig til at træne medarbejderne i, hvad det vil sige at leve med usynligt handicap. De fleste kundevendte virksomheder udleverer desuden Solsikkesnoren gratis.

play-icon

Hør Majbritt fortælle om Solsikken

I videoen fortæller Majbritt om, hvordan det er at leve med et stort høretab i hverdagen.

Solsikken – en nøgle til dialog

Majbritts kollegaer ved, at hun har et stort høretab. På hendes arbejdsplads er der fx bordmikrofoner til møderne, og taleren har en mikrofon på. Det er de små hensyn, der skal til. Hun ønsker sig, at folk, hvis de ser, at hun bærer Solsikken, skriver den relevante information ned på små sedler og spørger hende, om pointerne er forstået. Det ville hjælpe Majbritt meget og lette kommunikationen. Hvis man endelig vil i kontakt med hende mundtligt, handler det ikke om at tale højere, fortæller Majbritt. Det handler om at tale langsomt og tydeligt, og at man sikrer sig, at hun kan se munden, mens man taler til hende, så hun kan støtte sig til mundaflæsning, hvis noget skulle glippe.

En tur i taxaen er et af de steder, hvor der kan være udfordringer, og derfor håber hun også at flere i Taxa-branchen vil gå med i Solsikkeprogrammet. I Taxaen undgår Majbritt nemlig ofte hyggesnak, for så kommer hun ikke til at svare i øst, hvis chaufføren har spurgt i vest. I den situation mener hun, at Solsikken kan være en nøgle til dialog: “Hvis jeg har Solsikken på, så kan jeg fortælle, at jeg hører rigtig skidt fra starten af. Der vil Solsikken være en kæmpe hjælp.”

Minimal rummelighed

For nogle år siden arbejdede Majbritt i en bank. Det var et udfordrende miljø. 80 mennesker, der trampede hen over gulvet, mens de stod i kø, en mønttæller i fuldt sving, småsnak. Mere end en gang oplevede hun at måtte bede kunder skrive deres navn ned på en seddel, så hun var sikker på at have hørt rigtigt og stavet navnene korrekt. Hverdagen blev ikke nemmere af, at folk indimellem var ubehøvlede og mente, at når Majbritt ikke kunne høre, så måtte der jo være andre til stede, som kunne høre. ”Så synes jeg, rummeligheden begynder at være minimal,” forklarer hun.

I dag er Nordeas filialer blandt andet en del af Solsikkeprogrammet, hvilket betyder, at man kan få udleveret Solsikkesnoren og medarbejderne ved, hvad et usynligt handicap kan indebære. Hvis der er en virksomhed, du ville ønske kendte til Solsikkeprogrammet, er det bedste du kan gøre, at fortælle dem om initiativet og henvise til Solsikkeprogrammet.dk, hvor virksomheden kan læse mere om, hvad det indebærer at være en del af programmet.

 

 

Opdatering: Siden interviewet blev foretaget, har Majbritt fået Cochlear-implantater.