Kompleksiteten i inklusionsdagsordenen er utrolig stor, og der kommer hele tiden nye perspektiver og initiativer til dagsordenen. I Videnscenter om handicap arbejder vi med initiativer og indsatser i skolen på baggrund af den viden, der er på området og som er præsenteret og nuanceret i nærværende opsamling. I nedenstående figur findes et overblik over de elementer, der er afgørende, hvis vi fortsat skal styrke inklusionen i skolen.
Der er seks elementer, som kan ses i figuren herunder, som vi peger på som værende afgørende, hvis inklusionen skal styrkes. Det er viden og metoder, organisering, forebyggelse, samarbejde, ressourcer og inkluderende mindset. Hertil er det vigtigt at understrege, at for at kunne lykkes med at styrke inklusionen er det nødvendigt, at den nationale lovgivning og kommunalpolitiske organisering af området understøtter elementerne og har et gennemgående fokus på inklusion i samtlige beslutninger og initiativer, der iværksættes.
6 anbefalinger: Styrket inklusion i skolen
- Viden og metoder: Metoder, materialer og viden til at fremme inklusion blandt aktører i og omkring skolen.
- Organisering: Fokus på at sikre inkluderende rammer og praksis i alle lag, herunder skoleledelse, -bestyrelse, kommunalpolitisk og nationalt niveau.
- Forebyggelse: Tidlige praksisnære initiativer og indsatser.
- Samarbejde: Stærkt samarbejde mellem skolens aktører, herunder ledelse, fagprofessionelle, PPR, samt mellem skolen og forældre.
- Ressourcer: Øje for at afsætte ressourcer med henblik på at fremme inklusion fx til opkvalificering eller tolærerordning.
- Inkluderende mindset: Inkluderende mindset hos samtlige aktører omkring børnene.