Vidensopsamlingen om inklusion i skolen giver et overblik over udfordringer og virksomme tiltag i forhold til at skabe inkluderende fællesskaber i skolen.
Denne vidensopsamling fokuserer på inkluderende fællesskaber i skolen. Skolens fællesskaber rummer mange aspekter af både social og faglig karakter. Her er det altafgørende, at der skabes inkluderende fællesskaber, så der dannes positive erfaringer med deltagelse og en grundlæggende tro på sig selv som bidragsyder til skolens fællesskaber. Derfor er det helt centralt at dykke ned i, hvorvidt skolens fællesskaber opleves inkluderende, og hvad der kan styrke inklusion i skolen.
Videnscenter om handicap ønsker med denne vidensopsamling at fremhæve en række perspektiver, grundlæggende forudsætninger og virksomme metoder i forhold til inklusion i skolen. Med udgangspunkt i litteratur, undersøgelser og forskning om inklusion i skolen set gennem videnscentrets perspektiv, baseret på erfaring og arbejde med inklusion i skolen gennem knap 30 år, tages der udgangspunkt i følgende spørgsmål:
- Hvilke perspektiver er der på inklusion af børn med særlige behov i skolen?
- Hvilke udfordringer hæmmer inklusionen?
- Hvilke grundlæggende faktorer skal være på plads for at fremme inklusion?
- Hvilke virksomme metoder og indsatser fremmer inklusionen?