EVA peger på, at det kan være ”godt givet ud at se nærmere på et supplerende tilskud til de andre særligt tilrettelagte klasser, så det i højere grad kan blive økonomisk bæredygtigt for de gymnasier og VUC’er, der udbyder klasserne, at have en klassenorm, der tilgodeser elevernes støttebehov”.
Udover klassenormen peger evalueringen på fem forhold, som især har betydning for elevernes udbytte:
- Særlige og tydelige rammer om undervisning og skolegang
- Mulighed for faglig og personlig støtte til den enkelte elev
- Faste og kvalificerede lærere og mentorer
- Trygge relationer til og rammesat samvær med andre elever
- Differentieret undervisning (i de særligt tilrettelagte klasser med elever med forskellige typer diagnoser).
Evalueringens resultater peger samlet på, at særligt tilrettelagte klasser på de gymnasiale uddannelser i høj grad lykkes med at skabe bedre muligheder for en gruppe af elever, der ellers kan have det svært i uddannelsessystemet, og at der er et stort behov for disse klasser.
På baggrund af dialog med aktører på området, er det desuden videnscentrets erfaring, at udover at have betydning for eleverne i de særligt tilrettelagt klasser, så kan erfaring med disse klasser også ’smitte af’ på tilgangen til generelt at skabe et inkluderende studiemiljø i og udenfor undervisningen – også i de ordinære klasser.