Eksisterende viden om unge med handicap på uddannelsesområdet i Danmark er nu blevet samlet i én rapport. Videnscentrets litteraturkortlægning giver blandt andet overblik over udfordringer i forhold til at inkludere unge med både fysiske og psykiske handicap i undervisningen og de sociale fællesskaber på uddannelserne.
Videnscenter om handicap udgiver i dag en ny vidensopsamling, der kortlægger, hvordan det står til på uddannelsesområdet for unge med handicap, hvilke barrierer der er, og hvilke virksomme indsatser, der kan bidrage til at unge med handicap i højere grad trives og kan gennemføre en uddannelse.
Der er sket en relativ og væsentlig stigning i beskæftigelsen for mennesker med handicap samlet set de senere år med højkonjunktur frem mod Corona-krisen. Siden 2012 er beskæftigelsesforskellen mellem mennesker med og uden handicap faldet ca. 8 procentpoint fra 34,6 pct. til 26,4 pct.
Kortlægningen bygger på en gennemgang af litteratur om uddannelse for unge med handicap i Danmark, og den viser, at unge med handicap på en række områder er dårligere stillet end andre unge, når det kommer til både uddannelsesniveau og trivsel. Unge med handicap opnår i markant lavere grad såvel en ungdomsuddannelse som en kompetencegivende uddannelse end andre, og de har et højere frafald. Særligt unge med psykiske handicap trives dårligere end andre.
Nogle af de udfordringer, der møder de unge på uddannelserne, handler om at læringsmiljøerne ikke er gode nok til at inkludere unge med handicap, ligesom det halter med at understøtte målgruppens deltagelse i de sociale fællesskaber i og uden for undervisningen.
Behov for at arbejde med inkluderende læringsmiljøer og sociale fællesskaber
For at give unge med handicap bedre muligheder for at gennemføre deres uddannelse er der behov for at kigge nærmere på både de studiemæssige rammer og støttemuligheder.