Inklusion i idrætsundervisningen

Af Tine Soulié og Bo Therkildsen i samarbejde med idrætsteamet på Asgårdsskolen, Ringsted og idrætslærerne på Egmont Højskolen i Hou
Udgivelsesår 2012

Idrætsundervisningen i folkeskolen er for alle elever! Hvad enten de er små eller store, tykke eller tynde, sidder i kørestol, er blinde/svagsynede, har ADHD, autisme eller blot er usikre og har det svært med idræt. Med planlægning, omtanke, kreativitet og vilje kan det lade sig gøre at lave inkluderende undervisning, der åbner døren for alle elever til det vigtige læringsrum, som idrætsundervisningen er!

Baggrunden for hæftet er, at vi som aktører inden for Tilpasset Idræt og Bevægelse igennem mange år har oplevet, at rigtig mange elever med funktionsnedsættelse har siddet uden for eller kun deltaget sporadisk i folkeskolens idrætstimer. Årsagerne er mange og vidt forskellige, men vi oplever rigtig tit, at de ansvarlige lærere ikke føler sig i stand til at inkludere alle elever i den almindelige idrætsundervisning.

Det er derfor, at vi – Idrætslærerne på Asgårdsskolen, Egmont Højskolen og Videnscenter om handicap – er gået sammen om at udgive dette hæfte – og dermed forhåbentlig klæde idrætslærere i hele landet bedre på til at få alle elever med i idrætstimerne.

Inklusion af blinde og svagsynede i idrætsundervisningen i folkeskolen

Af Hannah Kjærsgaard

Formålet med rapporten er at give inspiration til lærere, som ønsker at arbejde med inklusion af blinde og svagsynede i folkeskolens idrætsundervisning.

Første del af rapporten tager udgangspunkt i interviews med henholdsvis en mand med synshandicap og en synskonsulent, som med deres konkrete erfaringer kommer med anbefalinger på området. Den aktive idrætsdeltagelses betydning for målgruppen kommer tydeligt til udtryk i de to interviews.

Anden del af rapporten fokuserer på den praktisk didaktiske del med inspiration og støtte til idrætsundervisningen i folkeskolen gennem konkrete forslag til aktiviteter.

Overvejelserne om, hvad der fungerer og ikke fungerer i idræt, og hvorfor aktiv idrætsdeltagelse er vigtigt for blinde og svagsynede elever, har også relevans for børnenes forældre. Det kan give dem en bedre forståelse for, at eleverne kan komme hjem med knubs fra idrætsundervisningen, ligesom alle andre børn kan gøre det.

Idræt på hospitalet

Af Mette Molin Nefling og Anne-Merete Kissow.
Udgivelsesår: 2005

En rapport som viser resultatet af en undersøgelse af, hvilken betydning det har for patienter på Klinik for rygmarvskader i Hornbæk at kunne deltage i frivillige idrætsaktiviteter som en del af rehabiliteringsforløbet, og hvordan personalet opfatter et sådant aktivitetstilbud.

Idræt, handicap og social deltagelse

Af Anne-Merete Kissow
Ph.d-afhandling, Ph.d.-programmet i Hverdagslivets Socialpsykologi, Institut for Psykologi og Uddannelsesforskning, Roskilde Universitet.
Udgivelsesår: 2013

Ph.d.-afhandlingen søger at kaste lys over, hvilken betydning idrætsdeltagelse kan have for menesker, der lever med fysisk handicap. Afhandlingen består af et litteraturstudie, en kvantitativ undersøgelse og et kvalitativt studie af fænomenologisk hermeneutisk tilsnit.

Det kvantitative studie undersøger den statistiske sammenhæng mellem idrætsdeltagelse og deltagelse på andre områder i samfundet hos 922 mennesker med forskellige former for handicap.

Afhandlingens kvalitative studie tager udgangspunkt i personernes livsverden. Gennem livshistoriske, narrative interviews og observation af udvalgte sociale praksisser i hverdagslivet hos syv idrætsaktive personer med fysisk handicap, undersøges, hvorvidt de gennem deltagelse i idrætsaktiviteter opnår erfaring og handleevne, som kan forandre og udvikle deres måde at deltage i andre sociale sammenhænge.

Handi-Kids – Handicapidræt i børnehøjde

Af Vibeke Lund
Udgivelsesår: 1997 (64 sider).

Bogen giver inspiration og gode råd om idrætsmulighederne for børn mellem 6-9 år med alle typer af handicap. Forfatteren tager udgangspunkt i det brede børneidrætsbegreb og gør rede for, hvordan man kan tilpasse og organisere idræt for børn med forskellige motoriske færdigheder eller handicap. I bogen er der også et afsnit med ideer til idrætsundervisningen.

Bogens målgruppe er instruktører i handicapidræt for børn. Men kan også med fordel anvendes af andre, som beskæftiger sig med handicappede børn og idræt: Det kan være i skolen, i dag- og døgninstitutioner, og andre steder hvor børn med handicap færdes.

Fysisk aktivitet og rehabilitering

Redigeret af Lotte Kjeldager, CVU Lillebælt og Bo Therkildsen, Videnscenter om handicap
Udgivelsesår: 2007

Som afslutning på det et-årige projekt på bo- og rehabiliteringscenter Bjerggårdshaven i Odense, udkommer hæftet Fysisk aktivitet og rehabilitering.

Indholdet er forfattet af fysioterapeut Charlotte Wolfhagen, bjerggårdshaven, lektor Karen Marie Bundgaard, CVU Lillebælt og Idrætskonsulent Anne-Merete Kissow, Videnscenter om handicap.

Fuld fart frem – Idræt for svært fysisk handicappede

Af Jørn Erik Simonsen og Bent Lyngholm (red.)
Udgivelsesår: 1998. (96 sider).

I løbet af de sidste 10 år er der kommet mange nye idrætsmuligheder for svært fysisk handicappede. Det gælder fx el-hockey og kørestolsrugby. Med “Fuld fart frem” er der kommet en samlet skriftlig beskrivelse af idrætsgrene for kørestolsbrugere med nedsat armfunktion.

Bogens forfatter har valgt at koncentrere sig om de tekniske og organisatoriske sider ved idrætten, og beskrivelserne er suppleret med mange tegninger.

Bogen henvender sig til alle, som er i gang med eller påtænker at igangsætte, instruere i og organisere idræt for kørestolsbrugere med nedsat armfunktion.

Fri leg

Gode rammer for udendørs aktiviteter i frikvarter og SFO for blinde og svagsynede børn

Af Karsten Olsen, Tine Soulié og Tine Teilmann
Redigeret af Dorte Herholdt Silver og Bo Therkildsen
Udgivet i samarbejde mellem Videnscenter om handicap og Videncenter for Synshandicap, 2010.

Dette hæfte giver nogle bud på en række centrale spørgsmål for lærere og pædagoger i forhold til at inkludere blinde og stærkt svagsynede børn i frikvartererne og i SFO’en:

  • Hvordan hjælper man barnet med at udvikle gode strategier for at komme med i legen og fællesskabet?
  • Hvilke aktiviteter er gode at sætte i gang, så alle børn kan være med?
  • Hvordan kan man hjælpe det blinde/svagsynede barn til legeaftaler i frikvarteret og SFO’en?
  • Hvordan undgår man at stå i vejen for aftaler mellem det blinde/svagsynede barn og andre børn?
  • Hvordan indretter man skolegården og legeområderne mest hensigtsmæssigt?
  • Hvordan skaber man et miljø med plads til forskellighed?

Ideerne retter sig især mod børn fra børnhaveklassen til omkring 5. klasse, men de principper og ideer, der præsenteres, kan anvendes bredt i arbejdet med blinde/svagsynede børn og unge.

Da mange børn har svært ved at håndtere ustrukturerede aktiviteter, vil mange af ideerne i hæftet gavne hele klassen, ikke kun det blinde/svagsynede barn.

Publikation: Jeg tør være mig selv

Titlen på den videnskabelig artikel ’Jeg tør være mig selv’ (’I dare to be myself’, red.) udspringer af et citat fra et interview med en 16-årig pige, der beskriver sin oplevelse af at være deltager på en sportscamp for kørestolsbrugere med cerebral parese (CP). Hun beskriver et dilemma, som mange mennesker med handicap oplever, hvor der på den ene side er et ønske om at stå ved den man er, men på den anden side en oplevelse af, at det kan være nødvendigt at tage en maske på, fordi det autentiske jeg ikke altid passer ind i samfundets normer og kasser.

I det dilemma kan fællesskabet med andre ligestillede noget særligt. Sådanne fællesskaber (også kaldet peer-fællesskaber) kan – modsat en dagligdag som en del af en minoritetsgruppe – tilføre værdi til mennesker med handicaps liv. For selvom oplevelserne er fra mennesker med CP, er det sandsynligt at mange elementer også gælder andre handicapgrupper.

Herunder fremhæves de syv temaer fra den videnskabelige artikel af Mie Maar Andersen og Helle Winther, der tilsammen tegner et billede af, hvordan børn, unge og voksne med CP oplever at være i et fællesskab med ligestillede på en sportscamp.

De syv temaer belyser alle elementer, der står i kontrast til deltagernes hverdag, og er således fund, der bidrager til noget mere og andet end mange af deltagerne er vandt til. De syv temaer kan være med til at tydeliggøre potentialet i aktiviteter og fællesskaber med ligestillede og tydeliggøre, hvordan det i rehabilitering, fritidstilbud, camps og lignende er vigtigt at dyrke dette fællesskab.

1. Oplevelsen af at høre til >< Oplevelsen af at være anderledes

Deltagerne beskriver oplevelsen af at høre til som en kontrast til deres hverdag, hvor de ofte oplever sig selv som en, der afviger fra normen i skolen eller på arbejdet. En rolle og position i det sociale samfund, som mange enten forbinder med kampen for at passe ind eller kampen for at forklare sig selv overfor deres omgivelser. I fællesskabet med ligestillede på campen er dette anderledes. Her befinder de sig blandt ligestillede og føler hermed, at de passer ind, som de er og kan være sig selv.

2. Oplevelsen af social sikkerhed >< Oplevelsen af social usikkerhed

Oplevelsen af social sikkerhed bunder i en følelse af, at de andre deltagere vil støtte og hjælpe til hver en tid. En social sikkerhed der medfører, at deltagerne tør vise og udforske nogle af de mere sårbare sider af sig selv, som de i deres hverdag ofte bruger mange kræfter på at kompensere for og gemme væk for bedre at passe ind.

3. Oplevelsen af en dynamisk synergi >< Oplevelsen af at stå alene

En fælles refleksion fra deltagernes hverdag er oplevelsen af at være alene med deres forskellige kampe. På campen kæmper deltagerne også mange kampe, men føler, i modsætning til hverdagen, at gruppen i et tæt samarbejde skaber energi og synergi til at løfte hinandens kompetenceniveau.

4. Oplevelsen af symmetri >< Oplevelsen af asymmetri

På campen oplever deltagerne, at de rammer et niveau, hvor alle kan være med, hvis de vil. Ydermere bidrager den oplevede symmetri til, at deltagerne kan overføre de andres succeser, og motiveres herigennem til selv at gøre et forsøg. Tesen ”hvis de kan, så kan jeg også!” påvirker således ikke kun troen på sig selv, men også deltagernes adfærd.

5. Oplevelsen af at være en ressource >< Oplevelsen af at være en byrde

Samtidig bliver deltagerne ressourcepersoner for hinanden i målet om at opnå succes i forskellige aktiviteter. En position der både er givende for personen der modtager hjælp og støtte, men i høj grad også for ressourcepersonen. At være en vigtig person for andre kan medføre en oplevelse af at være noget værd, fortæller deltagerne

6. Oplevelsen af at blive set >< Oplevelsen af at blive kigget på

Herudover oplever deltagerne, at de andre ligeledes har en særlig, implicit forståelse for at leve med CP. De oplever i højere grad at blive set som de mennesker, de er, fremfor at blive kigget uforstående på igennem udenforstående øjne. At have CP er på campen en fælles norm, der på den ene side betyder, at alle kan snakke med, men samtidig også er årsag til, at alt ikke behøver blive italesat. Omstændigheder der får deltagerne til at føle, at forholdet imellem dem er stærkere og mere inderligt.

7. Oplevelsen af at være alene

Temaerne viser, at den sociale komponent ved de såkaldte peer-fællesskaber har en værdifuld effekt. Både tilknytningen deltagerne imellem, deres tro på egne evner såvel som engagement og deltagelse på campen samt i hverdagslivet øges i mange tilfælde som følge heraf. Dog er der også enkelte uhensigtsmæssige opmærksomhedspunkter. Som det første oplevede en deltager, at hun blev holdt lidt udenfor. At være udenfor på en camp, hvor alle synes at passe ind, kan virke ekskluderende i en grad der er mere markant, end det ellers er tilfældet i dagligdagen. Derfor er det vigtigt, at alle deltagere aktivt inkluderes i peer-fællesskaber. En anden oplevelse, der har været svær at takle for flere deltagere, er kontrasten til hverdagen. På campen lykkes deltagerne ofte i flok, eller fordi de har den nære støtte fra gruppen. En gruppe, der pludselig er meget langt væk, når man kommer hjem. Savnet og kampen på egen hånd, kan som følge af denne nye, gode erfaring, synes endnu hårdere efterfølgende.

Der er således mange hensigtsmæssige oplevelsestematikker ved fællesskaber imellem ligestillede. Dog er ambitionen med artiklen ikke at argumentere for, at mennesker med handicap skal leve i lukkede samfund. I stedet forsøger Mie Maar Andersen og Helle Winther at vise potentialet ved kombinationen af trygge fællesskaber, hvor man føler sig set, forstået og intuitivt tilpas som et godt supplement til de store samfundsfællesskaber, hvor det for nogle kan kræve et større overskud og mange anstrengelser at deltage og blive inkluderet.

Mennesker med handicap vil gerne være med – men deltager mindre i fritidsaktiviteter end andre

Mennesker med handicap deltager mindre i fritidsaktiviteter end andre, selvom interessen i at være med er til stede. Notat fra Videnscenter om handicap viser, at med de rette tilgange kan problemstillingen imødegås. I notatet er der samlet en række anbefalinger til forenings- og fritidsfællesskaber, frivillige, fagprofessionelle, forældre og beslutningstagere.

De hobbyer og fritidsaktiviteter vi dyrker i vores fritid, har stor betydning for de fleste. Men når basketholdet tropper op til træning i hallen eller musikskolens elever mødes til samspil, er der oftest ganske få mennesker med handicap iblandt. Dette er et problem, da fritidsaktiviteter bidrager til vores selvtillid, livskvalitet og sundhed samt evnen til at indgå i fællesskaber såsom skole, uddannelse og på arbejdsmarkedet.

Selv når der tages højde for, at denne gruppen af mennesker med handicap er en minoritet i samfundet, er mennesker med handicap stærkt underrepræsenterede i både organiserede og uorganiserede fritidsaktiviteter. Det skyldes ikke, at det står lavere på ønskelisten for mennesker med handicap. Både dansk og international forskning viser, at det har mindst lige så stor betydning for denne gruppe at tage del i de mange glæder og udfordringer, som det danske fritidsliv tilbyder. Kort sagt er motivationen til stede, men det ser ud til at være sværere at blive en del af fritidslivet, når man har et handicap.

Stort potentiale i bedre vejledning og håndholdte indsatser

Notatet fremhæver, at der findes en række løsninger, der har stort potentiale for at fremme mennesker med handicaps deltagelse. Der er et gennemgående behov for bedre vejledning, der sikrer at gruppen med handicap guides mod fritidsaktiviteter, der matcher ønsker og tilpasningsbehov.

Vejledning vil være med til at understøtte det rette valg for den enkelte. Herudover peges der bl.a. i notatet på, at et bedre tværsektorielt samarbejde mellem rehabiliteringsinstanser, handicaporienterede og almene fritidstilbud kan være med til at styrke rekruttering og fastholdelse. Desuden kan en håndholdt indsats, hvor en vejleder følger den, der ønsker at indgå i en fritidsaktivitet i høj grad sikre, at mennesker med f.eks. udviklingshandicap eller sværere funktionsnedsættelser får mulighed for at indgå i fritidsaktiviteter.

Afslutningsvis i notatet opsummerer nedenstående model de anbefalinger om, hvad der vurderes som afgørende i forhold til at få flere mennesker med handicap til at være deltagende i fritidsaktiviteter. 

Model til styrket deltagelse i fritidslivet for mennesker med handicap. Orangegul baggrund.

Tag kontakt

Portrætbillede af Mie Maar Andersen på pink baggrund.

Mie Maar Andersen

Konsulent, Ph.d.

30 48 90 48