Millionbevilling skal gøre frikvarteret mere inkluderende for børn med særlige behov

For mange børn med særlige behov er frikvarteret ikke det frirum, det burde være, men snarere en kilde til utryghed, konflikter og mistrivsel. Nu skal en ny satsning fra Videnscenter om handicap med støtte fra Nordea-fonden vende billedet og skabe bedre trivsel og mere ro i undervisningen.

Nordea-fonden har netop støttet med 4,2 millioner kroner til et nyt projekt, der over de næste tre år vil gøre frikvartererne i indskolingen og på mellemtrinnet mere inkluderende. Videnscenter om handicap står bag projektet i tæt samarbejde med udvalgte skoler i Aalborg, Roskilde og Høje Taastrup Kommune.  

Der er et stort behov for at sætte fokus på frikvarteret: Undersøgelser fra de seneste år viser, at frikvarterer ofte er svære for elever med særlige behov, og at mere end hver tredje forælder til børn med handicap oplever, at deres barn står uden for leg og sociale aktiviteter i frikvarteret. Videnscenter om handicap vil med det nye projekt arbejde for, at flere børn får positive erfaringer og oplevelser ved at deltage i de mere frie fællesskaber.

Projektet har fokus på at fremme positive inkluderende frikvarterer i 0.-6. klasse.   

Frikvarteret skal være et sted, hvor børnene lader op, oplever venskaber og fællesskaber. Desværre oplever mange børn – især dem med særlige behov – det stik modsatte. Med indsatsen vil Videnscenter om handicap udvikle konkrete redskaber og aktiviteter til lærere og pædagoger, så flere børn oplever frikvarteret positivt og der kan skabes en bedre overgang til undervisningen.

Dorte Nørregaard, direktør i Videnscenter om handicap. 

Frikvarterer der giver energi i stedet for uro 

Projektet bygger videre på erfaringer fra de seneste fire år i Videnscentrets indsats ‘Bevægelse for alle’, hvor over 800 undervisere og elever på skoler over hele landet har arbejdet med inkluderende bevægelse. Erfaringen herfra er tydelig: Skolerne har brug for konkrete redskaber og metoder, der skaber bevægelsesglæde for alle og gør det nemt at inkludere børn med særlige behov i både bevægelse og undervisning.  

Målet med projektet er også at udvikle konkrete aktiviteter til at regulere elevernes energi og nervesystemer i overgangene mellem frikvarter og undervisning og i skoledagens øvrige overgange. Aktiviteterne skal bidrage til mere ro i undervisningen og færre konflikter, og de skal tilpasses, så alle kan være med.  

Udvikles sammen med skoleforvaltninger, undervisere og elever 

Skolelærere, -pædagoger og -ledere har i dialogerne op til projektet efterspurgt let tilgængelige redskaber til at få flere med, så frikvarteret i højere grad bliver en del af den pædagogiske opgave. Projektet vil derfor også have et spor med fokus på at skabe konkrete pædagogiske redskaber, der skal give tryghed og struktur til både frikvarteret og resten af skoledagen.   

Vi glæder os til at skabe et samarbejde med både skoleforvaltninger, lærere, pædagoger og elever i de tre kommuner, så løsningerne passer til skolernes virkelighed og kan skabe reel forandring

Dorte Nørregaard, direktør i Videnscenter om handicap. 

Vi ved, at frikvartererne kan være udfordrende særligt for børn, der har brug for struktur og forudsigelighed eller står på kanten af fællesskaberne. Projektet kan give skolerne nogle konkrete værktøjer til, at alle børn kan lege sammen med andre børn og få energi og glæde af frikvarteret. Den energi kan smitte positivt af på undervisningen. Projektet hænger godt sammen med arbejdet med at skabe stærke fællesskaber for alle børn og unge i Roskilde Kommune.

Bent Jørgensen, formand for Skole- og Børneudvalget i Roskilde Kommune.  

Projektperioden løber fra 2025-2028

  • Der udvikles bl.a.: 40 tilpassede lege-, bevægelse- og fordybelsesaktiviteter til indskoling og mellemtrin.
  • 20 overgangsaktiviteter til og fra frikvarter og i skoledagens øvrige overgange, med fokus på regulering af nervesystemer.  
  • Remedier der understøtter inkluderende aktiviteter i frikvarteret.  
  • En digital strukturmodel til skoledagen, som undervisere og eleverne kan bruge som ramme for dagen. 
  • Pædagogiske redskaber der understøtter sikre og trygge overgange til og fra frikvarter. 

Tryk på knappen nedenunder for at besøge vores hjemmeside, hvor du finder mere inspiration og viden om inkluderende bevægelse. 

Besøg hjemmeside her

Kontakt

Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os.

Louise Brøns Spillum

Projektmedarbejder

44 14 48 19

Portrætbillede af Dorte Nørregaard

Dorte Nørregaard

Direktør

40 92 27 64