Nyt indspil: Anbefalinger til en værdig og velfungerende SPS

NYHED

Et indspil om Specialpædagogisk Støtte (SPS) fra en række organisationer på bl.a. erhvervsskoleområdet peger på udfordringer i SPS-systemet og angiver seks anbefalinger, der kan nedbryde barriererne for en velfungerende støtte.

Der argumenteres i indspillet for, at det er vigtigt at se på SPS-systemet. Antallet af ansøgninger om SPS på erhvervsuddannelserne er steget med 134 % fra 13.900 til 32.500 i perioden 2012-2022. Der er således et stigende behov for SPS, ligesom en evaluering af SPS på ungdomsuddannelser viser, at SPS har en effekt. Bl.a. kan man se, at elever, som modtager SPS, har mindre eller samme sandsynlighed for frafald sammenlignet med elever, der ikke modtager SPS. Et velfungerende SPS er således væsentlig for mange unge med funktionsnedsættelser.

Anbefalinger

  1. Gør ansøgningsprocedurer om SPS mindre tung og mere fleksibel
    En løsning, der kan sikre eleverne den nødvendige SPS hurtigst muligt, og som dækker det samlede uddannelsesforløb. Bl.a. foreslås det, at for at skolerne kan have støtte klar til elever, så snart funktionsnedsættelsen bliver identificeret, så kan skolerne få tildelt en årlig SPSpulje på baggrund af et forventet behov for SPS.
  1. Screening af alle elever og lærlinge ift. ord- og talblindhed
    Afsættelse af midler til erhvervsskolers screening af elever for ord- og talblindhed

Fakta

Indspillet ’Værdig og velfungerende SPS – til gavn for elever, lærlinge og kursister’ er udarbejdet af: Erhvervsskolernes ElevOrganisation (EEO), Landssammenslutningen af Handelsskoleelever (LH), Danske SOSU-skoler, Sammenslutningen af Unge Med Handicap (SUMH), Danske Erhvervsskoler og Gymnasier – Lederne (DEG-L) og Uddannelsesforbundet

Læs indspillet her
  1. Smidigere SPS i overgangen til ungdomsuddannelse
    Mulighed for at elever ved ansøgning af ungdomsuddannelse kan angive, om de tidligere har haft brug for SPS. Det vil give mulighed for at skolen tidligere kan starte ansøgning om SPS. I den forbindelse anbefales også at skabe et stærkere bindeled mellem den viden, der er i kommunerne og ungdomsuddannelserne ift. SPS samt anden støtte, som elever tidligere har modtaget.
  1. SPS i oplæringsperioder
    Elever og lærlinge, der modtager SPS skal nemt kunne tage støtten med i oplæring, og samarbejdet mellem SPS-vejlederne på eud og oplæringssted skal styrkes.
  1. En finansiering, som dækker udgifterne
    SPS-ordningen styrkes finansielt, så finansieringen i højere grad stemmer overens med de reelle udgifter forbundet med at søge, administrere og give støtte.
  1. Bedre SPS-støtte til VEU
    Procedure for SPS-støtte, screening mv. sættes i gang allerede ved kursustilmelding.