Studerende savner fleksibilitet og inddragelse
“Det trigger min angst konstant at være i grupper, at skulle finde ud af det sociale, samtidig med at skulle finde ud af det faglige” – studerende med angst og ADHD.
Resultaterne fra interviewene viser, at de studerende ønsker mere fleksibilitet og inddragelse på studiet. Det kan fx være, at rammerne for gruppearbejde opleves som rigide, at introturen erfares som ekskluderende, eller at underviserne ikke formår at inddrage de studerendes behov og ønsker.
Nogle studerende finder det svært at fortælle om deres behov til andre, mens andre oplever at udlevere sig selv (”overshare”), når de åbner op overfor deres undervisere. De studerende savner metoder til at kunne dele deres behov med undervisere og medstuderende i trygge rammer og på en konstruktiv måde.
Samtidig oplever de studerende af og til at være alene om ansvaret for at blive inkluderet. Det kan fx være, når undervisere ikke deler deres power point præsentationer, så de er tilgængelige for de studerende, når der mangler undertekster på videoer eller når den studerende selv må sørge for lydteknisk udstyr for at kunne følge undervisningen.
Det resulterer i følelsen af at være bagud, at have ringere muligheder for at deltage end andre, og i nogle tilfælde at blive ekskluderet fra undervisningen, studiefællesskabet eller gruppearbejdet. Mislykkede forsøg på inklusion og et presset studiemiljø udløser mangel på motivation og deltagelse og kan i sidste ende medføre frafald. For eksempel fortæller en tidligere studerende med døvhed: ”Jeg blev ikke direkte afvist eller undertrykt, men jeg følte mig nok en smule overset. Mine muligheder for at bidrage i gruppearbejdet var ikke store nok. Det er en form for sorg ikke at kunne gennemføre en uddannelse, fordi man har et handicap”. Den studerendes oplevelse af eksklusion og begrænsede muligheder for at deltage i gruppearbejdet var afgørende for, at hun til sidst droppede ud af studiet.
Studerende fortæller dog også om tiltag, uddannelserne har i iværksat, som de oplever gavner studiemiljøet. Et eksempel er rammesatte undervisningsforløb, hvor en underviser bl.a. faciliterer fælles diskussioner med holdet om, hvilke værdier der er vigtige i klasselokalet, hvordan man sikrer en respektfuld tone og et trygt rum. Underviseren afholder også løbende samtaler med studiegrupperne for at støtte samarbejdet og forhindre potentielle konflikter i at udvikle sig.