Velkommen: Nyt videnscenter videnscenter for inkluderende læringsmiljøer

NYHED

Som del af reform af universitetsuddannelser er der fra 2025 afsat midler til et nyt videnscenter for inkluderende læringsmiljøer, der skal drives af Studenterrådgivningen, og herudover midler til styrkede tilbud i Studievalg Danmark til uddannelsessøgende med funktionsnedsættelser. Videnscenter om handicap hilser de nye initiativer velkommen.

På baggrund af anbefalinger fra en arbejdsgruppe for studerende med funktionsnedsættelser har partierne bag universitetsreformen besluttet at oprette en ny videnscenterfunktion under Studenterrådgivningen, der skal styrke og videreudvikle inkluderende læringsmiljøer, samt givet midler til Studievalg Danmark til bl.a. målrettede vejledningstilbud til mennesker med funktionsnedsættelser. I alt 10 mio. kr. om året bliver afsat til indsatserne, hvor de 8 mio. kr. går til Studenterrådgivningen og 2 mio. kr. til Studievalg Danmark.

Behov for styrkelse af inkluderende lærings- og studiemiljøer

Videnscenter om handicap bifalder styrkelsen af de to områder. Særligt behovet for praksisrettede indsatser til styrkelse af inkluderende lærings- og studiemiljøer på videregående uddannelser har Videnscenter om handicap fokus på igennem projektet Studiefællesskaber for alle. Der er behov for en øget indsats på området, og Videnscenter om handicap ser frem til samarbejdet med det nye videnscenter.

Studerende med handicap føler sig mindre inkluderede og undervisere mangler tid

Arbejdsgruppen bag anbefalingerne består af repræsentanter fra de videregående uddannelsesinstitutioner, studenterorganisationerne, Danske Handicaporganisationer, Sammenslutningen af Unge med Handicap, Styrelsen for Undervisning og Kvalitet samt Uddannelses- og Forskningsstyrelsen.

Denne arbejdsgruppe har også stået bag udarbejdelse af rapporten ’Bedre vilkår for studerende med funktionsnedsættelse’ fra 2022, som afdækker udfordringer for studerende med funktionsnedsættelser på videregående uddannelser.

Rapporten viser bl.a. at studerende uden funktionsnedsættelser generelt oplever et bedre socialt og fagligt miljø, et højere udbytte af undervisningen, og at de føler sig bedre tilpas på uddannelsen sammenlignet med studerende, der har en funktionsnedsættelse. Ydermere oplever mange undervisere, at de ikke har tid og ressourcer til at inkludere studerende med særlige behov i læringsrummet.

Anbefalinger til at skabe bedre rammer for studerende med handicap

Arbejdsgruppen har på baggrund af resultaterne fra afdækningen af udfordringer fra 2022 anbefalet følgende vedrørende brug af midler afsat til en indsats for at skabe bedre rammer for studerende med funktionsnedsættelser:

  1. Bedre inddragelse af målgruppen før og under studiestart
    En mindre del af midler bør afsættes til styrkelse af vejledningen af studerende med funktionsnedsættelser inden de søger optagelse fx gennem kompetenceudvikling af vejledere og ved at styrke vejledningstilbud til målgruppen i overgangen fra ungdoms- til videregående uddannelse.
  1. Styrkelse af læringsmiljøernes tilgængelighed.
    Midlerne bør overvejende afsættes til at understøtte dette tema. Ved at styrke inkluderende læringsmiljøer vil flere studerende kunne deltage på lige vilkår i læringsrummet. Det kan bl.a. ske ved at samle og udvikle viden og erfaring om fleksible tilgange til undervisningen med henblik på at videreudvikle og yderligere kvalificere institutionernes pædagogiske og didaktiske arbejde på området.
  1. Mere kontinuerlige studie- og støtteforløb, der er bygget op omkring den studerendes brugerrejse.
    Arbejdsgruppen har fulgt op på evalueringen af forsøget med helhedsorienterede studieplaner, og anbefaler at vejledningsmaterialet om fysiske og psykiske funktionsnedsættelser videreføres under forudsætning af, at der foretages en vedvarende opdatering og evt. udvikling af materialet. Arbejdsgruppen anbefaler ikke, at forsøget med helhedsorienterede studieplaner videreføres. Arbejdsgruppen vurderer, at redskabet ikke i tilstrækkeligt omfang forbedrer studerende med funktionsnedsættelsers mulighed for at tilrettelægge og planlægge deres samlede studieforløb.
  1. Bedre muligheder for at skabe mere fleksibilitet for studerende med funktionsnedsættelser med henblik på at kunne følge et fuldtidsstudium
    Da udfordringerne overvejende angår strukturelle rammer har arbejdsgruppen vurderet, at det ligger uden for opgavebeskrivelsen at komme med anbefalinger under dette tema.