Kritikken i rapporten fra FN’s Handicapkomité peger blandt andet på, at Danmark i højere grad bør:
- Inkludere børn med handicap i skole og uddannelse og fjerne barrierer for effektiv overgang fra specialundervisning til inkluderende uddannelse.
- Adressere holdningsbarrierer, der forhindrer inklusion af børn med handicap i uddannelse, herunder gennem opkvalificering af lærere i inklusion.
- Tilbyde de nødvendige støttestrukturer i skolen, herunder tegnsprog.
- Udarbejde nationale retningslinjer for tidlig identifikation af risikoen for, at elever med handicap dropper ud af skolen.
Set med Videnscenter om handicaps briller er det nogle væsentlige kritikpunkter, som på nogle områder bekræfter det billede, der blev afdækket i vidensopsamlingen Inklusion i skolen (Gabriel, Jonsen & Spillum, Videnscenter om handicap, 2024).
I videnscentrets opsamling peges der således på, at vi langt fra er i mål med at inkludere børn med særlige behov i skolens fællesskaber. Børn med særlige behov trives dårligere i skolen end børn uden særlige behov og er i højere grad bekymrede for, om de lykkes i skolen. Dette er en bekymring, der går igen hos børnenes forældre. Samtidig peger fagprofessionelle i skolen på, at de mangler specialpædagogiske kompetencer og bedre forudsætninger for at inkludere alle elever og tilgodese elevernes behov.