Danmark til eksamen i FN’s Handicapkomité: Her er kritikpunkterne på skole- og uddannelsesområdet

NYHED

FN’s Handicapkomité eksaminerer alle lande, der har tilsluttet sig FN’s Handicapkonvention. I sidste uge var det Danmarks tur, og selvom der også var ros, er der flere punkter, hvor Danmark får kritik og kan forbedre sit arbejde på handicapområdet. Komitéens bemærkninger rummer blandt andet kritik af fejlslagen inklusion i skolen. 

Kritikken i rapporten fra FN’s Handicapkomité peger blandt andet på, at Danmark i højere grad bør:  

  • Inkludere børn med handicap i skole og uddannelse og fjerne barrierer for effektiv overgang fra specialundervisning til inkluderende uddannelse. 
  • Adressere holdningsbarrierer, der forhindrer inklusion af børn med handicap i uddannelse, herunder gennem opkvalificering af lærere i inklusion. 
  • Tilbyde de nødvendige støttestrukturer i skolen, herunder tegnsprog. 
  • Udarbejde nationale retningslinjer for tidlig identifikation af risikoen for, at elever med handicap dropper ud af skolen. 

Læs hele FN rapporten her

Set med Videnscenter om handicaps briller er det nogle væsentlige kritikpunkter, som på nogle områder bekræfter det billede, der blev afdækket i vidensopsamlingen Inklusion i skolen (Gabriel, Jonsen & Spillum, Videnscenter om handicap, 2024).

I videnscentrets opsamling peges der således på, at vi langt fra er i mål med at inkludere børn med særlige behov i skolens fællesskaber. Børn med særlige behov trives dårligere i skolen end børn uden særlige behov og er i højere grad bekymrede for, om de lykkes i skolen. Dette er en bekymring, der går igen hos børnenes forældre. Samtidig peger fagprofessionelle i skolen på, at de mangler specialpædagogiske kompetencer og bedre forudsætninger for at inkludere alle elever og tilgodese elevernes behov. 

Fire grundlæggende faktorer for at udføre en inkluderende praksis

Videnscenter om handicap identificerer især fire grundlæggende faktorer, der er afgørende for de fagprofessionelle, og deres mindset, for at udføre en inkluderende praksis. De fire grundlæggende forudsætninger er: Inklusionskompetence, tilgængelighed, blik for fællesskaber samt organisering, ressourcer og tværprofessionelt arbejde. 

Grundlæggende forudsætninger for inklusion: - Inklusionskompetence - Tilgængelighed - Blik for fællesskaber - Organisering, ressourcer og tværprofessionelt arbejde

Vi ser, at der er brug for en udvidelse af ”normalen”. Alle børn får eller har på den ene eller anden måde særlige behov på et tidspunkt i deres liv – derfor er det inkluderende mindset centralt, så forskellighederne kan rummes. Derudover er fokus på fællesskabet og relationer helt essentielt. Børn, lærere, ledere og forældre efterspørger åbne og opbyggende fællesskaber, hvor alle kan være med. Dette kræver, at vi har øget fokus på at klæde de fagprofessionelle på til at skabe nogle mere inkluderende rammer og fællesskaber for børnene i skolen. Samtidig skal vi også kigge på undervisningen og skabe en varierende undervisning med undervisningsformer, der understøtter alle typer børn og deres foretrukne læringsformer. 

Du kan læse mere om inklusion i skolen og de fire grundlæggende forudsætninger i følgende vidensopsamling eller temaartikel: 

Derudover er du altid velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål til emnet, ønsker at sparre med os eller booke vores konsulenter til en workshop eller et oplæg om inkluderende fællesskaber i skolen. 

Kontakt vores konsulenter på skoleområdet

Louise Brøns Spillum

Projektmedarbejder

44 14 48 19

Portrætbillede af Karla Borup Jonsen

Karla Borup Jonsen

Konsulent

60 18 65 85