Hjælper ekskluderede elever ind i bevægelsesfællesskabet
I det nye digitale bevægelsesunivers er der indbygget flere tilpasninger til elever med forskellige behov i aktiviteterne, ligesom der er gjort brug af flere specialpædagogiske redskaber, herunder øget struktur og tidsbegrænsede aktiviteter.
– ”Det er en stor fordel, at der er en masse aktiviteter, vi bare kan gå i gang med og som har tilpasninger til elever med forskellige behov. Det giver mig mere tid til at støtte de børn, der har brug for det. Jeg er meget glad for, at jeg nu kan være med til at skabe mere bevægelse for alle mine elever, for det er svært at tilgodese alles behov i en travl skolehverdag, så her er det en kæmpe hjælp” siger Frederik Leth Rehn, der har været en del af pilotprojektet og er klasselærer i 2. og 3. klasse på Tommerup Skole på Fyn.
Jakob Steen Højbjerg er elev i Frederik Leth Rehns 3. klasse. Han har nedsat syn og hørelse og der er blandt andet udviklet en aktivitet på baggrund af en idé fra ham, da han testede forløbet. Eksempelvis er der på hans forslag også kommet mere musik i aktiviteterne.
– ”Det er nogle sjove aktiviteter og det har været sjovt at være med til at lave dem. Jeg fandt på at det kunne være sjovt hvis der kom pirater og krokodiller i en af aktiviteterne, så derfor blev der lavet en aktivitet der hedder ’Den vilde tømmerflåde’, hvor man skal passe på piraterne og krokodillerne. Det er fedt at bevæge sig” siger Jakob Steen Højberg, elev i 3. klasse.
Det digitale bevægelsesunivers kan tilgås gratis af alle skoler på www.aktiviteterforalle.dk/webapp. Projektet er støttet med 1,3 mio. kr. fra Børne- og Undervisningsministeriet.