Top 3: Det bedste litteratur om ’deltagelse’

GUIDE
Billede af tre mennesker på vej ind i en skov. Personen til højre peger ind i billedet. Over billedet står

Videnscentret har samlet en top 3-liste over noget af det mest centrale læsestof på et bestemt område. Denne gang sætter vi fokus på begrebet ’deltagelse’.

I Videnscenter om handicap ønsker vi at formidle viden om deltagelsesmuligheder i samfundet for mennesker med handicap. Listen over de mange spændende bøger, undersøgelser og tekster på deltagelsesområdet er lang. Derfor vil vi løbende fremhæve det forskelligt materiale på området, så du kan få et indblik i, hvor du skal begynde, hvis du gerne vil blive klogere på mennesker med handicaps deltagelsesmuligheder i samfundet.

Begrebet ’deltagelse’ er vigtigt, fordi der er forskel på at være f.eks. ansat på en arbejdsplads eller elev i en skoleklasse, og at være en aktiv deltager i et givent fællesskab. Læs mere om vores arbejde med deltagelsesbegrebet her. 

1. ’Participation’: a systematic review of language, definitions, and constructs used i intervention research with children with disabilities (2016)

Første anbefaling er en vigtig tekst af bl.a. Christine Imms, Brooke Adair m.fl. Den er ikke specielt lang, men kan godt virke en smule abstrakt. Ikke desto mindre er den værd at læse, da den giver et klart indblik i, hvad deltagelse præcist er, men også hvad det ikke er. Dermed bliver det lettere at adskille og genkende i teori og praksis.

2. Participation, both a means and an end: a conceptual analysis of processes and outcomes in childhood disability

Dette studiet, der bl.a. er foretaget af Christine Imms og Mats Granlund, giver et indblik i, hvordan deltagelse kan udgøre vejen til at gennemføre f.eks. en specifik aktivitet eller opnå et konkret mål i arbejdet med mennesker med handicaps samfundsdeltagelse. Men det viser samtidig, hvordan det kan give mening at se deltagelse som et mål i sig selv grundet deltagelsens positive effekter. En god og mere praksisnær tekst som er vigtig at kende til for de fleste i praksis.

3. Deltakelse for barn og unge med funksjonsnedsettelser, med særskilt vekt på deltakelse i fysisk aktivitet: En systematisert kunnskapsoversikt

Denne anbefaling er til dig, der gerne vil blive klogere på, hvordan børn og unge oplever at deltage i fysisk aktivitet. Her er en opsamling på studier baseret på statiske undersøgelser, så du kan få et overblik over deltagelsen i særligt de nordiske lande, men også hvordan børn og unge beskriver det, at kunne være fysisk aktiv med familie, venner og i skolen. Her er tale om et mindre opslagsværk, og rapporten er knap så teoretisk tung, men yderst interessant og giver en fin opsummering af en lang række studier. Det eneste krav er dog, at du læser en smule norsk. Forfatterne er Anne-Merete Kissow og Lena Klasson.