Nyt digitalt univers gør det let for undervisere at inkludere elever med særlige behov i bevægelsesaktiviteter

Elever med særlige behov er ofte ekskluderede fra bevægelsesaktiviteter i skolen, men nu skal nyt digitalt univers hjælpe skoleklasserne med at inkludere målgruppen ved hjælp af tilpassede aktiviteter.

Det kan påvirke selvbilledet for et barn med særlige behov negativt, hvis det er udelukket fra bevægelsesfællesskaber i skolen. Det kan senere i livet føre til risiko for at udvikle svær overvægt, livsstilssygdomme, ensomhed og mistrivsel.

Derfor præsenterer Videnscenter om handicap nu med ”Bevægelse for alle – interaktiv bevægelsesundervisning i indskolingen” et nyt initiativ, der skal hjælpe skoleklasserne med fælles øvelser til at bevæge sig sammen i skoletiden.

Det nye digitale bevægelsesunivers kan findes på https://www.aktiviteterforalle.dk/webapp/.

down-to-lineDownload pressemeddelelsen

– “Det er meget afgørende for følelsen af at være en del af fællesskabet og få gode relationer, at man har mulighed for at deltage i bevægelse sammen med andre. Det er dog ikke altid lige nemt, hvis man fx har ADHD, nedsat syn eller sidder i kørestol, og derfor ønsker vi at hjælpe skolerne med aktiviteter, der er sjove for hele klassen og som hjælper barnet med særlige behov ind i fællesskabet,” siger Dorte Nørregaard, direktør i Videnscenter om handicap.

De seneste fire år er “Bevægelse for alle” testet grundigt af med mere end 800 lærere, pædagoger, studerende og elever i hele landet. Aktivitetsdatabasen rummer nu knap 200 aktiviteter målrettet indskoling, mellemtrin og udskoling.

– ”På baggrund af vores udvikling af materialet sammen med lærerne kan vi se, at de børn, der tidligere har trukket sig fra bevægelse, i højere grad deltager og kan deltage. Derfor glæder vi os meget over, at alle skoler nu får fri og gratis adgang til muligheden,” siger Dorte Nørregaard.

Hjælper ekskluderede elever ind i bevægelsesfællesskabet

I det nye digitale bevægelsesunivers er der indbygget flere tilpasninger til elever med forskellige behov i aktiviteterne, ligesom der er gjort brug af flere specialpædagogiske redskaber, herunder øget struktur og tidsbegrænsede aktiviteter.

– ”Det er en stor fordel, at der er en masse aktiviteter, vi bare kan gå i gang med og som har tilpasninger til elever med forskellige behov. Det giver mig mere tid til at støtte de børn, der har brug for det. Jeg er meget glad for, at jeg nu kan være med til at skabe mere bevægelse for alle mine elever, for det er svært at tilgodese alles behov i en travl skolehverdag, så her er det en kæmpe hjælp” siger Frederik Leth Rehn, der har været en del af pilotprojektet og er klasselærer i 2. og 3. klasse på Tommerup Skole på Fyn.

Jakob Steen Højbjerg er elev i Frederik Leth Rehns 3. klasse. Han har nedsat syn og hørelse og der er blandt andet udviklet en aktivitet på baggrund af en idé fra ham, da han testede forløbet. Eksempelvis er der på hans forslag også kommet mere musik i aktiviteterne.

– ”Det er nogle sjove aktiviteter og det har været sjovt at være med til at lave dem. Jeg fandt på at det kunne være sjovt hvis der kom pirater og krokodiller i en af aktiviteterne, så derfor blev der lavet en aktivitet der hedder ’Den vilde tømmerflåde’, hvor man skal passe på piraterne og krokodillerne. Det er fedt at bevæge sig” siger Jakob Steen Højberg, elev i 3. klasse.

Det digitale bevægelsesunivers kan tilgås gratis af alle skoler på www.aktiviteterforalle.dk/webapp. Projektet er støttet med 1,3 mio. kr. fra Børne- og Undervisningsministeriet.

Kontakt

Louise Brøns Spillum

Projektmedarbejder

44 14 48 19

Portrætbillede af Heidi Gabriel

Heidi Gabriel

Projektleder

23 98 13 14