I vores arbejde for mennesker med handicap benytter vi i Videnscenter om handicap en række centrale begreber. Læs her, hvordan vi opfatter og anvender disse begreber.
Her kan du læse mere om de centrale begreber, som vi ofte bruger i vores arbejde med at samle, udvikle og formidle viden om deltagelse for mennesker med handicap.
Adapted Physical Activity” er et international paraplybegreb, hvor formålet er, at den enkelte opnår selvaktualisering gennem fysisk aktivitet med udgangspunkt i de forudsætninger, personen har.
Læs mereEn afgrænset definition af begrebet omhandler samspillet mellem kroppens funktioner, aktiviteter og deltagelse set i relation til omgivelser og faktorer knyttet til personen selv.
Læs mereDeltagelse kan defineres som handling sammen med andre i forhold til en fælles sag i en social aktivitet ud fra konkrete betingelser.
Læs mereBegrebet funktionsnedsættelse er det overordnede begreb for tab eller nedsættelse af kropslige eller mentale funktioner. Det er samspillet mellem personens funktionsevne og omgivelserne, der bestemmer betydningen af funktionsnedsættelsen og dermed personens handicap. […]
Læs mereForståelsen af begrebet handicap er mangfoldigt, og ens forståelse får konsekvenser for ens handlinger i forhold til mennesker med handicap. Det gælder, hvad enten det drejer sig om mødet med det enkelte […]
Læs mereKroppen er basis for al læring. Sansninger og kropslige erfaringer er grundlaget for at eksistere som reflekterende individer med sprog, æstetisk fornemmelse og identitet. Dette betyder i praksis, at kroppen […]
Læs mereI idræt opfatter vi almindeligvis kroppen som noget fysisk og fysiologisk. Vi taler om fysisk træning og fysisk aktivitet. Men i forhold til idræt til mennesker med handicap kan vi […]
Læs mereDet er vigtigt at komme mennesker i møde ved at stille forventninger om en kunnen – men med krav, den enkelte faktisk kan nå. Måske skal deltageren ’stå på tæer’, […]
Læs mereSelf-efficacy og oplevet handlekompetence forstået som oplevelsen ’jeg-kan’ indgår i empowerment-processen og er personens egen vurdering af evne til at udføre en bestemt handling. Troen på handlekraft og mestring påvirker lysten til at forsøge at mestre situationer. […]
Læs mereI ‘Hvidbog om rehabiliteringsbegrebet’ (2004) defineres rehabilitering som: “En målrettet og tidsbestemt samarbejdsproces mellem en borger, pårørende og fagfolk. Formålet er, at borgeren, som har eller er i risiko for at få […]
Læs mereResiliens er evnen til at navigere igennem modgang – med psykologiske, sociale, kulturelle og fysiske ressourcer, som understøtter trivsel. Resiliens handler også om at kunne forhandle sig til ressourcerne – både […]
Læs mereSpecialpædagogik er kundskab og erfaring om læring og udvikling for mennesker med funktionsnedsættelse. Området bygger på viden fra en lang række områder som pædagogik, psykologi, sociologi, neuropædagogik, undervisningslære, almen- og fagdidaktik, rehabilitering, socialpædagogik m.m. […]
Læs mereTilpasset Idræt og Bevægelse (TIB) er idræt og bevægelsesaktiviteter, der er tilrettelagt, så mennesker med nedsat funktionsevne kan deltage uanset fysiske, personlige, mentale og sociale evner. TIB er et overordnet begreb, […]
Læs mere