Nyt notat viser stigning i andelen af unge med handicap men også lavere uddannelsesgrad og større frafald

Nye tal fra STUK viser hvor mange unge med forskellige typer funktionsnedsættelser, der er i gang med en ungdomsuddannelse, deres frafald og hvor mange, der har gennemført. Tallene viser også fordeling på forskellige typer af ungdomsuddannelser.

Vidensenhed for børn og unge med særlige behov (VIBUS), der er en del af Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) har på baggrund af registeroplysninger udgivet et notat med nye tal, der viser hvor mange unge med funktionsnedsættelser, der har påbegyndt, gennemført og frafalder en ungdomsuddannelse.

Unge med funktionsnedsættelser er i analysen opdelt i 8 grupper, hhv. somatiske funktionsnedsættelser, sensoriske funktionsnedsættelser, adfærdsforstyrrelser, indlærings- ord- tal- og talevanskeligheder, udviklingshandicap, autismespektrumforstyrrelser, psykiske funktionsnedsættelser og ordblindhed.

Andel af unge med en funktionsnedsættelse er steget

Notatet viser, at der generelt er sket en stigning i andelen af en årgang med mindst en funktionsnedsættelse fra 11,2 % for årgang 1994 til 24,1% for årgang 2004. Det er særligt andelen af unge med ordblindhed, der er steget massivt, og stigningen ses særligt omkring indførslen af ordblinderegisteret i 2015, men der er også markante stigninger i andelen af unge med psykiske funktionsnedsættelser, autismespektrumforstyrrelser og adfærdsforstyrrelser. Der er således blandt årgang 2004 en højere andel af unge med hhv. ordblindhed, psykiske lidelser og adfærdsforstyrrelser end unge med somatiske lidelser.

Unge med funktionsnedsættelser er i højere grad uden uddannelse og på erhvervsuddannelse

Der er dobbelt så stor en andel af unge med mindst en funktionsnedsættelse (21 %), der ikke er i gang med en uddannelse 27 måneder efter endt 9. klasse, ift. unge uden en funktionsnedsættelse (10 %), fremgår det af notatet. Grupper af unge med en psykisk funktionsnedsættelse (29 %) og unge med adfærdsforstyrrelser (30 %) har den højeste andel, der ikke er i gang med en uddannelse.

Blandt 25-årige er andelen, der ikke har gennemført eller er i gang med en ungdomsuddannelse også over dobbelt så stor blandt unge med mindst en funktionsnedsættelse (32 %) ift. gruppen af unge uden funktionsnedsættelser (15 %), dog som det fremgår på et højere niveau end 27 måneder efter 9. klasse.

Ikke store udsving i andel af unge med en funktionsnedsættelse på ungdomsuddannelse

Tallene viser også, at 73 % af unge med mindst en funktionsnedsættelse og 88 % af unge uden en funktionsnedsættelse er i gang med en ungdomsuddannelse 27 måneder efter endt 9. klasse.

Andelen for begge grupper ligger relativt stabilt i perioden 2012 – 2022. Det dækker dog over et fald i gruppen af unge med autismespektrumforstyrrelser (6 procentpoint), sensoriske funktionsnedsættelser (5 procentpoint) og psykiske funktionsnedsættelser (4 procentpoint), og en stigning i gruppen af unge med udviklingshandicap (5 procentpoint) og ordblindhed (2 procentpoint).

Gymnasiet

Der er en langt mindre andel af unge med mindst en funktionsnedsættelse (39 %), der går på gymnasiet, end unge uden en funktionsnedsættelse (73 %). Både for unge med og uden funktionsnedsættelser er andelen, der har valgt at tage gymnasiet generelt steget fra 2012 – 2022, dog i højere grad for unge uden funktionsnedsættelse.

Erhvervsskoler

Til gengæld er der en højere andel af unge med mindst en funktionsnedsættelse (25 %), der er i gang med en erhvervsuddannelse end unge uden en funktionsnedsættelse (15 %). Samlet set er andelen af unge både med og uden funktionsnedsættelser, der er i gang med en erhvervsuddannelse, faldet fra 2012 – 2022.

Særligt Tilrettelagt Ungdomsuddannelse STU

Det er 50 % af unge med udviklingshandicap, der går på STU. Blandt unge med autismespektrumforstyrrelser er det 27 %, og 18 % af unge med indlæringsvanskeligheder.

Frafald

Unge med funktionsnedsættelser har generelt et højere frafald på gymnasiale og erhvervsuddannelser end unge uden funktionsnedsættelser. Dette gælder dog ikke unge med ordblindhed på erhvervsuddannelser, der har et markant mindre frafald end både unge med og uden funktionsnedsættelser.

På erhvervsuddannelser er frafaldet 24 måneder efter påbegyndelse således lavest blandt unge med ordblindhed (27 %), og dernæst unge uden funktionsnedsættelser (37 %). Grupperne med den højeste frafaldsprocent på erhvervsuddannelser er unge med psykiske lidelser (49 %), udviklingshandicap (48 %), adfærdsforstyrrelser (45 %) og autismespektrumforstyrrleser (43 %).

På gymnasiale uddannelser er frafaldprocenten generelt lavere, men også her er grupperne med det højeste frafald unge med udviklingshandicap (20 %), adfærdsforstyrrelser (20 %), psykiske lidelser (18 %), og autismespektrumforstyrrelser (17 %). Blandt grupperne med lavest fra fald efter 24 måneder er unge med ordblindhed (10 %), somatiske funktionsnedsættelser (10 %), sensorisk (9%) og unge uden funktionsnedsættelser (7 %).

Fire ud af 10 studerende med handicap har ikke søgt om specialpædagogisk støtte

Fire ud af ti studerende med funktionsnedsættelser har ikke søgt om specialpædagogisk støtte (SPS). Det viser nye undersøgelser fra EVA, og peger også på at kompleks ansøgningsproces, ekstra arbejdsbyrde og mangel på forståelse for funktionsnedsættelser skaber barrierer for studerende.

Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) har i to undersøgelser set på organiseringen af SPS og førsteårsstuderendes oplevelse af SPS på videregående uddannelser. Undersøgelserne bygger på hhv. interviews med SPS ansvarlige medarbejdere på 24 uddannelsesinstitutioner og en spørgeskemaundersøgelse blandt førsteårsstuderende på videregående uddannelser.

Hver femte studerende angiver, at de har en funktionsnedsættelse

Det fremgår af undersøgelsen blandt de førsteårsstuderende, at hver femte (19 pct.) studerende angiver, at de har en funktionsnedsættelse. Heraf er 56 pct. en psykisk funktionsnedsættelse og 34 pct. ordblindhed. Hvis man ser nærmere på de forskellige typer uddannelser er andelen med en funktionsnedsættelse lidt højere på professionshøjskoler (22 pct.) og erhvervsakademier (20 pct.) end på universiteterne (16 pct.).

Fire ud af ti studerende med en funktionsnedsættelse har ikke søgt om SPS

En tidligere registerbaseret undersøgelse viser, at der i 2020 var 11 pct., der havde fået enten SPS eller handicaptillæg på videregående uddannelser (Uddannelses- og Forskningsstyrelsen 2022). Der er således markant færre studerende, der får SPS / SU handicaptillæg, end der ifølge EVAs undersøgelse selv oplever, at de har en funktionsnedsættelse, og især er der en lavere andel af studerende med psykiske funktionsnedsættelser.

EVAs undersøgelse blandt førsteårsstuderende peger på, at fire ud af ti (38 pct.) studerende med funktionsnedsættelser angiver, at de ikke har søgt om SPS. Som begrundelse angiver

  • 28 pct. at de er i tvivl, om de er berettigede
  • 25 pct. at de ikke ønsker at modtage SPS
  • 14 pct. at de ikke kender til ordningen
  • 7 pct. at de ikke ved, hvordan man søger
  • 24 pct. har svaret ”Andet”, bl.a. at de ikke finder SPS relevant ift. deres behov, at ansøgningsprocessen er for krævende, eller at de er i gang med at blive udredt.

Det er i overvejende grad studerende med psykiske funktionsnedsættelser (44 pct.) og andre funktionsnedsættelser (47 pct.), der ikke søger, ift. studerende med ordblindhed (13 pct.).

Positive oplevelser med SPS, men også kompleks ansøgningsproces

Undersøgelsen blandt de førsteårsstuderende viser, at en overvejende del, nemlig 68 %, af dem, der modtager SPS, oplever, at støtten imødekommer deres behov. Det er ligeledes over halvdelen af de studerende (58 – 61 pct.), der oplever, at ansøgningsprocessen har været ligetil, at de vidste, hvem de skulle gå til og at informationen har været fyldestgørende. Resultaterne viser imidlertid også, at der stadig er mellem 16 – 18 pct. af de studerende, der oplever, at dette gælder i mindre grad eller slet ikke.

Undersøgelsen af organiseringen af SPS viser, at ansøgningsprocessen er ganske kompleks med mange trin, der involverer en række forskellige aktører, og at den studerende selv skal stå for en række forskellige ting, fx være opmærksom på tidligt optag i de tilfælde, hvor det er relevant, henvende sig til SPS-medarbejder for at udarbejde ansøgning, fremskaffe dokumentation, løbende bekræfte at evt. støttetimer er afholdt mv. Herudover kommer, at studerende også selv skal søge om handicaptillæg og om dispensation til at gennemføre eksamen på særlige vilkår, hvis de har behov for dette, og at dette foregår i to andre systemer. På de fleste uddannelsesinstitutioner er det også den studerende selv, der skal videreformidle sit støttebehov til undervisere.

Ekstra arbejdsbyrde for studerende med funktionsnedsættelser og svært at overskue

Der peges i undersøgelserne på, at den komplekse ansøgningsproces, hvor mange af opgaverne varetages af den studerende, udgør en ekstra arbejdsbyrde for de studerende, og ofte i forbindelse med studiestart, hvor der er mange andre opgaver og nye ting at forholde sig til. Samtidig kan det være svært at skelne i mellem og navigere i de forskellige former for støtte. Det påpeges, at processen for nogles vedkommende er udfordrende på de samme områder, som de studerende i kraft af deres funktionsnedsættelse har behov for støtte til at kompensere, og at dette kan stå i vejen for, at studerende kan få støtten.

Oplevelsen af uoverskuelighed ser ud til at være særligt udtalt for studerende med psykiske funktionsnedsættelser. Hertil kommer, at der opstår flaskehalsproblemer, hvilket kan medføre, at støtten mangler i den vigtige overgang ved studiestart. På denne baggrund nævner SPS medarbejdere en række forslag til forbedring, bl.a.:

  • at støtten i højere grad, end det er tilfældet i dag, skulle kunne bevilges til hele studiet
  • at den studerende kunne fortsætte/genoptage tidligere SPS-støtte fra ungdomsuddannelse her over studiestart, selv om den studerende har holdt et eller flere sabbatår
  • at studerende, som har modtaget SPS på deres ungdomsuddannelse, hvilket gælder ca. tre ud af fire, der søger om SPS, kunne have en lettere indgang til at genoptage støtten
  • at det kunne give mulighed for større fleksibilitet ift. opstart af støtten for studerende, således at der kunne lave et tilbud til dem, der venter på en diagnose eller på at få tildelt støtte

Undersøgelsen af organiseringen viser også, at der er store variationer i, hvordan SPS-arbejdet er tilrettelagt, og at man derfor kan overveje, om det er hensigtsmæssig fx pga. lokale forhold eller om nogle former for organisering giver bedre opgaveløsning end andre. Det generelle billede i undersøgelsen er desuden, at uddannelserne ikke selv gennemfører systematiske evalueringer af støtten.

Hver femte studerende oplever i ringe grad forståelse for deres funktionsnedsættelse

Det fremgår desuden af undersøgelsen blandt de førsteårsstuderende, at selvom de fleste oplever forståelse fra deres undervisere, så er der 20 pct., der kun i mindre grad eller slet ikke oplever, at deres undervisere viser forståelse for deres funktionsnedsættelse. For medstuderende og studievejledere er andelen 12 pct. Undersøgelsen viser også, at mellem fire og fem ud af ti ikke deler information om deres funktionsnedsættelse med studievejledere og undervisere. Hvorimod det kun er hver femte studerende, der ikke har delt denne information med medstuderende.

Det er især studerende med psykiske funktionsnedsættelser der er tilbageholdende med at tale åbent om deres funktionsnedsættelse. Samtidig fremgår det af undersøgelsen, at de studerende, som taler åbent om deres funktionsnedsættelse, oplever fortsat at blive mødt med manglende forståelse, ikke mindst af underviserne.

Potentiale i at fremme mere universelle studiemiljøer

I undersøgelsen blandt SPS-medarbejdere fremgår det, at SPS-enhederne løbende arbejder med at fremme rummelige og universelle studiemiljøer, som rammer alle studerende, men at der også er et område, hvor medarbejderne oplever, at der er potentiale for styrke dette yderligere, og at behov for kompetenceudvikling af SPS-vejledere og undervisere på uddannelserne.

SPS-medarbejderne fremhæver også at særligt studerende med psykisk funktionsnedsættelse efterspørger muligheden for at læse på nedsat tid, og at en mere fleksibel adgang til at studere på nedsat tid i perioder i nogle tilfælde ville kunne mindske støttebehovet for grupper af studerende.

Hvidbog: Flexuddannelsen skaber jobmuligheder for unge med kognitive handicap

Få viden om den toårige Flexuddannelse i ny hvidbog fra GLAD Fonden. Flexuddannelsen giver unge med en STU en overbygning inden for fx køkken og detail, og hvidbogen præsenterer bl.a. uddannelsens opbygning, pædagogiske grundlag og undervisningen i praksis. 80 pct. af eleverne på Flexuddannelsen har efterfølgende fået job.

På baggrund af positive resultater med Flexuddannelsen, som Glad Fonden har udviklet og drevet siden 2018, præsenteres erfaringerne med den toårige uddannelse i en ny hvidbog. Erfaringerne skal være med til at skabe grobund for udbredelsen af Flexuddannelse til resten af landet, en forankring af uddannelsen i lovgivningen og bidrage til at skabe bedre fremtidsmuligheder på arbejdsmarkedet for unge med kognitivt handicap. I dag er Flexuddannelsen en forsøgsuddannelse, der har optag i Århus, Esbjerg og København.

Flexuddannelsen består af et uddannelsesforløb inden for køkken, detail, lager, grøn service samt pleje- og omsorgssektoren. Uddannelsen er praksisorienteret og foregår på virksomheder.

Målgruppe med stort potentiale

Målgruppen for Flexuddannelsen er unge med kognitive funktionsnedsættelser, der har en Særlig Tilrettelagt Ungdomsuddannelse (STU) og forventes at kunne indgå på arbejdsmarkedet fx i et flexjob.

Hvert år afslutter 1.500 unge en STU, men pga. manglende muligheder for at kunne gennemføre en ordinær uddannelse står mange af dem uden job og videre uddannelsesmuligheder. Det vurderes i hvidbogen, at ca. 500 af dem, der afslutter STU, vil være i målgruppen for Flexuddannelsen.

Udbytte både personligt, fagligt og jobmæssigt

En evaluering af Flexuddannelsen fra 2022 viser, at størstedelen af de unge trives og fastholdes i uddannelse, at elevernes kompetencer løftes og at de får styrket deres selvtillid ved at indgå i et socialt- og fagligt fællesskab. Langt de fleste elever, der har gennemført uddannelsen, opnår efterfølgende beskæftigelse. Både samarbejdsvirksomheder og kommunerne udtrykker desuden generelt stor tilfredshed med Flexuddannelsen, og herudover påviser evalueringen også en samfundsmæssig økonomisk gevinst ved at investerer i uddannelse til målgruppen.

Praksislæring og del af et arbejdsfællesskab

Uddannelsen foregår som praksislæring på mindre hold med typisk 7 personer og en fast tilknyttet faglærer med branchefaglig baggrund samt en vejleder med erfaring fra det specialpædagogiske område. Undervisningen veksler mellem 4 timers praksislæring og 1 times teori pr. dag.  På andet år er der desuden individuelle praktikforløb.

Undervisningen er karakteriseret ved en høj grad af differentiering, fokus på progression, ressourcer, motivation og anerkendelse og at eleverne oplever forudsigelighed og overskuelighed samt repetition med passende interval.

Praksislæring sker gennem opgaveløsning i samspil med faglæreren, de andre elever på holdet og med medarbejderne i virksomheden. Sidemandsoplæring indgår som en del af praksislæringen, hvor nogle af virksomhedens medarbejdere indgår i sidemandsoplæring efter dialog med faglæreren. Eleverne oplever herigennem at være en del af arbejdspladsens praksisfællesskab, ligesom virksomhedens medarbejdere får en relation til eleverne.

Erhvervsrettet handlekompetence

Flexuddannelsen arbejder ud fra en forståelse om erhvervsrettet handlekompetence. Dette indebærer, at de unge får: Viden knyttet til opgaveløsning. Fagrelevant kunnen ift. opgaveudførelse. En meningsfuld væren i en fagidentitet som er motiverende ift. arbejdet. Øget myndighed gennem deltagelse og mulighed for handling inden for et fagspecifikt fællesskab.

Konkret består undervisningsplanen for alle uddannelserne af 7-9 fagområder. Figuren viser et eksempel på fagområder inden for en konkret uddannelse.

Eksempel på fagområder – detailuddannelsen

Fagområde 1 Arbejdsmarkedsforhold og arbejdsmiljø Fagområde 2 Virksomhedskendskab og arbejdspladskultur Fagområde 3 Vareopfyldning og kvalitetssikring Fagområde 4 Sortiment og butiksindretning Fagområde 5 Kundeservice og kommunikation Fagområde 6 Salgsklar butik Fagområde 7 Emballagehåndtering Fagområde 8 Butiksdrift og vareflow Fagområde 9 Kassebetjening

Samarbejde med virksomheder

De virksomheder, der er en del af Flexuddannelsen, lægger vægt på, at der er tale om strukturerede forløb med læringsmål og en faglærer og vejleder, der står for sammenhængen i elevernes læringsforløb både ift. det faglige, det personlige og det sociale. De fremhæver også, at medarbejdere kan få vejledning om, hvilke skånehensyn og særlige behov eleverne kan have. For mange er det også vigtigt, at de er med til at give eleverne en uddannelse, og se deres udvikling. Virksomhederne har ofte ansat en del af eleverne efterfølgende, hvis det har været muligt.

Overgang til job

I uddannelsesforløbet er der sideløbende med 4. semester en kommunal afklaring af den unges arbejdsevne. Dette skal forberede overgangen til fx fleks- eller skånejob. Herudover er der i overgangen til job en støtteordning fra uddannelsesstedet, hvor de unge efter afsluttet uddannelsen kan kontakte deres vejleder, indtil de er ’landet’ i et samarbejde med en jobkonsulent og en ansat på den virksomhed, de har fået job på, samt et forstærket følgeskab for de elever, der ikke kommer direkte videre i job.

Fakta om Flexuddannelsen

Flexuddannelsen retter sig til unge, som:

  • er mellem 18-30 år
  • har et kognitivt handicap, som f.eks. generelle indlæringsvanskeligheder, autismespektrum forstyrrelse etc.
  • har afsluttet en Særligt Tilrettelagt Ungdomsuddannelse (STU) eller lign.
  • forventer efterfølgende at indgå på arbejdsmarkedet f.eks. fleksjob.
  • kan efter en vis periode deltage i uddannelse ca. 25 timer om ugen.

108 elever har afsluttet Flexuddannelsen og 60 fortsat i gang i efteråret 2023.

25 uddannelsesvirksomheder og 145 praktikvirksomheder er tilknyttet uddannelsen.

Model: 6 vigtige elementer for at styrke inklusion i skolen

Denne model opsummerer anbefalinger, der ses som essentielle for at skabe inkluderende fællesskaber i skolen. Anbefalingerne er udarbejdet på baggrund af vidensopsamlingen ‘Inklusion i skolen’.

Model med seks anbefalinger til at styrke inklusionen i skolen. 1. Viden og metoder 2. Organisering 3. Forebyggelse 4. Samarbejde 5. Ressourcer 6. Inkluderende mindset

Kompleksiteten i inklusionsdagsordenen er utrolig stor, og der kommer hele tiden nye perspektiver og initiativer til dagsordenen. I Videnscenter om handicap arbejder vi med initiativer og indsatser i skolen på baggrund af den viden, der er på området og som er præsenteret og nuanceret i nærværende opsamling. I nedenstående figur findes et overblik over de elementer, der er afgørende, hvis vi fortsat skal styrke inklusionen i skolen.

Der er seks elementer, som kan ses i figuren herunder, som vi peger på som værende afgørende, hvis inklusionen skal styrkes. Det er viden og metoder, organisering, forebyggelse, samarbejde, ressourcer og inkluderende mindset. Hertil er det vigtigt at understrege, at for at kunne lykkes med at styrke inklusionen er det nødvendigt, at den nationale lovgivning og kommunalpolitiske organisering af området understøtter elementerne og har et gennemgående fokus på inklusion i samtlige beslutninger og initiativer, der iværksættes.

6 anbefalinger: Styrket inklusion i skolen

  1. Viden og metoder: Metoder, materialer og viden til at fremme inklusion blandt aktører i og omkring skolen.
  2. Organisering: Fokus på at sikre inkluderende rammer og praksis i alle lag, herunder skoleledelse, -bestyrelse, kommunalpolitisk og nationalt niveau.
  3. Forebyggelse: Tidlige praksisnære initiativer og indsatser.
  4. Samarbejde: Stærkt samarbejde mellem skolens aktører, herunder ledelse, fagprofessionelle, PPR, samt mellem skolen og forældre.
  5. Ressourcer: Øje for at afsætte ressourcer med henblik på at fremme inklusion fx til opkvalificering eller tolærerordning.
  6. Inkluderende mindset: Inkluderende mindset hos samtlige aktører omkring børnene.
  • Download modellen

    Billede dokument
    Download

Bliv klogere på inklusion i skolen med vores vidensopsamling

Vidensopsamlingen fokuserer på inkluderende fællesskaber i skolen. Skolens fællesskaber rummer mange aspekter af både social og faglig karakter. Her er det altafgørende, at der skabes inkluderende fællesskaber, så der dannes positive erfaringer med deltagelse og en grundlæggende tro på sig selv som bidragsyder til skolens fællesskaber. Derfor er det helt centralt at dykke ned i, hvorvidt skolens fællesskaber opleves inkluderende, og hvad der kan styrke inklusion i skolen.

Videnscenter om handicap ønsker med denne vidensopsamling at fremhæve en række perspektiver, grundlæggende forudsætninger og virksomme metoder i forhold til inklusion i skolen. Med udgangspunkt i litteratur, undersøgelser og forskning om inklusion i skolen set gennem videnscentrets perspektiv, baseret på erfaring og arbejde med inklusion i skolen gennem knap 30 år, tages der udgangspunkt i følgende spørgsmål:

  1. Hvilke perspektiver er der på inklusion af børn med særlige behov i skolen?
  2. Hvilke udfordringer hæmmer inklusionen?
  3. Hvilke grundlæggende faktorer skal være på plads for at fremme inklusion?
  4. Hvilke virksomme metoder og indsatser fremmer inklusionen?
  • Download rapporten

    PDF dokument
    Download

Mere om inklusion i skolen

Kontakt os

Hvis du vil vide mere om inklusion i skolen, kan du kontakte vores konsulenter.

Portrætbillede af Heidi Gabriel

Heidi Gabriel

Projektleder

23 98 13 14

Portrætbillede af Karla Borup Jonsen

Karla Borup Jonsen

Konsulent

60 18 65 85

Vidensopsamling: 6 vigtige elementer for at styrke inklusion i skolen

Vidensopsamlingen om inklusion i skolen giver et overblik over udfordringer og virksomme tiltag i forhold til at skabe inkluderende fællesskaber i skolen. 

Denne vidensopsamling fokuserer på inkluderende fællesskaber i skolen. Skolens fællesskaber rummer mange aspekter af både social og faglig karakter. Her er det altafgørende, at der skabes inkluderende fællesskaber, så der dannes positive erfaringer med deltagelse og en grundlæggende tro på sig selv som bidragsyder til skolens fællesskaber. Derfor er det helt centralt at dykke ned i, hvorvidt skolens fællesskaber opleves inkluderende, og hvad der kan styrke inklusion i skolen.

Videnscenter om handicap ønsker med denne vidensopsamling at fremhæve en række perspektiver, grundlæggende forudsætninger og virksomme metoder i forhold til inklusion i skolen. Med udgangspunkt i litteratur, undersøgelser og forskning om inklusion i skolen set gennem videnscentrets perspektiv, baseret på erfaring og arbejde med inklusion i skolen gennem knap 30 år, tages der udgangspunkt i følgende spørgsmål:

  1. Hvilke perspektiver er der på inklusion af børn med særlige behov i skolen?
  2. Hvilke udfordringer hæmmer inklusionen?
  3. Hvilke grundlæggende faktorer skal være på plads for at fremme inklusion?
  4. Hvilke virksomme metoder og indsatser fremmer inklusionen?

Vidensopsamlingen viser, at vi langt fra er i mål med at inkludere børn med særlige behov i skolens fællesskaber. Børn med særlige behov trives dårligere i skolen og er i højere grad bekymret for, om de lykkes i skolen, hvilket er et billede, der går igen hos børnenes forældre. Samtidig peger de fagprofessionelle på, at de mangler specialpædagogiske kompetencer og bedre forudsætninger for at inkludere alle elever og tilgodese elevernes behov. Dog er der også skoler, hvor inklusionen lykkes bedre og den viden, der er kommet til de seneste 10 år, er aktualiseret i gode initiativer og elementer, der forsat kan styrke inklusionen fremadrettet.

Download vidensopsamlingen

Videnscentrets nye vidensopsamling om inklusion på skoleområdet giver et samlet overblik over status, barrierer og virksomme indsatser på området.

Læs vidensopsamlingen her

Kompleksiteten i inklusionsdagsordenen er utrolig stor og der kommer hele tiden nye perspektiver og initiativer til dagsordenen. I Videnscenter om handicap arbejder vi med initiativer og indsatser i skolen på baggrund af den viden, der er på området og som er præsenteret og nuanceret i nærværende opsamling. I nedenstående figur findes et overblik over de elementer, der er afgørende, hvis vi fortsat skal styrke inklusionen i skolen.

Vigtige elementer for at inklusionen styrkes

Der er seks elementer, som kan ses i figuren herunder, som vi peger på som værende afgørende, hvis inklusionen skal styrkes. Det er viden og metoder, organisering, forebyggelse, samarbejde, ressourcer og inkluderende mindset. Hertil er det vigtigt at understrege, at for at kunne lykkes med at styrke inklusionen er det nødvendigt, at den nationale lovgivning og kommunalpolitiske organisering af området understøtter elementerne og har et gennemgående fokus på inklusion i samtlige beslutninger og initiativer, der iværksættes.

Som udgangspunkt skal alle voksne omkring børnene have et inkluderende mindset, hvor alle børn bliver set, som dem de er og som bidragsydere til fællesskabet, med det særlige det enkelte barn bringer ind i fællesskabet. Den viden og opkvalificering undervisere efterspørger til at øge inklusion i skolen er en viden, der bør gå igen hos ledelsen. Dette skal være med til at sikre det gode samarbejde på tværs af alle aktører omkring børnene, samt muliggøre at viden og et inkluderende mindset kan praktiseres i klassen og med børnene.

Styrket inklusion i skolen 1. Viden og metoder: Metoder, materialer og viden til at fremme inklusion blandt alle aktører i og omkring skolen. 2: Organisering: Fokus på at sikre inkluderende rammer og praksis i alle lag, herunder skoleledelse, -bestyrelse, kommunalpolitisk og nationalt niveau. 3: Forebyggelse: Tidlige praksisnære initiativer og indsatser. 4: Samarbejde: Stærkt samarbejde mellem skolens aktører, herunder ledelse, fagprofessionelle, PPR, samt mellem skolen og forældre. 5: Øje for at afsætte ressourcer med henblik på at fremme inklusion, fx til opkvalificering eller tolærerordning. 6: Inkluderende mindset: Inkluderende mindset hos samtlige aktører omkring børnene.

Vidensopsamlingen om inklusion i folkeskolen kan også sendes i word-format til fx skærmlæsere. Kontakt videnscentret for at få rapporten tilsendt.

Vil du vide mere om inklusion i skolen?

Kontakt vores konsulenter på skoleområdet, hvis du vil vide mere om inklusion i skolen.

Portrætbillede af Heidi Gabriel

Heidi Gabriel

Projektleder

23 98 13 14

Portrætbillede af Karla Borup Jonsen

Karla Borup Jonsen

Konsulent

60 18 65 85

Model: Styrket uddannelse til unge med handicap

Denne model opsummerer en række anbefalinger om, hvad der er afgørende i forhold til at styrke uddannelsesmulighederne for unge med handicap. Anbefalingerne er udarbejdet på baggrund af vidensopsamlingen ‘Uddannelse og handicap’.

Model med anbefalinger til styrket uddannelse for unge med handicap: 1. Inkluderende studiemiljøer 2. Støtte 3. Sociale fællesskaber 4. Fysisk tilgængelighed 5. Overgange 6. Fleksibilitet 7. Administration 8. Vejledning

Med udgangspunkt i kortlægningen af viden om uddannelse og handicap er der udarbejdet otte anbefalinger til, hvor der er behov for indsatser, viden og lovgivningsmæssige initiativer, som kan styrke uddannelse for unge med handicap. De otte anbefalinger er opsummeret i ovenstående model. Du kan læse mere uddybende om dem i vidensopsamlingen, som kan downloades længere nede på siden her.

8 anbefalinger: Styrket uddannelse for unge med handicap

  1. Inkluderende studiemiljøer: Styrke inkluderende studiemiljøer samt indsatser ift. trivsel og fastholdelse.
  2. Støtte: Kompetenceudvikling til fagprofessionelle samt mulighed for at trække på specialiseret viden om handicap.
  3. Sociale fællesskaber: Understøtte deltagelse i sociale fællesskaber i og uden for undervisningen.
  4. Fysisk tilgængelighed: Fokus på tilgængeligheden og universelt design.
  5. Overgange: Brobygning og tidlig indsats ift. at få støtte ved overgang til uddannelse og job.
  6. Fleksibilitet: Fleksibilitet og økonomisk sikkerhed ved dispensation. Mulighed for at pause handicaptillæg.
  7. Administration: Lette administrative procedurer og sagsbehandlingstider.
  8. Vejledning: Opsporing og proaktiv vejledning. Øge vejlederes viden om uddannelse og handicap.
  • Download modellen

    Billede dokument
    Download

Find mere viden i vidensopsamlingen ‘Uddannelse og handicap’

Videnscentrets kortlægning af eksisterende viden om unge med handicap på uddannelsesområdet giver overblik over udfordringer i forhold til at inkludere unge med både fysiske og psykiske handicap i undervisningen og de sociale fællesskaber på uddannelserne.

Der er sket en relativ og væsentlig stigning i beskæftigelsen for mennesker med handicap samlet set de senere år med højkonjunktur frem mod Corona-krisen. Siden 2012 er beskæftigelsesforskellen mellem mennesker med og uden handicap faldet ca. 8 procentpoint fra 34,6 pct. til 26,4 pct.

Kortlægningen bygger på en gennemgang af litteratur om uddannelse for unge med handicap i Danmark, og den viser, at unge med handicap på en række områder er dårligere stillet end andre unge, når det kommer til både uddannelsesniveau og trivsel. Unge med handicap opnår i markant lavere grad såvel en ungdomsuddannelse som en kompetencegivende uddannelse end andre, og de har et højere frafald. Særligt unge med psykiske handicap trives dårligere end andre.

Vidensopsamlingen opsummerer hvilke barrierer der er, og hvilke virksomme indsatser, der kan bidrage til at unge med handicap i højere grad trives og kan gennemføre en uddannelse. Disse barrierer og indsatser er samlet i ovenstående model og uddybes i vidensopsamlingen, som kan downloades herunder.

  • Download vidensopsamlingen

    PDF dokument
    Download

Mere om uddannelse

Kontakt os

Hvis du vil vide mere om uddannelse og handicap kan du kontakte vores konsulenter.

Portrætbillede af Janina Gaarde Rasmussen

Janina Gaarde Rasmussen

Videns- og analysekonsulent

(+45) 92 82 50 97

Model: Potentialet i fritidslivet som springbræt til andre fællesskaber

Denne model opsummerer fem potentialer, der er afgørende i forhold til at mennesker med handicaps deltagelse i fritidslivet kan føre til deltagelse i fællesskaber i andre af samfundets areaner. Potentialerne er udarbejdet på baggrund af vidensoverblikket ‘Er fritidslivet et springbræt?’.

I modellen præsenteres fem særlige potentialer, som man kan arbejde med og bruge i faglige overvejelser i arbejdet med mennesker med handicap. Her er bl.a. fokus på oplevelsen af at kunne og af at turde, da de for den enkelte er meget vigtige, hvis man ønsker at styrke de positive erfaringer og øge motivationen til deltagelse i flere fællesskaber. Særligt de aktivitetsansvarliges arbejde spiller en stor rolle, men det samme gør mødet med fællesskabet, hvorfor det gode match som regel er afgørende. I forlængelse heraf peges der på brobygning som en af mange veje, der synes at være særligt effektiv, hvis deltagelse skal skabe yderligere deltagelse. Desuden kan overførbarheden af sociale færdigheder og evnen til at udtrykke behov og ønsker i forhold til et handicap spille en stor rolle i forhold til at blive inkluderet i nye fællesskaber i fremtiden.

Fritidslivet som springbræt: 5 potentialer til indsatser og praksis

  1. Oplevelsen af at kunne: Tilpasning af aktiviteter eller regler, hvor man stadig udfordres, kan medvirke til at øge troen på ”at kunne” samt styrke de positive erfaringer og øge motivationen for at deltage i flere fællesskaber
  2. Oplevelsen af at turde: En god og inkluderende velkomst til fællesskabet kan fjerne frygten for ”det nye”, og over tid kan et trygt og stærkt fællesskab fungere som et sikkerhedsnet, der giver mod på andre fællesskaber
  3. Understøttelse af brobygning: Det kræver en nær og håndholdt indsats fra fx pårørende, frivillige eller fagprofessionelle at overføre positive erfaringer til en ny kontekst. Derudover er et godt match imellem personen med handicap og det rette tilbud centralt.
  4. Udvikling af sociale kompetencer: det sociale rundt om fritidsfællesskabet – fx grillaftener, rengøring og fester – har mindst lige så stor værdi, som det at kunne deltage i selve aktiviteten.
  5. At udtrykke behov og ønske: Det er vigtigt at skabe en åben og ærlig dialog om fx særlige behov og tilpasninger og dermed lave en tydelig forventningsafstemning.
  • Download modellen

    Billede dokument
    Download

Find mere viden i vidensoverblikket ‘Er fritidslivet et springbræt?’

Fritidslivet rummer et stort potentiale for at skabe deltagelse i andre centrale samfundsfællesskaber. Det viser et nyt vidensoverblik, Videnscenter om handicap har udgivet. Undersøgelser af både mennesker med handicaps deltagelse og brobygningen imellem fællesskaber viser, at mange essentielle erfaringer, kompetencer og sociale færdigheder kan overføres fra fritidslivet til fx fællesskaber i skolen, uddannelse og arbejdslivet.

Det er en fundamental forudsætning, hvis deltagelse i fritidslivet skal understøtte yderligere deltagelse, at visse grundelementer er på plads. Derfor rummer artiklen også en række bud på, hvordan fællesskaber kan arbejde aktivt med at understøtte videre deltagelse i andre sammenhænge. Foruden de helt basale overvejelser er der også en række faktorer, som fx fagprofessionelle, aktivitetsansvarlige, konsulenter med ansvar for indsatser og mange andre kan blive meget klogere på. Disse præsenteres i den ovenstående model med de fem potentialer, og uddybes yderligere i selve vidensoverblikket.

  • Download vidensoverblikket

    PDF dokument
    Download

Mere om deltagelse

Kontakt os

Hvis du vil vide mere om deltagelse i fritidsaktiviteter for mennesker med handicap, kan du kontakte vores konsulenter.

Portrætbillede af Mie Maar Andersen på pink baggrund.

Mie Maar Andersen

Konsulent, Ph.d.

30 48 90 48

Model: Deltagelse i frivilligt arbejde for mennesker med handicap

Denne model opsummerer en række anbefalinger om, hvad der er afgørende i forhold til at få flere mennesker med handicap til at være deltagende i frivilligt arbejde. Anbefalingerne er udarbejdet på baggrund af vidensoverblikket ‘Deltagelse i frivilligt arbejde for mennesker med handicap’.

10 anbefalinger: Styrket deltagelse i frivilligt arbejde for mennesker med handicap 1. Find det gode match 2. Del de gode fortællinger 3. Motivér og understøt 4. Skab flere muligheder 5. Tydeliggør mulighederne 6. Styrk tilgængelighed 7. Tilpas opgaver og rammer 8. Skab større forståelse 9. Tilbyd assistance og ledsagelse Indtænk i etablerede strukturer

Modellen herover opsummerer anbefalingerne til de indsatser, der er afgørende i forhold til at få flere mennesker med handicap til at være deltagende i frivilligt arbejde. Anbefalingerne er både relevante for mennesket med handicap, der ønsker at deltage i frivilligt arbejde, samt for organisationer, foreninger og andre aktører, der arbejder med frivillige, og som kan gøre noget aktivt for at inkludere mennesker med handicap i det frivillige arbejde.

10 anbefalinger: Styrket deltagelse i frivilligt arbejde for mennesker med handicap

  1. Find det gode match: Følg og guide den enkelte, så typen og kompleksiteten i den frivillige opgave kommer til at matche personens motivation interesse og kompetencer.
  2. Del de gode fortællinger: Fremhæv og del de gode fortællinger og fordelagtige udbytter for mennesker med handicap og samfundet, så bekymringerne bliver mindre og opbakningen større.
  3. Motivér og understøt: Pårørende og fagprofessionelle i rehabiliteringen og på uddannelserne bør i højere grad understøtte og motivere unge og voksne til at engagere sig i frivilligt arbejde.
  4. Skab flere muligheder: Organisationer bør skabe flere typer af opgaver som gør det muligt for flere at engagere sig. De bør blive bedre til eksplicit at række ud og rekruttere mennesker med handicap.
  5. Tydeliggør mulighederne: Skab overblik over mulighederne for frivilligt arbejde og giv håndholdt information og vejledning. Tydeliggør hvad opgaven består af, samt hvad der forventes af den frivillige.
  6. Styrk tilgængelighed: Vær opmærksom på, at alle uanset handicap både kan komme hen til organisationen, ind ad døren og rundt omkring inde på den frivillige arbejdsplads.
  7. Tilpas opgaver og rammer: Skab større fokus på, hvordan man kan udvikle fleksible rammer og regler, samt hvordan op-gaverne kan tilpasses til den enkeltes behov.
  8. Skab større forståelse: Skab viden og forståelse for mennesker med handicaps evner og behov så negativ attitude, fordomme, frygt og barriere kan imødekommes og døre åbnes.
  9. Tilbyd assistance og ledsagelse: Gør det muligt at den enkelte får den pædagogiske og/eller praktiske støtte og assistance som denne har behov for.
  10. Indtænk i etablerede strukturer: Frivilligt arbejde for mennesker med handicap skal i højere grad indtænkes i nogle af de etablerede strukturer. Fx som et mere centralt fokus i både rehabilitering og i frivilligcentrerne.
  • Download modellen

    Billede dokument
    Download

Find mere viden i vidensoverblikket ‘Deltagelse i frivilligt arbejde for mennesker med handicap’

De frivillige arbejdsopgaver som samfundet tilbyder, har stor betydning for de fleste. Men når de frivillige instruktører tropper op til træning i hallen eller bestyrelsesmedlemmerne sætter sig til rette rundt om bordet, så er der oftest ganske få mennesker med handicap iblandt. Dette er et problem, da frivilligt arbejde både kan gavne den enkelte og samfundet som helhed.

Vidensoverblikket fremhæver, at der findes en række tiltag og fokuspunkter, der har stort potentiale for at fremme mennesker med handicaps deltagelse. Der er et gennemgående behov for bedre understøttelse og vejledning, der sikrer at gruppen med handicap først og fremmest præsenteres for muligheden om at lave frivilligt arbejde. At motivere og understøtte den enkelte i, at de ikke blot er brugere, men også kan være givere af hjælp og omsorg, kan således være et afgørende første skridt. Herefter kan det være aktuelt at den enkelte vejledes og guides mod frivilligt arbejde, hvor der er et godt match i mellem den enkeltes ønsker og kompetencer på den ene side og opgavens indhold og kompleksitet på den anden side.

Herudover peger vidensoverblikket bl.a også på, at organisationerne bærer et stort ansvar for at skabe og tilpasse frivillige opgaver, så mennesker med forskellige typer handicap i højere grad har mulighed for at indgå og bidrage.

  • Download vidensoverblikket

    PDF dokument
    Download

Mere om deltagelse

Kontakt os

Hvis du vil vide mere om deltagelse i fritidsaktiviteter for mennesker med handicap, kan du kontakte vores konsulenter.

Portrætbillede af Mie Maar Andersen på pink baggrund.

Mie Maar Andersen

Konsulent, Ph.d.

30 48 90 48

Vidensoverblik om fritidslivet som springbræt til andre fællesskaber: 5 anbefalinger til indsatser og praksis

Ikoner der symboliserer 5 forskellige potentialer: Oplevelsen af at kunne Oplevelsen af at turde Understøttelse af brobygning Udvikling af sociale kompetencer At udtrykke behov og ønsker

Fritidslivet rummer et stort potentiale for at skabe deltagelse i andre centrale samfundsfællesskaber. Det viser et nyt vidensoverblik, Videnscenter om handicap har udgivet.

Undersøgelser af både mennesker med handicaps deltagelse og brobygningen imellem fællesskaber viser, at mange essentielle erfaringer, kompetencer og sociale færdigheder kan overføres fra fritidslivet til fx fællesskaber i skolen, uddannelse og arbejdslivet.

En af nøglerne er at skabe positive fritidserfaringer for mennesker med handicap, som er i risiko for i højere grad at have oplevet nederlag og mindre succes i denne sammenhæng. Hvis erfaringerne kan vendes, eller forstærkes positivt, understøtter det en styrket identitetsudvikling og en selvforståelse af at være kompetent og duelig i forskellige sammenhænge: Altså af at være en person der “kan”, “tør” og “vil” deltage i forskellige samfundsfællesskaber.

Inkluderende fællesskab og nødvendige tilpasninger er forudsætningen for succes

Det er en fundamental forudsætning, hvis deltagelse i fritidslivet skal understøtte yderligere deltagelse, at visse grundelementer er på plads. Huset kan så at sige ikke bygges uden det rette fundament, og her bør især være fokus på fællesskaber og tilpasninger af aktiviteter såvel som blandt gruppen af deltagere, så mennesker med handicap kan indgå på lige vilkår.

Det er dog ofte lettere sagt end gjort, og derfor rummer artiklen også en række bud på, hvordan fællesskaber kan arbejde aktivt med at understøtte videre deltagelse i andre sammenhænge. Helt grundlæggende er det vigtigt, at både deltagere med handicap og fællesskaber kan tale om de særlige behov, der skal tages hensyn til – eller ikke skal tages hensyn til – i den konkrete situation. I den sammenhæng er det vigtigt at der tages udgangspunkt i både den enkeltes behov, men også at der sikres et godt match imellem deltagere og fællesskab. Et skævt match i forhold til eksempelvis værdier, niveau, interesser m.fl. vil som oftest give dårlige oplevelser. Foruden de helt basale overvejelser er der også en række faktorer, som fx fagprofessionelle, aktivitetsansvarlige, konsulenter med ansvar for indsatser og mange andre kan blive meget klogere på.

Fem potentialer

I artiklen præsenteres fem særlige potentialer, som interesserede kan arbejde med og bruge i faglige overvejelser i arbejdet med mennesker med handicap. Her er bl.a. fokus på oplevelsen af at kunne og af at turde, da de for den enkelte er meget vigtige, hvis man ønsker at styrke de positive erfaringer og øge motivationen til deltagelse i flere fællesskaber. Særligt de aktivitetsansvarliges arbejde spiller en stor rolle, men det samme gør mødet med fællesskabet, hvorfor det gode match som regel er afgørende. I forlængelse heraf peges der på brobygning som en af mange veje, der synes at være særligt effektiv, hvis deltagelse skal skabe yderligere deltagelse. Desuden kan overførbarheden af sociale færdigheder og evnen til at udtrykke behov og ønsker i forhold til et handicap spille en stor rolle i forhold til at blive inkluderet i nye fællesskaber i fremtiden.

Cykling for alle undersøgelse

Collage med billeder af mennesker, der bruger forskellige cykler.

Undersøgelsen sammenfatter resultater af spørgeskemaundersøgelser om cykling blandt henholdsvis voksne og børn med handicap samt af fokusinterviews af mennesker med handicap, forældre og fagprofessionelle. Du kan også læse en vidensopsamling, der giver overblik over tendenser, muligheder og udfordringer, der er forbundet med cykling for mennesker med handicap. 

Cykling giver mennesker med handicap bedre mobilitet, sundhed, mental trivsel og social deltagelse. Desværre oplever den gruppe danskere alt for ofte udfordringer, der afholder dem fra at cykle. Det viser en stor undersøgelse ‘Cykling for alle’, som Cyklistforbundet og Videnscenter om handicap står bag.

Undersøgelsen peger på et kæmpe potentiale for at styrke cykling hos mennesker med fysiske, psykiske, kognitive og/eller sensoriske handicap – og dermed på uudnyttede muligheder for sikre de store sundheds- og trivselsfordele, som vil følge med mere cykling blandt den gruppe danskere.

Cyklistforbundet og Videnscenter om handicap præsenterer med udgangspunkt i undersøgelsen et sæt anbefalinger og inspirationsmateriale til gratis brug for fagprofessionelle, beslutningstagere, mennesker med handicap, pårørende og øvrigt interesserede.

Udover anbefalingerne finder du herunder selve undersøgelsen, en vidensopsamling om cykling blandt mennesker med handicap samt to tabelrapporter for spørgeskemaundersøgelsen.

Læs undersøgelsen

For spørgsmål kontakt:
– Projektleder i Videnscenter om handicap Karla Borup Jonsen på kbj@videnomhandicap.dk

– Projektleder i Cyklistforbundet Mai-Britt Aagaard Kristensen på mak@cyklistforbundet.dk.

Download undersøgelsen her

Hent anbefalinger, undersøgelse, vidensopsamling og tabelrapporter

  • Cykling for alle: Anbefalinger

    PDF dokument
    Download
  • Cykling for alle: Vidensopsamling

    PDF dokument
    Download
  • Cykling for alle: Undersøgelsen

    PDF dokument
    Download
  • Tabelrapport 1 for spørgeskemaundersøgelse om cykling blandt voksne med handicap

    PDF dokument
    Download
  • Tabelrapport 2 for spørgeskemaundersøgelse om cykling blandt børn med handicap

    PDF dokument
    Download